Noje
KULTURA · strip

Izdavačka kuća Darkwood je nedavno objavila dve grafičke novele, zasnovane na mitu o Potopu: „Noje-zbog ljudske okrutnosti“ i „Noje-sve što mrda“.

Prenosimo deo predgovora koji potpisuje Dejan Savić: „Znalo se da će adaptacija biblijske priče u strip, a zatim i na veliko platno značiti prizivanje nevolje. Znalo se, ali to nije moglo da zaustavi istrajnog Darena Aronofskog. Slavni scenarista, režiser i producent imao je svoju vizija mita o velikom potopu još od 2007. godine, no pronaći finansijsku podršku za ekranizaciju ovog veličanstvenog i, pre svega, kontroverznog projekta nije bilo jednostavno. Stoga su Aronofski i ko-scenarista Ari Hendel odlučili da angažuju kanadskog crtača Nika Anrišona (Pride of Baghdad) da pretoči njihov scenario u grafičku novelu. Uspeh koji je postigao sa grafičkom novelom Noje inicirao je ponudu Paramaunta za filmsku adaptaciju.

Međutim, kada mašinerija filmske industrije stane iza vrlo slobodne interpretacije biblijskog mita, kompromisi su neminovni, a oštrice autorskih sloboda bivaju zatupljene. Tako se iznedrio film kao svojevrsno „frankenštajnovsko“ čedo, koje je nesumnjivo u izvesnoj meri odstupilo od izvorne ideje vodilje Aronofskog. Nasuprot tome, grafička novela ostala je dosledna viziji autora, pa se može reći da je pobegavši od uobičajenih okvira, kroz eksperimentalni izlet u devetu umetnost, jedan ekscentrični vizionar uspeo da ispriča svoju verziju priče o drugom bez cenzura i kompromisa.

Beskompromisni Aronofski se, očekivano, ne pridržava čvrsto tradicionalne verzije mita o Nojevoj barci, baš kao što i njegov Noje nije slepi sledbenik poslatih mu vizija, već pribegava slobodnim tumačenjima istih. Aronofski je svom Noju podario svest o značaju očuvanja životne sredine i čovekovom pogubnom uticaju na nju, ali time i neminovno opteretio pitanjem – ima li u novom svetu mesta za ljudski rod? Poput nekih od svojih prethodnih ostvarenja (π, Crni Labud), i ovde se autor bavi pitanjem dokle sežu granice „prihvatljivog“, koji su to kompromisi koje je čovek spreman da napravi zarad zadovoljenja (sve)viš(nj)eg interesa, a kada rešenost i odlučnost prerastaju u opsesiju i fanatizam koje neretko vode u propast.“

Dylan Dog 2014 Dylan Dog 2014: Volume I Iz pakla „Iz pakla“: Ubistva u četvrtoj dimenziji Zagor Top 5: Najbolje Zagorove avanture Fantastična četvorka Marvel Essential: Fantastična četvorka 1