BABYLONBERLIN02

Nekada davno, početkom ovog veka, jedan znameniti francuski filmski kritičar i veliki ljubitelj američkog filma javno se zapitao šta će se desiti kada ostatak sveta nauči da pravi filmove poput holivudskih; u međuvremenu se to i desilo, a isto se obistinilo i u slučaju serijskih sadržaja. Dokaz za to stiže i iz Nemačke, i to u vidu dve baš dobre i uspele tamošnje nove TV serije – radova „Babylon Berlin“ i „Dark“.

• Babylon Berlin

O čemu je: Inspektor Gereon Rath seli se iz Kelna u Berlin, epicentar političkih i društvenih promena zlatnih nemačkih dvadesetih godina prošlog veka.

Zašto: Naravno, nije sve u novcu, ali ume on da pomogne i doprinese. Kažu da je Babylon Berlin najskuplja televizijska serija urađena na evropskom tlu, i domaćinski budžet se vidi u svakom kadru, iz segmenta u segment ovog odličnog TV rada. Osim toga, Babylon Berlin ima još dva krupna ne samo faktografska aduta – jedan od kreatora i autora ove serije je filmski reditelj Tom Tykwer (Trči, Lolo, trči, Atlas oblaka…), a Babylon Berlin je ekranizacija kriminalističke proze Folkera Kučera (Jedan nerešen slučaj, prva knjiga tog njegovog serijala, objavljen je i kod nas, u izdanju Lagune, pre desetak godina). Mimo toga, Babylon Berlin je izrazito promišljen prikaz društvenih potresa u Nemačkoj na koncu Vajmarske republike i u zoru nacističke ere, kao i sočna misterija sa dosta podzapleta i zbilja zanimljivom istragom višekrakog zločina i zavere u samom srcu Berlina pred kolapsom. Kao i kod svih ovako uspelih radova na polju televizijskog i/ili filmskog izraza, pun utisak o podvigu autora stiče se iskljulčivo samim gledanjem, ali, ako je potrebno još ubeđivanja, neka bude istaknuto da Babylon Berlin može da se podiči i zanimljivim osvrtom na tadašnju dekadenciju i pornografiju toga doba, kao i sjajnim i već sada ikoničnim ženskim likovima (Charlotte, Greta, Svetlana…).

Ali: Kao jedina zamerka može se istaći tek pomalo usiljeno uzmrežavanje svih likova, a što jeste manjkavost pruzeta iz Kučerove, inače, vrlo dobre proze, i iz same postavke krimi-žanra.

• Dark

O čemu je: Reč je o porodičnoj sagi sa nadnaravnim zaokretom, smeštenoj u malom nemačkom gradu gde nestanak dece razotkriva odnose četiri porodice.

Zašto: Dark je Netflixovo čedo urađeno za nemačko parče Evrope, a osim toga radi se o efektnoj primeni obrazaca nadnaravnih misterija sa retro-štimungom, kakve su očito u modi poslednjih televzijskijh i filmskih leta. Jedan od kreatora serije je Švajcarac Baran bo Odar, koji je Dark uradio po idejnoj mustri svog s puno povoda primećenog i hvaljenog filma Das letzte Schweigen (Silence), iz 2010 godine. Misterija ovde zaista pije vodu. Uspešno je izgrađena i gradirana napetost, a autori su uspeli da ovu priču o nestanaku dece u dve vremenske dimenzije, na istim geografskim kotama, sa preplitanjem vremena i junaka učine uverljivom i upečatljivom. Tu je i pomenuto zavodljivo retro-šik ruho i jasna osvešćenost po pitanju žanrovskih tropa u okviru kojih se Dark u ovih deset epizoda ove prve sezone kreće. A tu je i vrstan odabir pesama koje oslikavaju ere i prevrate i lomove u životima aktera.

Ali: Nimalo iznenađujuće, kako to obično biva u ovakvim i sličnim slučajevima i povestima, o sveukupnoj smislenosti ove priče da se raspravljati. Ipak, jedina dva upadljiva nedostatka Dark-a su evidentan višak likova i manirazam u izradi (ovo se tiče izlišnog zahvata po kojem nam u finišu baš svake epizode sleduje poduža montažna sekvenca praćena plačnom ili blago jezivom pesmom).

darkest_hour_SBgr4 Filmski januar Kolovrat_ver2_71x101_cover Premijera ruskog epskog filma „Legenda o Kolovratu“ u Cineplexx-u gringo_cover Charlize Theron je zvezda crne komedije „Gringo“ 123456 Filmovi o kojima će se pričati u 2018. · · ·