Vrelo bioskopsko leto
KULTURA · film/TV

Naši distributeri su za završnicu leta sačuvali neke vrlo dobre i odlične naslove. Ponuda je bogata i raznovrsna, pa neću previše trošiti reči na uvod. Odmah prelazimo na filmske osvrte i krećemo od mog ovogodišnjeg favorita – spektakularne akcione romanse „Vozač“. U ovom pregledu su još dva favorita: „Atomska plavuša“ i „Anabel: Stvaranje zla“. Uživajte! Ja jesam.

Sjani Edgar Rajt  nam je ovog leta pripredio možda i najbolju bioskopsku „vožnju“. Sve je slutilo da će biti dobro, ali je ispalo i više od toga – odlično. Vozač (u originalu: Baby Driver) izvrstan je akcioni film sa elementima komedije i romanse. Muzika, koju glavni junak zvani Bejbi neprestano sluša, veoma važan sastojak ponuđenog. Melodije i zbivanja u filmu su toliko usklađeni da dobijamo nešto što podseća na mjuzikl, ali bez izveštačenosti koja obično krasi ovaj žanr. Rajt je, nakon odličnih i kultnih filmova (Shaun of the Dead, Hot Fuzz) pokazao da ga kreativni naboj nije napustio, uz to ostvarivši veliki komercijalni uspeh u SAD – Vozač je tamo zaradio preko 100 miliona dolara, što je rezultat koji, verujem, niko nije očekivao (ukupna zarada u svetskim okvirima je gotovo 200 milina $, što je za budžet od 34 miliona veliki uspeh). Ovo je delo zrelog autora koji tačno zna šta radi, čoveka koji filmove stvara iz velike ljubavi i koji poštuje svoju publiku. Vozač je nabijen poletom i mladalačkom energijom, te ga je pravo zadovoljstvo gledati na velikom platnu. Ukratko o zapletu: mlađani Bejbi (Ansel Elgort) oslanja se na ritam muzike koju non-stop sluša kako bi bio najbolji u onome šta radi – vožnji automobila kojim pljačkaši beže sa mesta zločina. Međutim, kada upozna devojku svojih snova (Lili Džejms), Bejbi odlučuje da se iščupa iz kandži kriminala. To, naravno, neće moći da prođe bez komplikacija pošto njegov šef (Kevin Spejsi) ima druge planove s mladuncem…  Elgort, do sad najpoznatiji po „viperu“ Krive su zvezde u kojem je njegov lik umirao od raka, pokazuje u Vozaču sposobnost da na svojim mladim plećima uspešno iznese zahtevan film poput ovog. Spejsi i Džejms su mu tu od velike pomoći, a izuzetno efektne elizode su ostvarili Džon Ham i Džejmi Foks čiji likovi probisveta imaju začuđujuću reljefnost i zaokruženost. Prelepa meksička glumica Elza Gonzales je senzacionalna i nakon Vozača joj sledi, siguran sam, lep uspon u karijeri. Vozač predstavlja prvorazredni bioskopski užitak, te ga kao takvog treba pogledati na velikom platnu. Zato… Pravo u bioskop! Ne oklevajte.

