"Gaslight" film
PULS GRADA · zdravlje

Gaslighting je oblik emotivnog i psihološkog zlostavljanja. Teško se uočava jer predstavlja oblik perfidne manipulacije koja se odvija u fazama. Nema vidljivog nasilja, ne postoje čak ni uvredljive reči ili omalovažavanje, već samo podmukla igra u kojoj zlostavljač žrtvi menja realnost u kojoj živi do granice kada počinje da sumnja u vlastitu percepciju, pamćenje i zdrav razum.

Termin je potekao iz filmova koji su snimljeni četrdesetih godina dvadesetog veka, najpre je 1940. Thorol Dickinson režirao film Gaslight o bračnom paru Mallen u kome je Bella žrtva muževljeve perfidne manipulacije. Suprug Paul pokušava da sakrije zločin iz prošlosti i svoj pravi identitet, a makijavelističkim metodama svakodnevno utiče na njenu sposobnost funkcionisanja i rasuđivanja. Istovremeno joj prigovara zbog čudnog ponašanja i preti joj da će završiti u psihijatrijskoj bolnici zbog gubitka razuma. Poznatija je holivudska verzija koja je nastala četiri godine kasnije i u kojoj glumi Ingrid Bergman, a filmovima je prethodila drama iz 1938. koju je napisao britanski pisac Patrick Hamilton. Sticajem srećnih okolnosti u filmu se pojavljuje spasilac koji otkriva muževljeve namere i zločin iz prošlosti. Međutim, u svakodnevnom životu, u situacijama vrlo sličnim dijalozima iz filma, žrtva može da se oslobodi zlostavljača samo ukoliko na vreme otkrije njegove namere.

Christine Louis de Canonville je proučavala narcistički poremećaj ličnosti i ona smatra da je narcis upravo tipičan manipulator koji koristi metode ovog oblika psihičkog zlostavljanja u emotivnim vezama. Ona navodi tri faze kroz koje prolaze žrtva i manipulator u svom nezdravom odnosu. Bitno je naglasiti da ne mora da postoji podela uloga kao u čuvenoj drami i filmu. Žrtva i manipulator mogu biti podjednako i muškarac i žena, jedina je razlika u tome ko od njih ima narcisoidni poremećaj ličnosti a ko je idelana žrtva jednom narcisu. U prvoj fazi, koja se zove faza idealizacije, manipulator je šarmantni, harizmatični zaštitnik i žrtva ga idealizuje. U ovoj fazi zlostavljač započinje menjanje realnosti izvrtanjem činjenica do te mere da žrtva postaje sve više nesigurna u sebe i u svoje sposobnosti zapažanja i zaključivanja, polako se povlači i postaje sve više zavisna od zlostavljača. Postaje zavisna od njegove interpretacije stvarnosti, ali i od njegove naklonosti. U prvoj fazi ovog neprirodnog odnosa nasilnik je još uvek ljubazan, požrtvovan, pokazuje da voli i da mu je stalo do te veze.

Međutim, druga faza, ili faza devalvacije, postaje ključna za gubitak žrtvinog integriteta, jer se u ovoj fazi žrtva pokorava nasilniku. Manipulator menja svoje ponašanje i preko noći idealni, harizmatični i zaljubljeni zaštitnik postaje hladan i nezainteresovan u vezi. Prva faza je bila gluma i deo njegove bolesne igre, ali žrtva želi da njihova veza ponovo postane takva, da povrati njegovu naklonost i ljubav. Žrtva je sve nesigurnija u sebe, svoje vrednosti, gubi sliku realnosti, ali najteže podnosi gubitak one veze koju je imala na početku, iako to nije bila prava ljubav, već deo igre, samo faza u bolesnoj manipulaciji. Ovo je momenat slamanja žrtve. U filmu u jednom momentu Bella kaže kako joj najteže pada kada Paul ne želi da razgovara sa njom, da joj je to najteža kazna, da bi više volela i da je udari nego što je ignoriše. Žrtva i dalje veruje da u nečemu greši i da je samo potrebno da otkrije u čemu greši kako bi povratila njegovu ljubav. Međutim, sve više emotivno propada ne znajući da je to ono što narcis želi – pobedu u ovoj bolesnoj igri koja mu kompenzuje vlastitu inferiornost.

U momentu kada žrtva postane savladana i potčinjena prestaje i njegova zainteresovanost i nastupa treća faza poznata kao odbacivanje u kojoj je žrtva već kompletno psihički uništena. Robin Stern u knjizi The Gaslighting Effect navodi tri faze kroz koje žrtva prolazi, a to su neverica, odbijanje i depresija. Zbog svega toga je bitno prepoznati prvu i sam početak druge faze, kada još uvek nije kasno da se žrtva bezbolno izvuče iz ove bolesne igre u koju je sticajem nesrećnih okolnosti upala.

koža Ne sabotirajte sebe zdravlje Šta sve možete da učinite da se osećate bolje samoća Možda treba više vremena da provodite sami stres Efektni trikovi koji eliminišu stres · · ·