Ebru Art Show (foto: YouTube)
KULTURA · art

Da li ste ikada pratili pokrete oblaka na čisto plavom nebu? Svaki oblak ima svoj način kretanja i svu moguću slobodu. Taj proces deluje gotovo meditativno. Zamislite da učestvujete u njemu. Ukratko, Ebru je umetnička tehnika koja pruža taj osećaj. Iako je u pitanju umetnost slikanja na vodi, u tom trenutku stvaranja deluje i voda i njen autor, a istina je negde između i skoro da je u pitanju nešto potpuno iracionalno.

Ebru je tehnika tradicionalno vezana za Tursku. Njen istorijat nam nije sasvim poznat pošto se radovi nisu potpisivali i nema mnogo pisanih podataka. Postoji informacija da je nastala negde tokom 13. veka u Buhari, a da se odatle prenela u Persiju, i zatim Anadoliju. Pretežno se koristila za oslikavanja svetih spisa ili administrativnih svezaka. Zadržala se u Turskoj, a danas je umetnici kombinuju sa savremenim tehnikama.

Trenutak oslikavanja na površini vode je najizazovniji deo ove tehnike. Voda se meša sa određenom vrstom smole, koja menja njenu gustinu i spremna je za manipulaciju bojom. U procesu se koriste isključivo prirodne zemljane boje, a kao pribor četkice od konjske dlake sa drškama od stabla ruže. Boje plutaju i ne rastapaju se na površini vode i onda kreće igra vode i autora. Na kraju se postavlja papir na površinu vode koji upija nastalu kreaciju.

Uroš Šanjević je umetnik iz Beograda koji prihvatio ovu tehniku kao deo svog umetničkog rada. Za njega je ona bila veliko otkriće i jednu od radionica je održao pre dve godine u Kulturforumu. Nadamo se novim radionicama u bliskoj budućnosti, pošto je fascinacija ovom tehnikom momentalna nakon prvog susreta. Kako bismo bolje razumeli o čemu je zapravo reč postavili smo Urošu par pitanja.

Da li postoji škola za tehniku Ebru umetnosti?

Da, postoji u Istambulu. Postoje više varijanti za proučavanje Ebru tehnike. Postoji škola za turiste, koja bukvalno traje jedan dan, gde se prođu osnovne stvari. Sa druge strane postoji konkretna škola, koja traje nekoliko meseci sa masterom u istočnom delu Istambula. Ja taj kurs nisam prošao, ali sam imao sreće da sticajem okolnosti upoznam profesora likovne akademije u Istambulu, koji drži svoj centar za ovu umetnost kod Aja Sofije. Škola je bila jako zanimljiva.

Kako si saznao za Ebru?

Preko YouTube-a. To je tehnika koja je jedan beskrajan proces i koja sama diktira pravila i ima svoje ćudi. Ona nije kao druge tehnike koje možeš proći i savladati. Postoji izreka da Ebru voda slika sa tobom, a ne ti sa vodom. To je sto posto istina. Kako će uspeti slika, potpuno zavisi od mnogih okolnosti, kao na primer vremenskih okolnosti. Takođe ne možeš uvek dobiti istu boju. Nema recepture koja je standardna.
Ebru potiče iz Persije i sama reč znači oblak ili lice tj. direktno lice vode. Doduše spominje se i u Japanu, samo se radi tuševima i manipuliše se duvanjem kroz bambus i mahanjem lepezom. Malo je suptilnije, ali isto je majstorski posao.

Da li se ovom umetnošću mogu baviti i amateri?

Mogu. Zato je zanimljivo za radionicu, jer se rezultat jako brzo dobije uz pomoć nekog ko zna šta radi. Kroz ovaj proces tačno se može izraziti ličnost i nekim ljudima je vrlo teško da izvuku jasne oblike, dok nekima sve ide bukvalno iz prve ruke i veoma lako. Baš zato nekada mogu da krenu genijalni radovi, koje ni ja ne mogu da postignem. To uglavnom polazi od neke meditivnije ekipe ljudi tj. onih uglvanom smirenijeg karaktera sa kreativnim crtama. A činjenica je da se sve dešava na iracionalnom nivou i da se u stvari ne zna ko slika.

Koliko Ebru ima psihoterapijski efekat na stvaraoca?

Proces je takav da te navodi na stalnu manipulaciju situacije i promene, u pitanju je odnos boje i vode. Tu su neophodni određeni pokreti, prilikom rada sa bojama i nakon početka nema stajanja u radu. Poenta je u granici između kontrole koju dozvoljavaš ili zadržavaš, što se manifestuje u karakteru slike. Inače, Ebru je korišćena kao podloga za svete spise od samih početaka. Tako da nije slučajno to da ona ima tu duhovnu dimenziju.

covermirkoilicmikser Mirko Ilić počasni gost Mikser festivala 2017 -¬paquito-izabela_72dpi-9 Izložba „Vreme drveća“ Izabele Matoš cover_sculptures Najkreativnije skulpture na svetu Antoni Tapies Bez naslova litografija i suva igla 2003 Dali, Pikaso, Miro i Tapies u Muzeju grada Novog Sada · · · · ·