"Biser Bojane"

Braća Karadžić ne pokazuju znakove umora. U bioskope je upravo stiglo njihovo novo ostvarenje, romantična krimi komedija „Biser Bojane“, film u kome glavnu ulogu tumači mladi glumac u usponu Slaven Došlo. Kako su se Došlo i njegova partnerka Vanja Nenadić snašli među Crnogorcima? Kliknite i saznajte.

Reditelj Milan Karadžić i glumac/producent Milutin Mima Karadžić još od početka dvehiljaditih i serije M(j)ešoviti brak svako malo publici predstave neki novi zajednički projekat. Akcenat je na televizijskim serijama, ali nisu zapostavljeni ni bioskopski filmovi. Do sada ih je bilo tri: u Beograd smeštena dramedija Promeni me (2007) o krizi srednjih godina, retro komedija na gorštačke teme Gorčilo (2015) i, sada, Biser Bojane – komična krimi romansa čija se radnja, kako već sam naslov sugeriše, odvaja na crnogorskoj turističkoj atrakciji Adi Bojani.

Karadžići, poznato je i nije sporno, stvaraju serije i filmove koji su namenjeni najširoj publici. Njih festivali i nagrade ne zanimaju. Komercijalni efekat je ono što je primarno, možda čak i jedino bitno. Biser Bojane predstavalja svojevrsnu varijaciju njihove serije Budva na pjenu od mora. Formula je, znači, proverena i već dobro poznata: u pitanju je turistička razglednica začinjena romansom, komedijom, krimi zapletom i, povremeno, melodramskim vrenjem. Karadžići se, po običaju, okružuju poznatim saradnicima, uz nezaobilaznu „infuziju sveže krvi“. Stariji Karadžić, naravno, glumi jednu od glavnih uloga. On je Nikola Popović, pljačkaš dijamanata koji se, nakon višegodišnje robije u italijanskom zatvoru, vraća se kući, u Crnu Goru, kako bi za bivšeg partnera Rokija (Miodrag Krstović) dobavio ukradene dijamante sakrivene pre hapšenja. Nikolu na Adi Bojani dočekuju sestra Zorka (Dubravka Drakić) i njeno četvoro dece, ali i policijski inspektor Rajko (Mladen Nelević) koji želi da ga uhapsi. Na Adi Bojani Nikolu očekuje i Đorđe (Slaven Došlo), sin koga nikada nije sreo. Smušeni, stegnuti Beograđanin Đorđe, lekar-početnik koga je baka Emilija (Mira Banjac) slagala da mu je otac mrtav, dolazi na Adu Bojanu na poziv tetke, što će, dakako, inicirati niz peripetija.

Situaciju komplikuje otresita Lola (Vanja Nenadić), kajterka koja baca oko na Đorđa, inače kćerka pomenutog inspektora Rajka, i obesni lokalni moćnik Matija (Andrija Milošević) koji svoju ljubavnicu Sandru (Hristina Popović) šalje da špijunira Nikolu kako bi otkrio mesto na kome su sakriveni dijamanti.

Plan Karadžićevih je da priču započetu u Biseru Bojane nastave u televizijskoj seriji, što objašnjava veliki broj likova i narativnih tokova u filmu. Scenario Vlade Đurđevića (radio je na serijama Komšije i Nemoj da zvocaš) funkcionalan je, mada ga odlikuje tzv. „rastresita dramaturgija“ – scene se nižu bez nekog dubljeg smisla, sve do završnice koja, očekivano, ne sadrži nijedno iznenađenje. Nema tu grča, ali ni nekog poleta. Fotografija Milana Tvdrišića (Bićemo prvaci sveta) uglavnom uspešno beleži crnogorske lepote, a dosta prizora je snimljeno uz pomoć drona što doprinosi vizuelnoj atraktivnosti ponuđenog. Iako zadovoljavajući u produkcionom pogledu, Biser Bojane nije ni prineti Jeseni samuraja koji je podigao lestvicu kvaliteta kada je reč o srpskoj komercijalnoj komediji. Kao što se Gorčilo svojevremeno nadovezao na uspeh Malog Buda, tako i Biser Bojane nastoji da ide utabanom stazom Jeseni samuraja (oba filma su komedije sa snažnim romantičnim uplivom i krimi elementima, tu je i sportski aspekt – kajting umesto karatea), ali mu poređenje sa hitom Danila Bećkovića ne ide na korist.

