5 u 1 - filmovi u bioskopu
KULTURA · film/TV

Dok novi „Osvetnici“ preuzmuju potpunu dominaciju na bioskopskom reperoptoru, osvrnuću se i na ostale filmove u ponudi: a tu definitivno ima šta da se probere i nije fer da na bude pomenuto. Preme tome, tu su: osvetnički tirler „Poslednja želja“ sa Brusom Vilisom, zatim horori „Incident u zemlji duhova“, „Zver“ i „Telma“ (ovaj poslednji sa snažnim art-house nabojem) i „urnebesna“ komedija „Neće moći ove noći“.

Poslednja želja (Death Wish)
Još jedan rimejk je stigao u svetske i naše bioskope, ovoga puta u režiji Elaja Rota, čoveka koji je slavu stekao nizom krvavih horora ko što su Hostel i Zeleni pakao, a kome je karijera već dugo u stagnaciji. Nekadašnji akcioni favorit Brus Vilis glumi Pola Kerzija, čoveka iz više srednje klase čija je supruga ubijena, a kći ranjena tokom pljačke. Budući da je policija preopterećena drugim zločinima i nesposobna da reši slučaj, Kersi kreće sam u lov na ljude koji su mu razorili porodicu. Taj osnovi zaplet, preuzet iz romana Brajana Garfilda, poslužio je i kao zamajac za poznati film Majkla Vinera iz 1974. godine. E, sad… Ako ste gledali Vinerov nasilni klasik sa Čarlsom Bronsonom u glavnoj ulozi, kod nas poznat pod distributerskim naslovima Pol Kerzi ne oprašta i Smrtonosna želja, sigurno se sećate koliko je taj film prljav i uznemirujuć, koliko su tama i beznađe u njemu gusti. Rotova verzija je mnogo blaža, po tonu potpuno različita u odnosu na prethodnu adaptaciju. Nasilja ima, čak i spletera, kao, na primer, u scenu u garaži u kojoj se Kerzi sukobljava sa jednim od napadača, ali je pristup takav da prizori krvoprolića ne deluju previše uznemirujuće. Zapravo, ovo je, paradoksalno, najkonvencionalniji Rotov film, sa nasiljem koje je gotovo stripovsko, svakako ne mučno i realistično. Čak je i ubistvo Kersijeve supruge Lusi, koje i inicira osvetnički pohod, prilično neuzbudljivo i mlako, kao da se radi o uzgrednoj pogibiji u nekom rutinskom televizijskom trileru, a ne uvodu u krvavi osvetnički pir.

Džo Karnahan, i sam poznati režiser, adaptirao je roman na kome je zasnovan i Vinerov film na prilično rutinski način, a Rot je sledio tu trasu. Doduše, Karnahan sada tvrdi da je njegov scenario prepravljan i prekrajan bez njegove dozvole, ali to ne menja fakat da je na špici potpisan kao jedini scenarista. Rezultat je sasvim gledljiv, film lepo teče i drži pažnju, mada je od početka primetno da u njemu nema nekog preteranog ubeđenja. Umesto Vinerove žestine i mraka, Rot isporučuje tek blago podgrejan osvetnički akcijaš iz dobro znanog kalupa, sasvim kompetentan, ali suštinski potpuno nepotreban.

Zver (Wilding)
Ne znam kako je ovaj mali horor zalutao u srpske bioskope, ali jeste. Ovo je jedan od onih filmova u kojima je akcenat na drami, dok je krvoproliće u drugom planu. Mada, nije da nema krvoprolića. Ima. Naročito pri kraju. Poznavaoci će lako prepoznati da se Zver direktno naslanja na kultni, višestruko superiorniji film Fatalna Džindžer (Ginger Snaps). Početak menstrualnog ciklusa je u oba slučaja doveden u vezu sa ‘buđenjem zveri’ u glavnoj junakinju, dok je tinejdžerska seksualnost traumatično, potencijalno smrtonosno iskustvo. Krupnooka, plavooka Bel Pauli (gledali smo je u glavnoj ulozi u Dnevniku jedne tinejdžerke, filmu koji je proglašen za najbolji na 44. Festu) očekivano dobro glumi, mada je scenario ograničava. Liv Tajler je ovde u dvostrukoj ulozi: glumačkoj i producentskoj. To objašnjava činjenicu da joj je pripala uloga koju je trebalo da tumači bar deceniju mlađa glumica. Tu je i veteran Bred Durif, isprva svedenijeg nastupa, a onda u svom prepoznatljivom „ludačkom modu“. Mali je ovo film, pomalo dosadan i ne previše ubedljiv, mada u načelu pristojan. Opet, ne bih rekao da ga treba gledati na velikom platnu. TV ili VOD opcija je prava mera.

