Biciklistička staza u Golupcu (foto Ljubisav Panić)
PULS GRADA · destinacija

Drugim prevoznim sredstvima putuje se brže, udobnije i sigurnije, ali kilometri koji se prelaze biciklom ostavljaju neponovljiv osećaj slobode, što zaljubljenici u biciklističke rute vrlo dobro znaju. Vožnja biciklom istrajava kao najekonomičnija prilika da se poseti priroda, a da se ne naruši. Sada je to postalo moguće i u većem delu naše zemlje

U opštini Golubac u planu je završetak biciklističke staze koja prati rutu Eurovelo 6. „Za sada je urađeno 4,8 kilometara staze pored Dunava – 3,3 kilometra u samom Golupcu i 1,5 kilometar u naselju Vinci. U planu je da se stazom naselje Vinci spoji s tvrđavom Golubački grad, čime bi se dobila prelepa biciklistička i pešačka staza u dužini od dvanaest kilometara“ kaže Jelena Petrović, v.d. direktora Turističke organizacije Golubac.

Ukoliko niste znali, Eurovelo 6 je gigantska biciklistička ruta, na čiju smo se mapu upisali prošle godine. Zamislite trasu od 3.656 kilometara, koja teče paralelno s nekim od najvećih i najlepših evropskih reka, i shvatićete njen obim. Ona povezuje francuske obale zapljuskivane talasima Atlantskog okeana s obalama rumunskog gradića Konstanta na Crnom moru.

U našu zemlju Eurovelo 6 ulazi kod Bačkog Brega i prati tok Dunava, zalazeći u sve veće gradove na njegovoj obali. Granice Srbije napušta tek posle Kladova, kad prelazi na teritoriju rumunskog grada Drobeta Turnu Severin.

DUGA I PRIMAMLJIVA ISTORIJA

„Pored toga što kroz Kladovo prolazi međunarodna ruta Eurovelo 6, ovde postoji i nekoliko lokalnih staza, kao što je staza do sela Manastirice ili do ostataka Trajanovog mosta iz drugog veka nove ere“, kaže David Đurđević, direktor Turističke organizacije opštine Kladovo, koja određeni broj bicikala turistima iznajmljuje besplatno.

Suština putovanja krije se upravo u toj mogućnosti da se skrene sa staze, prođe kroz prelepe krajeve i sagleda njihovo bogatstvo. Pri ulazu u Srbiju biciklisti se na Eurovelo 6 ruti mogu upoznati s prirodnim rezervatom Gornje Podunavlje, dok su Beograd i Novi Sad već dobro poznati na svim turističkim mapama. Smederevo ima nezaobilaznu Smederevsku tvrđavu, a Jelena Petrović ispred Turističke organizacije Golupca posetiocima preporučuje plažu u Vincima, riblje specijalitete i čuveni med, obilazak tvrđave Golubački grad, kao i neke od najlepših vidikovaca u nacionalnom parku Đerdap. U blizini je ušuškan i Lepenski vir, sa sjajno urađenim muzejom.

Kladovo, kao sledeća veća stanica u nizu, ne zaostaje za ponudom suseda. „Turistima možemo da ponudimo bogato kulturno-istorijsko nasleđe. U Kladovu se nalazi tvrđava Fetislam iz osmanskog perioda. Zatim, tu su tvrđava Diana iz rimskog perioda, Trajanova tabla, pored koje se zastaje prilikom plovidbe po Dunavu, vodopad u Brzoj Palanci i pećina Banja, prohodna u dužini od 400 metara. Biciklista u poslednje vreme ima sve više i zbog nove autobuske linije s nosačem za bicikle, koja saobraća na relaciji Beograd-Kladovo-Beograd“, objašnjava David Đurđević za City Magazine.

BICIKLI NA AUTOBUSU

Nosač su obezbedili Dunavski centar za kompetenciju i Nemačka organizacija za međunardnu saranju GIZ, tako da je konačno postalo moguće biciklom završiti tamo gde se to ne očekuje – na autobuskoj stanici.

Specijalni nosač bicikala prevoznika Arriva Litas svakoga dana može da ponese pet dvotočkaša. Polazak je iz Beograda u ranim jutarnjim časovima, a u nastavku puta prolazi se kroz Požarevac, Veliko Gradište, Golubac, Donji Milanovac i Kladovo. Istu deonicu autobus prelazi i pri povratku, što znači da biciklisti u toku dana mogu upoznati neke od gradova istočne Srbije, čak i ako ne žive u njihovoj blizini.

Petnaest prirodnih i kulturno-istorijskih atrakcija mapirano je u ovom regionu. Sedam se nalazi u Srbiji, sedam u Rumuniji, a jedna od njih je zajednička – hidroelektrana Đerdap.

SVAKA RUTA JE POSEBNO ISKUSTVO

„Krenuo sam iz Velikog Gradišta da bih prešao Đerdapsku rutu. Saznao sam za autobus sa nosačem koji iz Kladova kreće za Beogad, tako da se vraćam natrag. Vozim dosta dugo. Biciklizam omogućava nova iskustva i upoznavanje novih ljudi. Stekao sam prijatelje iz El Salvadora i Izraela duž rute, a potom smo kod Donjeg Milanovca nastavili zajedno. Svako putovanje biciklom nudi nešto novo“, rekao je biciklista Strahinja Marović.

Lepo je čuti njegove opise. Pogotovo ako imamo u vidu da vožnja biciklom u Srbiji nije promovisana koliko u drugim zemljama. Čini se da se to polako menja i da bicklisti imaju puno razloga za slavlje. Uz pomoć Android i iOS aplikacije, koje se mogu preuzeti na sajtu www.irongatecycling.com, svako može izabrati put koji će istražiti na dva točka i učiniti vikend lepšim. Odvažite se i upustite u avanturu. Upala mišića brzo prolazi, ali uspomene su trajne.

Prošlo je punih dvesta godina otkako je Karl von Drais napravio prvo prevozno sredstvo na dva točka. Bio je to neodoljiv izum nemačkog barona, preteča današnjeg bicikla koja je na pedalama istrpela mnogo toga da bi, uprkos konkurenciji, preživela do danas.

Čelobrdo Budvanska sela su sada IN – Čelobrdo Miločerski park Park Miločer – šetnja u kraljevskom stilu Pobori Pobori: Mesto na kojem je priroda klesana božanskom rukom cover Golubački grad: Najlepša tvrđava u Srbiji otkriva svoje tajne ·