Pre (levo) i posle intervencije Bendžamina Banistera (izvor medium.freecodecamp.com)
U VAZDUHU · retrovizor

Na nedavno održanoj dodeli Oskara u Los Anđelesu, tokom cele večeri nizale su se prozivke na račun Donalda Trampa, aktuelnog predsednika Sjedinjenih američkih država. A sve što je Tramp trebalo da uradi sutradan jeste da na svom čuvenom Tviter profilu napiše kako ga je satima kritikovala Akademija filmskih nauka i umetnosti, koja ni koverat nije sposobna da uruči kao što bi trebalo.

U skoro devedeset godina dugoj istoriji dodele Oskara nikada se nije desilo da se proglasi pogrešan dobitnik nagrade za najbolji film, sve dok pre desetak dana Voren Biti i Fej Danavej na pozornicu nisu pozvali producente filma La La Land. Dok su prisutni mislili da zbog šale odugovlači proglašenje najboljeg filma, Voren je bio vidno zbunjen dok je gledao u papir na kojem je trebalo da piše ime dobitnika. Pogledao je u neverici u koverat koji je držao, a potom karticu s natpisom ponudio na čitanje koleginici koja je stajala pored njega. Fej Danavej je takođe bila ubeđena da se Voren šali i kada joj je pokazao karticu odmah je pročila La La Land. Mediji su ubrzo imali pune ruke posla.

Bio je to događaj koji je potpuno narušio profesionalnost ceremonije. Kao što smo naknadno saznali, umesto filma La La Land pobednik večeri bio je film Moonlight. Uprkos tome što je prezenterima data pogrešna koverta, postavlja se pitanje da li je do skandala došlo i zbog lošeg dizajna. Voren je u ruci greškom držao karticu sa imenom glumice Eme Stoun, koja je te večeri dobila Oskara za film La La Land. On je bio dovoljno pažljiv da primeti propust, što ga je zbunilo, ali Fej Danavej je uočila samo ime filma i proglasila pobednika.

Dizajneri, odnosno, uobičajeno marginalizovani tipografi, sada će zauvek imati dokaz da je njihova profesija i te kako važna. Tipografija, poznata i kao slovoslagarstvo, bavi se svim aspektima teksta pre nego što postane spreman za štampu. Oblik slova, njihova veličina, položaj na papiru, znaci interpunkcije, boja, količina i mesto ilustracija – sve su to važni detalji za dobrog tipografa.

Jasnim, preglednim i dobro obrađenim tekstom izbegava se mogućnost za zabunu. Kartice na kojima su bila ispisana imena dobitnika na dodeli Oskara nisu bile osmišljene u skladu sa ovim načelima. Kada je usred zahvalnice shvatio šta se desilo, Džordan Horovic, jedan od pogrešno nagrađenih producenata, podigao je karticu sa imenom filma Moonlight i pozvao ekipu tog filma da dođe ispred mikrofona. Na kartici se tada mogla videti samo neprofesionalna tipografska jednoličnost. Ime filma i spisak nominovanih producenata bili su ispisani identičnim fontom, a kategorija u kojoj su nagrađeni stajala je, gotovo neprimetna, na dnu papira. Nekoliko dizajnera skrenulo je pažnju na površnost i predstavilo rešenja koja ostavljaju mnogo manje prostora za zabunu.

Kreativni producent Bendžamin Banister iz Nujorka je, na primer, istakao da menjanje veličine i pozicije teksta može dovesti do velike promene. On je kategoriju nagrade sa dna kartice premestio u prvi red, ime nagrađene Eme Stoun važnije je od naziva filma pa ga je ispisao većim fontom, dok je logo Oskara, kao najmanje važan i opšte poznat segment, postavio na marginu. Zaista, teško je poverovati da bi prezenterima nešto bilo nejasno posle toga. Prvo bi videli da drže karticu na kojoj piše da je reč o kategoriji za najbolju glumicu, a sledeće što bi im zapalo za oko bilo bi ime Eme Stoun. Tek bi posle toga primetili ime filma koje je, kao manje važno, degradirano manjim slovima. Još jedno sjajno rešenje, koristeći istu logiku, ponudio je dizajner Brendon Džejmson.

Ceremonija dodele Oskara dovoljno je dugovečna da se, s vremena na vreme, omakne po koji peh. Mnogi smatraju da se skandalu sa pomešanim kovertama posvetilo previše pažnje, ali pritom zanemaruju koliko greške ovog tipa mogu biti surove. Većina ljudi koja se bavi filmom celog života priželjkuje nagradu kao što je Oskar. Samo retki imaju priliku da se više puta zahvale što u ruci drže statuetu koja predstavlja najveće profesionalno priznanje u branši kojom se bave. Zamislite sada povređenost producenata filma La La Land koji su Oskara držali manje od minut i zahvalili se, samo da bi trenutak kasnije shvatili da je sve bio san koji se u sramoti katastrofalno urušio pred multimilionskom publikom.

Punu odgovornost za grešku preuzela je revizorska kuća Prajsvoterhaus Kupers, koja je decenijama zadužena za brojanje akademijinih glasova i štampanje kartica. Njihov radnik Brajan Kalinan pomešao je koverte i više neće raditi na dodeli prestižne nagrade. Srećna okolnost po američku Akademiju filmskih nauka i umetnosti jeste to što skandal potvrđuje da zaista samo nekolicina ljudi zna dobitnike i što Holivud može da se pohvali dostojanstvenim i kulturnim producentima filma La La Land, koji su sa prelepom kolegijalnošću uručili nagradu tvorcima filma Moonlight. Sledećih godina fabrika snova bi ipak trebalo da se pobrine da na svojoj strani ima dobre tipografe. U vreme vladavine Trampa, koji retorikom i odlukama pretenduje da nanese više štete nauci i kulturi od svih prethodnih predsednika zajedno, filmadžije još jednu grešku ne bi smele da dozvole.

Lepotica i zver (foto izvor: mixgrill.gr) Lepotica i zver: Bio jednom jedan feministički film Doba šarlatana (foto izvor: Sebastian Willnow, AFP, Getty Images) Doba šarlatana: Kako su sulude ideje dobile prostor u medijima? Modernizacija ("The Flinstones") Vi i ekonomija na ti: Modernizacija poslovanja, da ili ne? Medijski sukob (foto izvor: eltxoromatutino.com, Donald Trump - Don Emert, Getty Images) Meril Strip protiv Donalda Trampa: Da li je govor slavne glumice licemerje ili nužna potreba? · · · ·