Filmovi u novembar
KULTURA · film/TV

U tekstu koji sledi nalaze sve osvrti na filmove sa aktuelnog bioskopskog repertara. Na udaru mog kritičarskog pera ovoga puta našli su se triler „Tragovi u snegu“, drama „Najhrabriji“ i horor „Slagalica strave 8“. Pa da krenemo redom…

Najbolji u ovom nizu je film Tragovi u snegu (Wind River). Ovaj triler se vodi i kao neo-vestern misterija, što zapravo jeste najprecizniji i najtačniji opis. Radnju pokreće pronalazak smrznutog leša mlade žene u indijanskom rezervatu Vidn River. Istragu preuzima mlada FBI agentica Džejn Baner (Elizabet Olsen), a u pomoć joj priskače Kori Lambert (Džeremi Rener), lovac na divljač i čovek čiji je život obeležila lična tragedija. Postavka Tragova je veoma jednostavna, što pomaže scenaristi/reditelju Tejloru Šeridanu da snimi kvalitetan film koji neće previše kontaktirati sa komercijalom, ali koji će zadovoljiti one željne dobre misterije. Ovo je jedan veoma atmosferičan indi triler, u kome su snežne lokacije odlično iskorišćene. Muzika Nika Kejva i Vorena Elisa doprinosi toj atmosferičnosti, kao i fotografija Bena Ričardsona (Zveri južnih divljina). Film je premijeru imao na Sandensu, a zatim ga je za distribuciju u američkim bioskopima otkupila kompanija Harvija Vajnstina, što je kasnije, zbog nedavnih optužbi na Vajnstinov račun i tematike filma (scenario se bavi nasiljem nad ženama indijanskog porekla i delimično je zasnovan na istinitim događajima), izazvalo popriličnu kontroverzu i dovelo do žustre Šeridanove rekacije. Film je zasluženo dobro prošao u SAD, a verujem da ga očekuje i lep bioskopski život u Srbiji. Retko na repertoar stižu dobro urađeni trileri za odrasle. Šeridan je pisao scenario za filmove Sikario (Sicario) i Po cenu života (Hell or High Water), za koje je dobio velike pohvale (drugi je nominovan i za Oskara). Rener i Olsenova su pre Tragova u snegu zajedno glumili u Marvelovim Osvetnicima, s tim da su ovoga puta njihove glumačke sposobnosti mnogo bolje iskorišćene.

Najhrabriji (Only the Brave) je, baš kao i Tragovi na snegu, zasnovan na istinitoj priči. U centru zbivanja je  vatrogasna jedinica iz jednog manjeg američkog mesta koja, zahvaljujući naporima njihovog predvodnika Erika Marša (Još Brolin), postaje jedna od najboljih elitnih vatrogasnih timova u zemlji. Opasan je to posao – umesto da beže od vatre, momci hrle ka njoj i pokušavaju da spasu šta se spasiti može, bez obzira na veliku opsanost kojoj su izloženi. Film se fokusira na živote dvojice članova vatrogasne jedinice – preduzimljivog Marša, koji se zarekao da će svoje momke uvesti u red najboljih, i Brendana MekDona (Majls Teler), lečenog narkomna i bivšeg prestupnika koji želi da promeni život nakon rođenja kćerke. U pitanu je dobar film, kvalitetan u svim segmentima. Dodiše, odabrana tema nije previše zanimljiva, između ostalog zbog toga i što se ne tretira senzacionalistički (ovo nije film katastrofe, već pokušaj da se šumski požari prikažu što realističnije i uverljivije), a ne pomaže ni previše izdašno trajanje filma (134 minuta). Reditelju Džozefu Kosinskom ovo je treća režija (pre toga je potpisao naučno-fantastične hotove Tron: Legat i Zaborav), a promena žanra mu nije smetala.  Gluma je zaista dobra, a pored udarne dvojice glumaca treba istaći epizodu Tejlora Kiča i izuzetno upečatljivu glumačku kreaciju Dženifer Koneli, koja glumi Amandu Marš,  Erikovu suprugu i ukrotiteljku konja. Tu je i Džef Bridžis, sa kojim je Kosinski sarađivao i u Tronu. Najhrabriji nije filmska razbibriga, ali jeste ozbiljna i dobro urađena drama koja će svoju publiku naći pre svega na televiziji. Uz sve to, nije isključeno da padne i neka nominacija za Oskara.

A sad nešto potpuno drugačije… Osmi film u serijalu Slagalica strave (izvorni naslov: Jigsaw) režiralia su braća Spirig, austrijaliski blizanci najpoznati po hororima Nemrtvi (Undead) i Svet vampira (Daybreakers).  Nakon sedam delova koji su godinu za godinom (2004-2010) stizali u američke i svetske bioskope oko Noći veštica, producenti su odlučili da „odmore“ franšizu, pa je između sedmog i osmog filma proteklo rekordnih sedam godina. Sada, kada je Slagalica strave 8 pred nama, jasno je da u novi film nije uloženo previše truda. U pitanju je rutinski nastavak koji u potpunosti kopira prethodnike, bez pokušaja bilo kakve originalnosti. Ne sporim da je film kompetentno snimljen, mada je jasno da se radi o B filmu skromnih pretenzija. Imajući u vidu cilj i domet, serijal može da se nastavi prethodnim tempom – po jedan film godišnje. Kreativnost i inovacija tu već odavno nisu presudni i/ili potrebni. Ako volite  koncept  Slagalice strave i niste previše probirljivi,  osmi deo će vam biti gledljiv. Scenaristi su našli način kako da Džona Krejmera (Tobin Bel) vrate, makar privremeno, u priču, te verujem da će i to privući stare poklonike. Ostali slobodno mogu da preskoče ovaj film. Ili da umesto odlaska u bioskop repriziraju neki od prethodnih delova. Dođe manje-više na isto. Što se braće Spirig tiče, oni će iz priče u vezi sa ovim filmom, uz producente, najviše profitirati – uveliko je u pripremi njihov novi horor, Vinčester: Kuća koju su sagradili duhovi, produkcijski raskošniji film u kome glavne uloge tumače Helen Miren i Džejson Klark.

Tri knjiške preporuke Tri knjige za preporuku: Karin Fosum, Rumena Bužarovska i Tomas Pinčon screen-shot-2017-10-31-at-3-07-47-pmcover Trejler za novu Spilbergovu dramu „The Post“ "Predgrađe" Film ’’Predgrađe“ zatvara Cinemafest Ubistvo u Orjent Ekspresu Top 10 filmova koji se zbivaju u vozovima (a tu je i bonus!) · ·