Knjige

Greh bi bio ne osvrnuti se na nekoliko važnih naslova koji su izašli krajem prošle godine. Predstavljene knjige imaju nekoliko zajedničkih imenitelja – ali ono što ih ponajpre izdvaja jeste da su klasici u žanrovima kojim pripadaju. Pomalo zaboravljeni klasici, istina, ali tim pre je neophodnije da sa njihovih korica obrišemo prašinu.

Da krenemo od zbirke Roberta V. Čejmbersa Kralj u žutom (1895), prave poslastice za sve one koji vole prozu natopljenu stravom; prve knjige u izdanju smederevskog Gavrana. Zahvaljujući ovoj zbirci (ili, preciznije, njenoj prvoj polovini), Čejmbers može, pa makar i delimično, da parira klasicima žanra poput Poa, Hofmana i Lavkrafta. Ovaj izuzetno plodan pisac je napisao na desetine dela, uglavnom petparačkih ljubavnih romana, ali njegovo najpoznatije i umetnički najvrednije delo je upravo Kralj u žutom, zbirka koja je nastala gotovo na samom početku njegove spisateljske karijere. Prve četiri priče u zbirci su labavo povezane motivom uklete knjige – svako onaj ko pročita Kralja u žutom, misterioznu dramu u dva čina, biva gurnut u svet ludila, užasa i smrti. Ova intrigantna ideja je najbolje iskorišćena u Majstoru za reputacije i Žutom znaku, pravim draguljima horor proze, a zanimljive su i lirski intonirana Maska i kratka/efektna U zmajevom sokaku. Gospa od Ilsa je poslednja priča sa natprirodnim elementima, i mada u njoj nije iskorišćen motiv Kralja u žutom, ova pripovest svakako zavređuje pažnju – pogotovo ako volite spoj onostranog i romantičnog. Preostale priče, njih pet, znatno su slabije i ne sadrže horor elemente koji prvi polovinu zbirke čine toliko specifičnom i uzbudljivom. Bez obzira na neujednačenost, Kralj u žutom je važna i uticajna zbirka  koja je delimično inspirisala i prvu sezonu odlične serije Pravi detektiv.

Beogradski Paladin je nedavno počeo sa objavljivanjem dela Roberta R. Makamona, američkog pisaca koji do sada nije prevođen na srpski. Makamonova karijera traje već decenijama, a svoje najveće uspehe je ostvario u drugoj polovini osamdesetih – početkom devedesetih. Išlo se na sigurno, tako da su prvo publikovana njegova dva najbolja/najpoznatija dela – Labudova pesma (1987) i Vučji sat (1989). Zbog obima, oba romana su podeljena na dve knjige – Labudova pesma opsuje nuklearnim ratom opustošenu Ameriku i drevno zlo koje želi da uništi poslednju nadu čovečanstva, dok Vučji sat donosi varijaciju mita o vukodlacima smeštenu u vreme Drugog svetskog rata. Makamon uspešno kombinuje žanrove, njegovu prozu odlikuje dinamičan tempo pripovedanja i obilje akcije. Labudovu pesmu su zbog epskog zamaha i postapokaliptičnog okruženja poredili sa čuvenim Uporištem – a svakako je vredno pomena da neki čitaoci/kritičari smatraju da je Makamon da svojom vizijom razorene Amerike uspeo nadmaši slavnijeg Stivena Kinga. A kada sam već pomenuo Kinga… Labudova pesma je sa Kingovom Mizeri podelila Stokerovu nagradu za najbolji horor roman 1987. godine.

A sada, vreme je da napustimo Zemlju i da se otisnemo u svemirska prostranstva. Enderova igra je kultni roman po kojem je nedavno snimljen i vrlo dobar film o kome sam svojevremeno pisao za City Magazine. Govornik za mrtve (1986), u izdanju Čarobne knjige, nadovezuje se na događaje opisane u prvom romanu i nastavlja da prati život Endera Vigina (sada već trideset i petogodišnjaka), ali zapravo nije klasičan nastavak. Orson Skot Kard se ne zadovoljava time da ponovi formulu Enderove igre, već čitaocima nudi jedan sasvim novi svet koji valja istražiti. Kard svog odraslog junaka odvodi na daleku planetu na kojoj je otkrivena nova vanzemaljska rasa – naoko neodoljivo simpatični pekeninosi (praščići) koji, ispostaviće se, kriju mnoge mračne tajne. U pitanju je prilično obiman roman (preko 400 stranica), ali je toliko zanimljiv i vešto napisan da se, ako imate dovoljno slobodnog vremena, može pročitati za dan-dva. Ne čudi što je Kard za Govornika dobio prestižne nagrade Hjugo i Nebjula, a roman je toliko dobar da se mirne duše može preporučiti i onima koji ne vole naučnu fantastiku.

Petar Jončić, autor knjige ''Neki drugi film'' Prikaz knjige: Petar Jončić „Neki drugi film“ Mladi književni supertalenti Novi konkurs “Mladi književni supertalenti 2015” 5 autobiografija sjajnih žena Pet autobiografija uspešnih žena koje morate pročitati Knjiga ''Zabluda o Bogu'' prevedena je na više od 30 jezika Prikaz knjige: Ričard Dokins „Zabluda o Bogu“