Pregled bioskopskog repertoara - februar
KULTURA · film/TV

Polako teku februarski dani i novo izdanje Festa je sve bliže i bliže. Dok nam najveća i najznačajnija srpska filmska fešta ne stigne u grad, tu je aktuelni bioskopski repertoar. Danas ću vam predstaviti četiri sveža filma, tri američka i jedan srpski. Predstaviti ih i rangirati: počeću od onog koji mi se najviše dopao, a završiti sa onim koji predstavlja najkrupnije razočarenje…

Da krenemo…

Najbolji postapokaliptični tinejdžerski filmski serijal jeLavirint! Ketnis Everdin i Tris Prajor, naklonite se Tomasu. Pobedio vas je. A dokaz te pobede je treći deo Lavirinta (Maze Runner: The Death Cure). Sada, kada je trilogija okončana, mogu da sigurnošću da kažem: vredelo je vremena. Naravno, priča i dometi ovog serijala su u okvirima očekivanog, konfekcija je to, ali treba pohvaliti to što je završnica veoma emotivna. Iznenađujuće emotivna, zapravo.

Izuzetno sam zadovoljan kako je priča završena i kako su se razmrsili odnosi među likovima. A i ni spektakl nije bio loš. Drugi deo će mi ostati omiljeni, mada Lek smrti ne zaostaje mnogo za Begom kroz Zgarište. Posebno tamo gde se najviše računa – u samom finišu. Svaki lavirnit ima kraj, a kraj ovog je takav da se ne kajem što sam u njega ušao. Vrlo dobro!

Kristijan Gudegast, scenarista filma Pad Londona, režirao je Bratstvo lopova (Den of Thieves), akcioni triler koji su mnogi uporedili sa Vrelinom Majkla Mana. Ne bez razloga. Ova dva filma jesu pogodna za poređenje – s tim što noviji predstavlja sirotinjsku verziju poznatijeg, a sve to još i sa pozajmicom iz Dežurnih krivaca. S jedne strane tu je banda pljačkaša banaka, s druge strane su brutani policajci. Naravno dolazi do krvavog sukoba, rivalitet između vođe bande i predvodnika policajaca dobija ličnu notu, a epski zamah filma se odražava i na minutažu (140 minuta). Džer Batler i Pablo Šrajber su u formi, dok O’Šija Džekson mlađi i „50 Cent“ Džekson baš i ne briljiraju. U načelu, ovo je solidan film, mada i film koji ne uspeva da se nametne kao nešto više od sirotinjske verzije postojećeg akcionog klasika. Da je završnica spektakulranija, utisak bi bio bolji. Ovako: dobar (3-).

Haume Kolet-Sera se spezijalizovao za horore i trilere i njegovu rediteljsku karijeru pomno pratim još od 2005. i rimejka Kuće od voska. Posebna stavka u Kolet-Serinoj filmografiji su trileri sa Lijamom Nisonom u glavnoj ulozi – Putnik (The Commuter), koji se upravo daje u našim i svetskim bioskopima, njihova je četvrta saradnja. Imajući u vidu da su dosadašnji filmovi bili veoma zadovoljavajući, od Putnika sam dosta očekivao. Prethodne zajedničke saradnje ovog rediteljskom-glumačkog tima (Bezimeni, Non-stop  i Jurnjava cele noći), bolje su od najnovije. Zapravo, znatno bolje. Putnik je film preterano iskonstuisanog zapleta koji deluje kao na sat i 45 minuta produžena epizoda neke rutinske krimi-serije. Nison je vidno ostario, što svakako ne pomaže uverljivosti kad krene akcija. Da ne grešim dušu… Ovo jeste podnošljiv film. Trilera kao što je Putnik neodstaje repertoaru. Tim pre je veća šteta što na scenariju nije dodatno porađeno. Priča je previše budalasta da bismo je doživeli ozbiljno. Žao mi je što to moram da napišem: jedva prelazna ocena.

