02 foto Vladimir Sretenovićcover
U VAZDUHU · intervju

Jelena Bogavac je dugogodišnja dramaturškinja Bitef teatra, pozorišna rediteljka s preko sto predstava i sastavni deo tima festivala dugi niz godina i najbolja osoba koja može predstaviti najznačajniji domaći kulturni događaj u svetskim okvirima. 51. Bitef pod sloganom „Epic trip“ dovodi neka od najvećih imena savremenog teatra, a šta nas sve očekuje od 22. do 30. septembra otkrila nam je u nadahnutom razgovoru.

Godinama ste sastavni deo BITEF festivala. Koliku količinu emocija ste ugradili u festival i odakle vam snage da iznova, svake godine, prolazite kroz proces spremanja i rada na festivalu?

Ovo je sedamnaesti Bitef u čijoj organizaciji učestvujem. Kako sam zaposlena kao dramaturškinja Bitef teatra, koji festival organizuje, to ulazi u opis moga posla. Tema ili okvir Bitefa je, naravno, pozorište. Najčudnije, najzabavnije, najpametnije i najhrabrije svetsko pozorište. Moja prva ljubav. Ono mesto gde sam, ono što sam, što sam htela i što volim da budem. Na Bitefu se bavim uglavnom uređivanjem bloga, ranije biltena i medijskom promocijom festivalskih sadržaja – predstava, performansa, pozorišnih tribina. To je vrlo kreativan, svake godine potpuno drugačiji posao. Za njega sam se uspešno školovala. Režirala sam preko sto predstava i „zapisala“ preko petnaest Bitefa. Ali, nadam se da nisam u godinama kad se podvlači crta. Naprotiv.

U Bitefu radim s ljudima s kojima sam bukvalno rasla i porasla, u ljudskom i pozorišnom smislu. Mi smo mnogo dobri drugari, vrsta proširene porodice. To je festival sa srcem. Pozorišno čudovište. On pulsira. Bitef rade posvećeni profesionalci. Fabrika savremene pozorišne tradicije. Bitef je ono što su Mira Trailović i Jovan Ćirilov smislili. Pola veka pozorišta. Zar to nije fenomenalno? Pa kome bi dosadilo? Ko bih bila ja kad bi mi Bitef oduzimao energiju? Ko bih bila izvan pozorišta? Gubim se u nepotrebnim nagađanjima…

Ove godine program je, malo je reći, impresivan. Šta izdvajate, sem već uveliko opisanog i predstavljenog otvaranja iz magične radionice Jana Fabra?

U najboljoj tradiciji Bitefa, predstavljamo i novu zvezdu nemačkog teatra – Ersana Montaga.

Berlinski reditelj turskog porekla režirao je zapažene predstave u Schauspiele u Frankfurtu i Maksim Gorki teatru u Berlinu, a magazin Teatrical Today izabrao ga je za najboljeg mladog reditelja 2016. godine.

U svojim predstavama Sneg i Istrebljenje, on stvara teatar začudne vizuelnosti. Stvara ironično političko pozorište 21. veka, analizirajući odnos, sudar i udar dve tradicije, te dva društvena sklopa – islamističke i sekularne Turske. 

Stilski fokus ovogodišnjeg festivala predstavlja dramski narativ ljudske civilizacije: od epskih tema i nastanka do potpunog rastrojstva i dekadencije sveta kakav znamo. Kako će ovogodišnji BITEF izgledati bez klasičnog monumentalnog slogana na koji smo navikli prethodnih godina, i u drugačijem, ali potpuno „bitefovskom“ stilu? Opet nas očekuju i teatrološke tribine što posebno raduje pozorišne profesionalce.

Ovogodišnji Bitef za podnaslov ima Epic trip, koji rado prevodimo kao „epsko putovanje“. Putovanje kroz arhematricu, ka novom ili večitom ritualnom u ljudskoj prirodi. Pričanje priče staro koliko i misao. Nove priče u sudaru s arheepskim. Dnevna ironija ili arheepika. Novi ljudi, nove navike – stari svet. I njegova uzastopna ponovljivost. Cikličnost istrajavanja pozorišnih alatki, starijih od grabulje – govor, pokret, telo, glas – kroz cinizam savremenosti. Ove godine na Bitefu međunarodna tribina 24/7: DUGE PREDSTAVE NIKAD KRAJA, te program BITEF BIBLIOTEKA, na pravi način će kontekstualizovati i problematizovati ovogodišnju selekciju. Ovogodišnja selekcija Ivana Medenice otvara lepezu teatroloških pitanja o novim pozorišnim dogmama, pozorišnim tendencijama koje oneobičavaju trajanje.

Program krase i predstave dugog trajanja što je, takođe, stilska odrednica. Mislite li da će beogradska pozorišna publika, prilično teatarski obrazovana, dobro odgovoriti na to?

Beogradska odnosno bitefovska pozorišna publika je – pametna, vaspitana, obaveštena publika. Publika festivala čija je poluvekovna tradicija najsvetliji pozorišni kulturni događaj u ovom delu Evrope. Bitefova publika je i stroga, maliciozni kažu razmažena – nemoguće joj je podvaliti. Ovogodišnji Bitef je uzbudljiv na mnogo različitih planova – i mislećim i doživljajnim. Gledanje ovogodišnjih predstava izaziva najrazličitija rubna, čulna i spoznajna iskustva. Bitef za aktivnog gledaoca. Za učesnika. Karta za Epic trip u jednom pravcu.

Za kraj – kako biste pozvali publiku da dođe na 51. BITEF?

Idemo.

David-Simoncover Dejvid Sajmon: Kritika jednog sveta Pjongjang i Fleksi Filip Milosavljević: Severna Koreja je zanimljiva za sva čula Nemanja Sekulić Nemanja Sekulić: Šta radi Petar Pan u digitalnom svetu? carice-van-houten-as-melisandre-in-game-of-thrones Carice Van Houten: Crvena žena je jak i proaktivan ženski lik · ·