Alias Grace/Philip K Dick

U žiži danas su nam dve nove serije koje spaja važan zajednički sadržatelj – obe su nastale kao adaptacija proze dva značajna pera književnosti u poslednjih pedeset godina barem. Reč je o serijama „Alias Grace“, ekranizaciji romana Margaret Atwood, i seriji „Philip K. Dick’s Electric Dreams“, gde pojašnjenje ipak nije neophodno.

Alias Grace

O čemu je: Radi se o adaptaciji istinite priče o Grace Marks, kućnoj pomoćnici i doseljenici iz Irske, koja je 1843. poslata u zatvor nakon što je možda i pogrešno osuđena za ubistvo svog gazde, Thomasa Kinneara. Grace tvdi da ne može da se seti ubistva, ali činjenice su neporecive. Deceniju kasnije doktor Simon Jordan pokušava da pomogne Grace da se priseti svoje prošlosti.

Zašto: Jednostavno, reč je o odličnoj mini-seriji (od samo šest epizoda, što jeste prava mera za priču tog zamaha) i zato što je u pitanju izvrsna adaptacija uspelog i relevantnog romana (ovde naglašavamo da je autorka romana, Margaret Atwood, i izvršna producentkinja ove serij)e. Priča je zanimljiva i intrigantno strukturirana, a zadržane su i važne antropološke i sociološke implikacije štiva Margaret Atwood. Stoga se  i Alias Grace može posmastati i kao televizijska varijacija na zaumnost i promišljenost feminističkih teza Atwoodove, koje krase i osnažuju sva njena dela. Ipak, na prvom mestu – ključni adut je Sarah Gadon koja vrsno tumači Grace Marks i koja na zadivljujuće način koristi i modulaciju svog vrsnog glasa u senčenju tako fražilnog a složenog lika koji ovde igra. David Cronenberg, u čijim filmovima Opasan metod i Mape do zvezda se Sarah Gadon i proslavila, u Alias Grace igra ulogu sveštenika. Producentkinja je rediteljka i glumica Sarah Polley (poznata iz Egoyanovih filmova Slatka sutršnjica i Egzotika, ali i legendarne serije Put za Ejvonli), a seriju je režirala Mary Harron (rediteljka filma Pucala sam na Endija Vorhola).

Ali: Nema ovde suštinskih nedostataka i zamerke, osim što, budući da se radi o delu kanadske televizijske produkcije, Alias Grace na pojavnom nivou ipak uočljivo zaostaje za maestralnom a, srećom, dovoljno drugačijom Sluškinjinom pričom, takođe prikazanom ove godine a proisteklom iz romana Margaret Atwood.

Philip K. Dick’s Electric Dreams

O čemu je: U pitanju je antologija zasebnih priča iz domena naučne fantastike a iz opusa znamenitog oca svekolikih knjiških entropija, Philpa K. Dicka (1928 -1982),  a koji je usled odlične serijske adptacije njegovog Čoveka u visokom zamku i krajnje diskutabilnog skorašnjeg Blejdranera 2049 iznova i iznova u centru pažnje i starih i novih poklonika žanra i njegovog veoma specifičnog izraza.

Zašto: Već je dobrim delom objašnjeno zašto  – svaki novi susret sa zaostavštinom Philipa K. Dicka (a kod nas je ovih dana objavljen i prevod njegove čuvene i takođe ekranizovane novele Suvišni izveštaj –Minority Report) zlata je vredna prilika za uživanje i kontemplaciju o njegovom pripovedačkom i zanatskom geniju. Ova antologija, osim toga, na prvi pogled mami glumačkom podelom, jer tu su: Bryan Cranston (koji je seriju i producirao), Steve Buscemi, Mireille Enos, Timothy Spall, Judy Davis, Holliday Granger, Richard Madden, Jack Reynor, Geraldina Chaplin… Na planu svekupunih dometa, pak, serija može da se podiči izvrsnom trećom epizodom , koja uspeva da dočara neprolaznu depresivnu lepotu Dickovog viđenja entropije, a i prva i druga epizoda svakako nude dovoljno toga zanimljivog i privlačnog.

Ali: Ovde se radi o antologiji čiji sastavni delovi začudno upadljivo variiraju po pitanjju kvaliteta, tako da, recimo, četvrta epizoda počiva na prilično upitnim i  tek puko upotrebljivim scenografskim i ostalim vizuelnim rešenjima, što je nedopustivo za TV rad ovogovog kalibra. A tu je nezgodno a, kanda, neizbežno, poređenje za u neku ruku srodnim a vidno superiornijim Crnim ogledalom.

Saimir FilmBox: Obilje zabavnih sadržaja u novembru the-new-mutants-movie-image-maisie-williamscover The New Mutants: Trejler za Marvelov superherojski horor film wind-river 1 “Tragovi u snegu” od danas u bioskopima Slobodna zona Vodimo vas na Festival Slobodna zona (II deo) ·