cover
U VAZDUHU · flešbek

Pre nego što je postala ultimativna kraljica pin-upa, i kako su je neki nazivali “tamni anđeo“, Beti je bila samo obična devojka iz Tenesija, jedna od šestoro dece u porodici. Kao i kod većine zvezda njenog kalibra detinjstvo je bilo mračno razdoblje. Obeležio ga je nesrećni brak roditelja i agresivni otac koji je jednom prilikom bio odveden u zatvor, pod optužbama da ju je zlostavljao. Ali, sve se naglo preokrenulo kada je otkriven njen talenat poziranja pred fotoaparatom.

Pošto su joj se roditelji konačno razveli, Beti je završila u sirotištu gde je provela nešto više od godinu dana, što je veoma negativno obeležilo njen dalji život. Godine 1941, kada je imala osamnaest godina, oprobala je svoju sreću u Holvudu, ali je ubrzo bila odbijena. Smatra se da je jedan od razloga to što nije htela da „zabavlja“ producente nakon audicije.

Razočaravši se u Holivud, razvodi se od svog prvog supruga sa kojim se zabavljala još od srednje škole, i odlazi u Njujork gde pokušava da nađe svoje mesto na pozorišnim scenama, u okruženju koje je daleko više podsticalo slobodu i individualnost. Kako je puno poznatih ljudi otkriveno na najobičnijim mestima, to se isto desilo i sa Beti. Amaterski fotograf primetio ju je dok je tumarala ulicom, a ubrzo zatim upoznao je sa svojim prijateljem fotografom koji je počeo da je slika. U tom trenutku Beti se farba u crno i pravi frizuru sa kratkim šiškama, po kojoj će postati prepoznatljiva i večno upamćena.

Karijera joj brzo napreduje jer su se njene obline, uzak struk, duge noge, crna kosa i plave oči dopale mnogim fotografima, koji su uočili da se Beti vidno razlikuje od svih ostalih foto modela. Osvanula je u popularnim časopisima kao što su Wink i Flirt, a zatim i u božićnom izdanju Playboy-a. Rad sa njom mnogi su opisivali kao izuzetno profesionalan. Osim što je bila apsolutno fokusirana, nikada nije bila ljubitelj pića i duvana, niti ljudi koji su ga konzumirali.

Na scenu onda stupa Irvin Klav, takozvani „pin-up kralj“, koji je postao izuzetno zainteresovan za Beti, i u njoj uočio potencijal za nešto mračniji i andergraund izgled, pa je organizovao snimanja za bogatiju klijentelu, koja je naginjala fetišizmu. Vezivanje, koža, izazovni donji veš, visoke potpetice i bičevi bili su rekvizita i modni asesoari koji će kasnije odmoći Betinoj karijeri, iako je upravo po ovako rizičnim fotografija ostala najviše upamćena.

Ubrzo je zadobila verne fanove, ali nju to nije preterano interesovalo, a pisma obožavalaca bila su joj smešna. Živela je u skromnom malom stanu, a na posao dolazila krajnje obično odevena, bez neke naročite potrebe da bude konstantno sređena.

Sve se naglo promenilo kada je vlada dobila zeleno svetlo da ispita odnos pornografske industrije i organizovanog kriminala. Tada se u priču vraća fotograf Irvin Klav, a samim tim i Beti biva negativno obeležena. Ovo ju je izuzetno potreslo, jer je smatrala kako je bespravno i bez ikakvih dokaza napadnuta, pa je počela da se povlači sa javne scene. I dok je njena prisutnost bledela, legenda o njenoj intrigantnoj pojavi sve vreme je rasla.

Odlučila je da se posveti hrišćanstvu, čak je dva puta pokušala da postane misionar, ali je bila odbijena zbor razvoda u mladosti. Beti se inače udala još dva puta, ali oba braka su se takođe završila razvodom. Krajem sedamdesetih godina doživela je nervni slom i bila hospitalizovana, pod dijagnozom akutne šizofrenije. Nakon izlaska iz duševne bolnice, dvadeset meseci kasnije, opet je upala u nevolje i bila uhapšena, ali pošto se vodila kao neuračunljiva ubrzo je bila puštena na slobodu.

Devedesetih se njen uticaj na pop kulturu itekako osetio. Od mnogih poznatih pevačica i glumica koje su direktno potkradale njen stil (pomislite samo na Beyonce, Sofiu Vergaru i Ditu Von Teese), preko osnivanja fan klubova, i razvijanja biznisa na konto njenog lika. Beti se opet mogla videti svuda: kao akciona figura, lik u stripu, kostim za praznik Noć veštica, ukras na upaljaču i magnetu za frižider… Niko nije znao ni da li je živa ni gde se nalazi, ali izgleda da zapravo to nije ni bilo važno.

Ali Beti je bila živa i zapanjena ponovnom slavom, kao i idealizacijom njenog lika, od čega nije imala apsolutno ništa; naprotiv – živela je siromašno i izolovano. Pokušala je da izvuče nešto za sebe od svih ljudi i proizvoda koji su zarađivali enormne pare na njenom nekadašnjem imidžu, ali bez velikog uspeha.

Preminula je 2008. godine, zaboravljena kao živa osoba, ali večno upamćena kao ikona stila i legenda pin-upa. Jednostavno se izdvajala, razlikovala, bila je specifična, ispred svog vremena, jedna jedina, tiha, fokusirana i pribrana, ali u isto vreme provokativna i mračna. Beti je dokaz da mit previše nadživi realnu ličnost, ali izgleda da živimo u svetu gde je imidž sve, i da je tako vredniji od samog života.

pagecover 5 poznatih citata koji u stvari nikada nisu izgovoreni M4dXlBbiVIqdEq5IJBRI_cover Kako se Pariz menjao kroz vekove 0-61cover Fascinantni oklopi vojnika u Prvom svetskom ratu 15115110-28266310-328309-2-0-cover1 Svet se ipak nije toliko mnogo promenio · · · · · · · · · ·