Umerena ishrana
PULS GRADA · zdravlje

Iako nutricionisti širom sveta apeluju na opasnost držanja restriktivnih dijeta, čini se da su one mnogima prečica do savršene linije. Ipak, treba imati na umu da je ta prečica jedan veliki bumerang i garant da će se kilogrami vratiti, a još važnije od toga – zdravlje poremetiti.

Jedina zdrava i ispravna dijeta je ona koja zastupa umerenost. Onog trenutka kada ste se odrekli čak i jedne namirnice koju ste prethodno voleli, znajte da niste na pravom putu. Umerena dijeta koja neće remetiti vaš organizam podrazumeva „seču“ od maksimalno 500 kalorija dnevno! To znači da od preporučenog dnevnog unosa koji podrazumeva 2.200 kalorija oduzmete 500. U preostalih 1.700 do 1.800 kalorija i dalje imate priličnu slobodu da konzumirate sve što ste do sada voleli, ali umerenije.

“Retko kada ljudima nešto izbacujem iz ishrane, samo je pitanje izbora namirnica, a mnogi koji žele da smršaju čak i obogate svoju ishranu novim. Postoje neke namirnice koje nam omogućuju da unesemo sve što nam treba, a da pritom mi ne unesemo ono što nam ne treba. U tome nam najviše pomaže velika količina povrća zato što ima nisku energetsku vrednost. Dobijete sve minerale, vitamine, vlakna, a ne goji ništa“, ističe profesor dr Budimka Novaković, dijetoterapeut sa Medicinskog fakulteta u Novom Sadu.
Dijete koje se zasnivaju na restrikciji ugljenih hidrata, tačnije šećera, pa i masti na više načina remete energetski balans, a ponajviše pravilan rad organizma. Evo i kako:

Neraspoloženi ste

Nije potrebna neka nauka da biste shvatili da glad izaziva neraspoloženje i nervozu. Vrlo je jednostavno: većina dijeta se zasniva na restrikciji važnih nutrijenata, a njihov nedostatak u organizmu izaziva lučenje hormona stresa. Hormon stresa čini vaš imunitet slabijim i podložnijim bolestima. Još ako uz restriktivnu dijetu u kojoj ne dobijate dovoljno nutrijenata, vežbate, u potpunosti ćete iscrpeti organizam. Dakle, uslov zdrave dijete i što je važnije, one posle koje vam se neće vratiti kilogrami nazad jeste blagostanje organizma, tačnije njegovo zadovoljstvo. Jer, well-beeing je osećanje zadovoljstva životom, a osnova zadovoljstva životom je osećanje dobrog fizičkog i mentalnog zdravlja. Dakle, dve kockice vaše omiljene čokolade nikako neće usporiti vašu dijetu, štaviše motivisaće vas da ne odustajete i nastavite dalje.

Ne slušate svoje telo

Telo vam govori šta želi i uvek je u pravu, a dijete čine suprotno – teraju vas da ne slušate svoje telo! Ishrana nije veština koju svi isto praktikuju već instinkt koji ima svako od nas. Niste rođeni za kalkulatorom za brojanje kalorija već sa prirodnim osećajem da ste gladni i da znate kada vam je dosta. Još kao dete ste učili šta vam se dopada, šta vam se ne dopada, i koliko možete da jedete dok „ne puknete“. Hrana je hrana, a vi ste izgradili svoj način na koji je pripremate i unosite. Ne mora niko tome ponovo da vas uči. Uvek imajte na umu da ste vi ti koji će najbolje sami sebi da skroje dijetu prema svom životnom jelovniku.

Hrana postaje centar sveta

Kada ste na dijeti vi stalno mislite o hrani. Šta da ponesete na posao da jedete? Kako ćete izdržati večeru sa prijateljima kada na red dođe dezert? Kako ćete se kontrolisati na svadbi na koju treba da idete? Sve to u vama stvara nervozu i od hrane pravi neprijatelja. Naprotiv, hrana treba da bude vaš najveći prijatelj, a samim neopterećivanjem i umerenošću ona to može i postati. Onog trenutka kada odlučite da samo smanjite veličine porcija svega onoga što volite i ne mislite uopšte o tome, nećete ni primetiti kako kilogrami nestaju.

Imate osećaj da stalno grešite

Da, danas ste možda bili dobri i poštovali ste plan ishrane koji je propisan. Ali, već sutradan ste zgrešili i sada se jako loše osećate zbog toga. Osećate se manje vrednim i imate osećaj kao da vam ništa ne pomaže da skinete tih nekoliko kilograma viška. To će dovesti do toga da ćete izbegavati društvene događajte zbog hrane koja se na njima služi, a na kraju dovesti do toga da će vam nečiji plan ishrane krojiti život. Onog trenutka kada i ako postignete željeni cilj vratićete se starim navikama, a doći će i kilogrami kroz nekoliko meseci. U svemu tome strada samo organizam koji dijeta šokira i narušava mu normalan rad.


oats oatmeal breakfast unsplash carlos tcover Ova hrana će vam pomoći da zaspite photo-1444418776041-9c7e33cc5a9c_cover Veliko istraživanje je potvrdilo: Umereno konzumiranje kafe je zdravo! couch-2615796_960_720 Posledice preterane konzumacije alkohola i cigareta na naš izgled apothecary-437743_960_720 5 alternativnih upotreba aspirina za koje sigurno niste čuli · · · ·