Što se uloga i glume tiče, ni tu nema većih iznenađenja. Milutin Mima Karadžić glumi „ono svoje“ – ko ga je do sada voleo, voleće ga i u novom filmu. Dvoje glumaca koji su briljirali u Jeseni samuraja u Biseru Bojane su se znatno slabije pokazali: dok je kod Bećkovića sveden na pravu meru i pod kontrolom, u Biseru Bojane Andrija Milošević preglumljuje i naporno ga je gledati; Hristini Popović je pripala nenadahnuto napisana epizoda koja ne priliči glumici njenog renomea i sposobnosti. Ipak, od svega je najzanimljivije kako se Slaven Došlo snašao u filmu poput ovog. Došlo je filmsku karijeru započeo kao „indi dečko“ nastupajući u ostvarenjima mlađih autora koji su prikazivani na prestižnim inostranim festivalima i, po pravilu, izazivali kontroverzu zbog tema i/ili seksualne eksplicitnosti (Panama, Vlažnost, Pored mene). Mladi glumac se nedavno prešaltovao na komercijalije sadržaje, kao što su Vojna akademija i Biser Bojane. Uloga Đorđa za njega u glumačkom pogledu ne predstavlja nikakav izazov – a ta suštinska nezainteresovanost se, baš kao i u slučaju Hristine Popović, vidi na platnu. Došlo povremeno deluje glumački neuvreljivo, a to je nešto što za njega do sada nije bilo tipično. Film, doduše, u jednom trenutku pokazuje zanimljiv potencijal – nagoveštava se da bi smušeni Đorđe mogao zapravo biti gej – ali se, nakon nekoliko scena koje se istovremeno mogu opisati kao homoerotične i homofobne, priča vraća u konvencionalni tok.

Nešto hrabriji scenario bi Došlu u glumačkom pogledu „dao krila“ (kao što se to, na primer, dogodilo u filmu Stevana Filipovića), ali nije realno od Karadžića očekivati da pomeraju granice i izazivaju kontroverzu. Što se Došlove partnerke, mlade Vanje Nenadić tiče, ona će ulogu u Biseru Bojane, nadam se, iskoristiti kao odskočnu dasku za neke ambicioznije projekte. Devojka je neosporno lepa i dobro je savladala crnogorski akcenat (za razliku od, na primer, Hristine Popović koja se čak ni ne pokušava da zvuči autentično), mada je njena uloga previše tipska i jednodimenzionalna da bi na pravi način prikazala njene glumačke mogućnosti.

Sa gotovo 220 hiljada gledalaca Gorčilo, prethodni film Milana Karadžića, bio je najgledaniji domaći film u bioskopima na teritorijama Srbije i Crne Gore u 2015. godini. Da li će Biser Bojane uspeti da se približi tom uspehu, ostaje da se vidi. Potencijal postoji. Biser Bojane se u trenutnoj ponudi domaćih filmova (Stado, Santa Maria della Salute, Zona Zamfirova – drugi deo) izdvaja, uz sve mane, kao najzaokruženiji i, makar po mojoj proceni, najbolji, ali treba imati u vidu da u bioskope uskoro, već koliko 25. februara, stiže Kusturičin Na mlečnom putu za koga je sigurno da će ostvariti potpunu dominaciju i sve druge gurnuti u zasenak.

Film "The Philadelphia Story" Romantika nije mrtva paterson-1479921724 Džarmušov „Paterson“ na FEST-u Arnold Švarceneger "Aftermath" „Aftermath“: Da li je to Schwarzenegger smekšao (pod stare dane)? Pickbox_konkurs Gledaj seriju, napiši recenziju i zaradi · · ·