Telma (Thelma)
Još jedan kamerni film sa elementima natprirodnog, ovoga puta u norveškoj produkciji i u režiji Joakima Trira, poznatog po filmovima Oslo, 31. avgust i Snažnije od bombi. Telma je spor film, brižljivo snimljen i odglumljen, po tonu mnogo bliži art-filmu nego žanrovskim ostvarenjima. Ali, jeza je tu i film sadrži nekoliko veoma uznemirujućih scena. Po okvirnom konceptu i određenim aspektima narativa Trirov film podseća na Ubistvo svetog jelena Jorgosa Lantimosa – oba sam filma percipirao kao pokušaje da se likovi mladih ljudi sa natprirodnim moćima smeste u realistično okruženje, bez vratolomne akcije tipične za superherojska ostvarenja. U osnosu na Ubistvo svetog jelena, Telma je svedenija i liričnija, znatno manje eksplicitna. Možemo je uporediti sa kultnom Kingovom/De Paliminom Keri, a treba istaći i da se film dotiče teme istopolne ljubavi, što priči daje dodatni sloj. Utisak je povoljan, s tim da treba imati u vidu da ovo nije „samo još jedan horor u nizu“, te da će u Trirovom ostvarenu uživati pre svega oni koji imaju sklonost ka autorskom evropskom filmu.

Incident u zemlji duhova (Ghostland)
Paskal Ložije, reditelj ozloglašenih i obožavanih Mučenica, snimio je novi film. Svojoj filmografiji pridružio je još jedan horor, četvrti u nizu, očekivano veoma nasilan. Incident u zemlji duhova, kanadsko-francuski film na engleskom jeziku, donosi paradu bizarnosti i monstruoznosti. Krvoprolića ne nedostaje, mada Ložije ovoga puta ne ponavlja silovitost Mučenica. Zemlja duhova ne poseduje zaokruženost Ložijeovog najpoznatijeg filma, mada znato više zadovoljava od njegovog prethodnog ostvarenja (Visoki čovek). Primetna je trud da se u biti jednostavan narativ Zemlje duhova obogati iskliznućima u somnabulno, snovi i java se stalno mešaju – što u jednom trenutku postaje zamorno. U filmu se najviše izdvaja scenografija (radnja je smeštena u oronulu kuću krcatu starinskim lutkama), a tu je i čuvena francuska pop diva Milen Farmer u važnoj epizodnoj ulozi. Sve u svemu: vredno gledanja, ali smao pod uslovom da volite uvrnute i morbidne filmove.

Neće moći ove noći (Blockers)
Da razvedrimo za kraj… U bioskopima je i jedna zaista dobra komedija. Neće moći ove noći jeste konfekcija, ali one prijatne vrste – već je trejler obećavao dobru zabavu, a film nije razočarao. Debitantska režija scenaristkinje/producentkinje Kej Kenon, poznate po serijalu Na putu do zvezda (Pitch Perfect), istinski je smešna i, mada ne spada u sam kvalitativni vrh američkih komedija, definitivno zavređuje pažnju svih koji vole ovaj žanr. Udarna trojka je na visini zadatka: Lesi Man i Džon Sina su vanserijski komičari, ali je Ajk Barinholc, do sada uglavnom poznat po epizodnim ulogama, ovde zasijao punim sjajem. Zaplet o troje roditelje koji pokušavaju da spreče svoje ćerke da izgube nevinost tokom maturske večeri je sumanut, što, naravno, nije mana, već još jedan plus.

hbz-tht-lead-1524669847 The Handmaid’s Tale: Svi spojleri s početka 2. sezone logo-beldocs-225x300 11. Beldocs festival BeyondTheEdge_SBgr1 Filmski maj the-equalizer-2-Movie-Stills- Denzel Washington se vraća kao osvetnik · · · · ·