Šarliz Teron u Atomskoj plavuši (Atomic Blonde) pokazuje ono što svo već znali – da nije samo provklasna dramska glumica, već i vrhunska akciona heroina. Uloga u novom špijunskom retro trileru joj je legla, iznela ju je baš onako ženski, udarnički. Teron je Lorejn Broton, špijunka MI6-a koja je u zenitu hladnog rata poslata u Berlin kako bi razotkrila špijunski lanac i osvetila smrt britanskog tajnog agenta, njenog bivšeg ljubavnika. Akcija počinje istog trenutka kad smrtonosona bjonda sleti u još uvek zidom podeljeni Berlin. I to dobra akcija. Film je zasnovan na stripu Najhladniji grad koji nisam čitao, a koji deluje prilično zanimljivo. Radnja je smeštena u Berlin, u pozne 1980-te, pred rušenje zida, a stripovski koreni se vide u dramaturgiji koja je prilično jednostavna. Scenario traži dosta od glumaca u fizičkom smislu, mada nema mesta za neke veće dramske bravure. Imajući u vidu prirodu filma, ključno je bilo kako će se glavna glumica snaći u scenama borbe. Svako ko je gledao poslednjeg Pobesnelog Maksa zna šta sve Šarliz Teron može i ume, a to potvrđuje i ovde. Sjajna je i uverljiva u scenama borbe koje i jesu glavni mamac ovog filma. Vrhunac Atomske plavuše je devetominutna scena sklopljena tako da izgleda kao da je iz jednog kadra u kojoj se naša junakinja probija pesnicama i pištoljem kroz zgradu krcatu ruskim agentima, uz to pokušavajući da spase prebega. Tu, kada taju tuča i pucnjava, reditelj Dejvid Letič je najbolji. Letič, po vokaciji kaskader, pre Atomske plavuše korežirao je prvog Džona Vika. Vidi se da je čovek iz kaskaderskog sveta, te dramske scene nisu uvek pun pogodak – ali njih i nema previše. Lezbejski pozaplet, na primer, ima fin potencijal, mada je na kraju samo zagreban. E, sad… Da li jedna dobitnica nagrade Oskar treba da glumi u akcijašu poput ovog? Zašto da ne! Teronovoj odlično pristaju akcione role, a Atomska plavuša je dostojanstven film, lepo stilizovan i atraktivno snimljen u okvirima svog budžeta (nije u pitanju neka mega produkcija od 150 miliona dolara, već pet puta od toga jeftiniji film), verujem da će samo doprineti u dodatnoj fetišizaciji lepe glumice. Film nije morao da traje baš dva sata, mada odličan saundtrek pomaže da se održi tenzija. Preporučujem da ga pogledate na velikom platnu. Bilo bi lepo da se iz ovoga izrodi serijal koji će, kao pomenuti Džon Vik, imati uzlaznu kvalitativnu putanju. Temelj je postavljen.

Volite horore? Ako je tako, da vas obradujem. U srpskim bioskopima se trenutno prikazuje film strave Anabel: Početak (Anabelle: Creation),  prednastavak prednastavka spinofa. Zvuči komplikovano? Zvuči, ali nije. Anabel: Početak možete da pogledate bez bilo kakvog predzanja, a onda, ako vam se dopadne, uđete u trag filmovima Prizivanje zla (The Conjuring) i Anabel (Annabelle) u kojima se zla crvenokosa lutka takođe pojavljuje (doduše, Anabel iz 2014. možete i da preskočite – radi se i lošem filmu, neuporedivo slabijem od Početka i suštinski nepotrebnom).  Anabel: Početak je u svojoj biti B horor rađen po poznatom šablonu, ali je snimljen domaćinski, uz primetnu finesu. Postavka je jednostavna: u kući na osami okupljeno je šest curica iz doma za nezbrinutu decu, opatica koja ih čuva, bračni par s mračnom tajnom i demonska lutka. Sledi haos. Film se kreće u okvirima očekivanog, ali reditelj Dejvid F. Sendberg, poznat po prošlogodišnjem priličnom mlakom hororu Kad se ugase svetla (Lights Out), uspava da proizvede adekvatnu količinu jeze i zasluži pohvalu. Devojčice Talita Bejtman i Lulu Vilson u su simaptične i zadovoljstvo ih je gledati na velikom ekranu, dok im važnu glumačku podršku pruža lepa Stefani Sigman, Meksikanka poznata po naslovnoj ulozi u filmu Mis Bala i seriji Narkos. Lutak Čaki iz serijala Dečja igra je dobio ozbiljnu konkurenciju u Anabel, a nakon ogromnog komercijalnog uspeha Sendbergovog filma (budžet od 15 miliona $, dosadašnja ukupna zarada od 220 miliona $) sasvim je izvesno da će se nova horor mezimica uskoro još koji put pohoditi mrak bioskopskih sala.

To nije sve. U trenutnoj bioskopskoj ponudi ima još kvalitetnih naslova. Tu su akciona komedija Mafijaški telohranitelj (The Hitman’s Bodyguard) i novi film Toma Kruza Beri Sil: Američki original (American Made), oba vredna pažnje i hvale (detaljnije o njima u sledećem pregledu repertoara), ali i dva filma koja slobodno možete da preskočite: Mračna kula (The Dark Tower) i Gadna gomila (The Bad Batch).

tmg-facebook_social_cover Quentin Tarantino: Video recept u stilu poznatog režisera Blejd Raner 2049. „Blejd Raner 2049″ stiže u bioskope 5. oktobra! Vukovar Film Festival Vukovar Film Festival: Destinacija autohtonog glamura Kratak i dirljiv film o životu i smrti Kratak i dirljiv film o životu i smrti · ·