A sada da se malo pozabavim srpskim filmom… Prošlu godinu smo započeli sa Sagom o 3 nevina muškarca, ovu sa Patuljcima sa naslovnih strana. Ako se po prvom filmu godina poznaje, srpska kinematografija je i u 2018. u ozbiljnom problemu. Poznato je: prošla godina je bila najslabija u ovom veku kada su u pitanju domaći igrani filmovi. Ako su Patuljci vesnik predstojećeg, onda nas ni u ovoj godini ne očekuje mnogo toga dobrog. Milorad Milinković je snimio zaista slab film. Uz to, što je najgore od svega, film koji nije uspeo da se nametne kao bioskopski hit. Milinković je od 2002. do danas režirao čak šest filmova. To uopšte nije malo, imajući u vidu koliko srpski reditelji retko imaju priliku da rade. A ako pogledamo njegov opus, ostaje žal što nije manje radio. Mrtav ‘ladan i Čitulja za Eskobara su u svojoj klasi sasvim zadovoljavajući filmovi, komedije sa krimi elementima koje je publika volela. Ostalo… Da iskoristim hešteg koji je bio aktuelan u vreme Zone 2… #lele!

Patuljci sa naslovnih strana pokušavaju da ponove formulu koja se pokazala kao dobitna u dva najbolja Milinkovićeva filma (tu je kombo komedije i krimi zapleta, mnošto likova, dinamična montaža), ali u tome ne uspevaju. Ako film sagledamo kao komediju – nije smešan, ili je smešan samo na mahove. Ako ga sagledamo kao krimić – nije uzbudljiv i nema baš puno smisla. Kao satira na račun vladavine rijaliti programa je predvidljiv, bez oštirne i pravog udarca. Ono što ostaje je priča bez glave i repa, toliko mizantropska da je bilo kakva indentifikacija sa likovima nemoguća.

Kičić dominira, primetan je napor da se ovaj glumac ovde fetišizuje – on je centar praktično svake scene, a uz to tretian kao alfa mužjak bez premca. I solidan je Kičić. Nije da nije. Ova vrsta uloge odgovara njegovom glumačkom maniru. Šteta samo što nije u nekom boljem filmu. Ostatak glumačke podele je potpuno protraćen. Likovi bauljaju kroz priču, glumcima nije jasno šta glume i kom filmu se nalaze. Završni minuti Patuljaka liče na treću sezonu Tvin Piksa – filmska realnost, ma koliko artificijalna i krhka bila, opara se i logika biva izbačena kroz prozor. Od prilično eksplicitnih scena seksa i prostota svih vrsta stižemo da citata Nikolaja Velimirovića. Papazjanija, nema šta

Patuljci su bili viđeni da postanu hit. FSC je podržao projekat na Konkursu za komercijalni repertoarski film, a distributer/koproducent Taramount potrudio se prilično oko kampanje. Ništa nije vredelo. Film jeste tokom prve nedelje prikazivanja bio prvi na listi, ali rezultat je, kao i sam film, slab. Ako je 100.000 gledalaca bio neki minimum kako bi se film poput ovog kvalifikovao za odrednicu „hit“, već sada je jasno da će Patuljci u najboljem slučaju ostvariti oko 1/3 te cifre. Ako ništa drugo, dobili smo novi haštag. #LjubiČika!  Vreme je da se usredsredimo na premijerne srpske filmove koji će biti prikazano na 46. Festu. Nadam se da će tu biti nešto da se probere. Zapravo, znam da hoće.

Klopka-2-cover Top 7 filmskih uloga Nebojše Glogovca (1969 – 2018) p05whmkm Star Wars: Posteri iza Gvozdene zavese venom-cover Tom Hardi je „Venom“ u prvom trejleru za novi Marvelov film Rajan Rejnolds Šta vaš omiljeni film govori o vama · · · ·