"Dnevnik mašinovođe"
KULTURA · film/TV

Konačan odabir naslova za Nacionalnu selekciju ovogodišnjeg FEST-a, ali i neke od nagrada koje su u tom programu usledile izazvali su kontroverzu i polemiku (srećom, ona je bila kratkog daha), ali eto povoda da se osvrnemo na kvalitativne domete srpskog igranog filma u skorijem periodu.

Na pozamašnom i zbunjujuće obilatom uzorku od čak 20 srpskih filmova prikazanih u bioskopima i/ili filmskim festivalima tokom 2016. godine, dosta toga zanimljivog se da dijagnostifikovati i utvrditi. Ipak, štednje prostora i vremena radi, evo kraćih osvrta na najboljih sedam, uz napomenu da i ta  brojka od najmanje sedam zadovoljavajućih ostvarenja pohvalno govori o srpskom filmu danas u celini gledano.

Otvorena (Momir Milošević)

Iako ga je omela gotovo nezametljiva bioskopska distribucija početkom septembra, Otvorena, prvi celovečernji film baš mladog Momira Miloševića, predstavlja najprijatnije i najuzbudljivije iznenađenje u srpskoj filmskoj 2016. godini. Radikalna u pristupu i izrazu (osim dve glavne junakinje, svi ostali likovi javljaju se/čuju se iz off-a!), vrhunski estetizovana (što je zasluga ponajpre direktorke fotografije Ivane Rajić), odvažna na planu motiva i tema, odlično odglumljena (sve pohvale za očaravajuću debitantkinjuu Milenu Đurović, ali i Jelenu Puzić) a sročena u krajnje sputavajućim budžetskim neuslovima, Otvorena predstavlja istinski podvig i još jedan u sve dužem nizu izvrsnih debitantskih filmova u srpskoj kinematogafiji u ovom novom milenijumu.

Jesen samuraja (Danilo Bećković)
Scenarista Dimitrije Vojnov i reditelj Danilo Bećković učinili su sa ovom Jeseni samuraja (što je prvi naslov srpskog filma sa referencom na opus dua Pet Shop Boys!) krupan korak napred u odnosu na već sasvim zadovoljavajućeg Malog Buda od pre par leta. Jesen samuraja je zreliji, obuhvatniji, promišljeniji i ambicioznije urađen film, koji donosi dovoljne efektne zabave po meri repertoarskog filma i potencijalnog kino-hita, uspelu studiju karaktera glavnog junaka, izvrsno snimljene scene borbi, ugodan i onome na platnu prikladan muzički skor, te zanimljiv osvrt na život u tzv. unutrašnjosti.

Dnevnik mašinovođe (Miloš Radović)
Prekopotreban doprinos daljoj i zdravoj profilizaciji repertoarskog filma ove godine dao je i Miloš Radović, reditelj pređašnjih hitova Mali svet i Pad u raj. U Dnevniku mašinovođe, fino i umešno skockanom filmu prijatne atmosfere, gotovo sve iole po film relevantno funkcioniše kako treba, počev od uspelo inkorporiranog duha sveopšte apsurdnosti, preko zanimljive scenografije, nekoliko vanredno uspelih komičnih situacija (recimo, susret likova koje tumači Lazar Ristovski i Tihomir Stanić na mostu), do uspele glumačke kreacije mladog debitanta Petra Koraća.

Inkarnacija (Filip Kovačević)
Poput već pominjane Otvorene, dosta svežine i nesvakidašnjih prizora i autorskih zahvata, donosi i film Inkarnacija takođe mladog debitanta, Filipa Kovačevića. Inkarnacija počiva na krajnje uspeloj kombinaciji žanrovske žestine i nedvosmislenosti i arthouse oneobičavanja dobro poznatih postulata i kanona. U krajnjem zbiru, i Inkarnacija biva moćan portfolio film, kojim se najavljuje jedan vanserijski rediteljski dar.

Vlažnost (Nikola Ljuca)
I Vlažnost, prvi dugometražni rad scenarističko-rediteljskog dvojca Staša Bajac – Nikola Ljuca, dovoljno snažno ističe tezu o debitantskom filmu kao najzdravijem soju unutar srpskog filma danas. Kroz prikaz života ekonomski relaksiranije klase njih dvoje prilično delikatno a sveukupno gledano i rečito govore o nesnađenosti i teskobi kao idejnim i emocionalnim dominantama života u Srbiji danas.

Vetar (Tamara Drakulić)
Ovaj prvi nedvosmisleno igrani film u opusu Tamare Drakulić (rediteljke filmova Ljuljaška i Okean) dovoljno ubedljivo pokazuje neosporno zdrav pravac u kom bi mogao i trebalo da se kreće srpski nezavisni i alternativniji film, odnosno, kako je moguće ovdašnjem filmskom kontekstu prilagoditi stileme svetskog indie filma.

Dobra žena (Mirjana Karanović)

Negde po suštinskim sličnom terenu kretala se i Mirjana Karanović u svom rediteljskom filmskom prvencu, te ni ne čudi da je film svetsku premijeru imao upravo na festivalu Sundance. Uz dosta rešenja o kojima je moguće diskutovati i koja mogu biti povod za zdravu raspravu na filmske teme (a toga nam ovde podugo manjka, zar ne?), Dobra žena donosi ozbiljan ton i dovoljno ubedljivih argumenata za ukupan povoljan utisak i o ovom delu.

sj Ovako danas izgleda Smith Jerrod iz serije „Seks i grad“ DANIEL_ACTION_CS_11172016_0018_V2 „Into the Badlands“ – Nova sezona hit serije o borilačkim veštinama TABOO pic Nove američke TV serije Kong_SBgr4_cover Filmski mart · · ·