Naslovna fotografija - foto: Aleksandar Jovković, obrada Vladimir Matić-Kuriljov
U VAZDUHU · intervju

U vreme kad se čini da je svako sopstveni stručnjak za odnose s javnošću, pravo je osveženje upoznati Isidoru Vlasak. U potpunosti je iskrena, neopterećena konvencijama i veoma talentovana. I dok se drugi lažno osmehuju i nose maske na licu, njoj je draža druga vrsta prerušavanja.

Jednog dana maskirana je u zlu vilu iz Uspavane lepotice, drugog u kraljicu Sersei iz Igre prestola, a trećeg je uvučena u kostim Dejvida Bouvija iz filma Lavirint. Šta će obući sutra ne zna ni sama, ali je neporecivo da će njena osobenost krčiti put kroz svaki komad odeće koji je osmislila s prijateljima.

KOSTIM I IGRA

Neobični hobi kojim se Isidora bavi poznat je kao kosplej. Podrazumeva izradu i nošenje kostima popularnih junaka iz sveta filma, video-igara, književnosti ili stripa. Termin je nastao spajanjem engleskih reči za kostim i igru, tako da nije začuđujuće što naša junakinja nikad nije poželela da ga pretvori u profesionalnu obavezu. S njim se prvi put susrela u Parizu, na JapanExpo konvenciji, najvećem okupljanju ljubitelja japanske pop-kulture van Zemlje izlazećeg sunca. Tada je shvatila da se kosplej razlikuje od obične maskarade. „Posmatrač bi trebalo da zaboravi da je pred njim čovek u kostimu i pomisli da se zaista susreo s izmišljenim likom“, kaže Isidora za City Magazine, iako nije očekivala da će uskoro početi da oduševljava ljude na ovaj način.

BEZBROJ RADNIH OBAVEZA

Kosplej je u njen život ušetao pomalo neočekivano, 2010. godine. Bojan Vukadinović, predsednik udruženja Sakurabana, „naredio“ joj je da počne da nosi kvalitetno urađene kostime. Kao potpredsednica ovog udruženja za promovisanje japanske pop-kulture, Isidora se od tada rado prerušava u omiljene junake, organizuje takmičenja kospleja i radi na konvencijama ChibiCon, Pottermania, May the 4th Be With You, Japanizam i BeoKon. Pored toga, na hiljade ljubitelja Igre prestola prati njen blog GoTovanje, u kome se inventivno i bez dlake na jeziku kritički osvrće na svaku epizodu ove serije. Sve to obavlja volonterski, jer za život zarađuje kao simultani prevodilac za Ujedinjene nacije u Srbiji i druge organizacije. To je, kako kaže, „užasno – UŽASNO – mnogo posla“, pri čemu kosplej koristi kao čist eskapizam.

I PREDRASUDE

Uprkos tome, nemaju svi ljudi razumevanja za neobičan hobi. Isidora se ne slaže s njima: „Ako manemo bučnu nekolicinu po kojoj su Lucifer i nečastive sile zaslužni za svaki trend koji dolazi sa Zapada, čini mi se da je kostimiranje prihvaćenije nego ranije. Sada, kad u kostimima idemo na neku lokalnu konvenciju, veća je verovatnoća da će nas usput zaustaviti da se fotografišemo, nego da će nas popreko pogledati. Kosplej jeste skupa zabava, a od njega retko kad imamo konkretnu materijalnu korist. Međutim, kad se uzme u obzir sve što ovaj hobi donosi – druženje, putovanja i sticanje kreativnih veština (sad se i za svaki dan šminkam kao profesionalac i popravljam nameštaj po kući kao pravi majstor) – mislim da i te kako ima smisla zaploviti kosplej vodama.“

KOSPLEJ KAO TERAPIJA

Njena plovidba zahuktala se pre nekoliko godina pošto je na društvenim mrežama postala poznata kao Ferasha, što na arapskom znači leptir. Metamorfoze kroz koje je prošla ogromne su, prelepe i ponekad tužne. Jedan od najvećih životnih udaraca pretrpela je kad je izgubila oca, pri čemu joj je kostim znatno pomogao:

„Prošle godine, nekoliko nedelja pred konvenciju Beokon, mom ocu se drastično pogoršalo zdravstveno stanje. Razmišljala sam da odustanem od Beokona, ali nisam mogla to da priredim Sakurabani – stisla sam zube i uvukla se u kostim Furiose iz filma Pobesneli Maks. To je trenutak kad mi je kosplej bukvalno spasao zadnjicu. One sekunde kad sam se videla u ogledalu, postalo je drugačije. To više nisam bila ja, to je bila Furiosa. A Furiosa nije neko ko plače i raspada se kad joj je teško. Ona svoj bol kanališe u akciju, u delo. To kako ona hoda (široko, kao muško), kako se osmehuje (kao da reži), kako posmatra svet oko sebe (kao da ništa nije bitno dokle god je fokusirana na zadatak) i kako se suočava s problemima (kao da se sve može rešiti ako si dovoljno uporan) – to me je održalo na nogama tog dana. Ljudi koji nisu znali šta se te noći dogodilo, čak ni oni koji me dobro poznaju, nisu primetili da nešto nije u redu. I posle neka mi neko kaže da su hobiji nevažne stvari u životu.“

POBEDA ŠTREBERA

Furiosu, koju u filmu tumači Šarliz Teron, ne može da oživi svako. Delić njene snage Isidora je morala imati u sebi od ranije, ako ni zbog čega drugog onda zbog sopstvenog, istrajnog identiteta. Danas je reč o uspešnoj mladoj ženi, rado viđenoj gošći u mnogim evropskim zemljama i kosplej čarobnici čije je kreacije čuveni pisac Nil Gejmen podelio na svom Tviter profilu. „Promenio se pristup gikovštini. Naučna i epska fantastika dominiraju pop-kulturom. Pobedili smo! Danas je biti štreber postalo šik“, kaže Isidora i dodaje da, iako zbližava ljude, kosplej ne stvara supkulturu: „Na kraju dana, kad operemo šminku, lika više nema, i to smo ponovo mi, u civilu, kakvi jesmo. Ne bih se menjala ni sa kim. Ja sam ja, u bilo kom kostimu da se nalazim“. I tu je u pravu – ne postoje šminka i kostim koji mogu da sakriju ili promene snažnu i jedinstvenu ličnost.

IMG_8890-OBRADA-001-intervcover Ekipa restorana Credo o svojoj novoj gastro priči Akademija Zoran Vujović: Ovo je energija života ulice, slika onih koji su bili njen identitet 16 prirodnija Marija Bergam: Dve velike uloge Igor Marojević Igor Marojević: Album će biti gorkosladak ·