Dijetalna ishrana
PULS GRADA · zdravlje

Dijete ne funkcionišu. Naučni dokazi su više nego jasni i kažu da smanjenje kalorija jednostavno ne dovodi do duguročnog mršavljenja ili prednosti po zdravlje. Pretpostavljamo da je većina onih koji su držali dijetu već došla do tog zaključka.

Pa ipak, oni i dalje pokušavaju, postavljaju iste ciljeve mršavljenja kao i pre. Jedini koji ovo ne uvažavaju su oni koji nikada nisu bili na dijeti. Njima je posebno teško da poveruju u to jer nije u skladu sa njihovim iskustvom sa unosom hrane.

Duga, neobična istorija trendova dijeta

Istraživači već dugo proučavaju zašto dijete nisu uspešne. Videli su da dijete po pravilu ne uspevaju. Takođe su proučavali osude sa kojima se susreću gojazni i bili svedoci krivice koju osobe na dijeti osećaju kada ne mogu da zadrže smanjenu telesnu težinu. Sa naučnog stanovišta, zaključeno je da dijeta predstavlja nepoštenu borbu. Ali mnogi se zbune kada naučnici kažu da dijete ne funkcionišu, zato što to nije u skladu sa njihovim sopstvenim zapažanjima.

Nepoštena borba

Neki misle da su mršavi zbog načina na koji se hrane, ali u stvari genetika igra važnu ulogu u svemu tome. Mnoge gojazne osobe ne bi bile mršave čak i ako bi jele istu hranu u istim količinama kao oni koji su čitavog života mršavi. Njihov organizam može da funkcioniše sa manje kalorija, što zvuči dobro (i bilo bi odlično ako se nađete usred epidemije gladi). Međutim, to u stvari znači da posle unosa iste hrane i korišćenja energije za funkcionisanje sistema u organizmu, nekima ostaje više kalorija koje se skladište kao salo nego što je to slučaj sa mršavim ljudima. Zato, da bi stvarno smršali, oni moraju da jedu manje hrane nego oni koje čitavog života znamo kao vrlo vitke. Nakon što su neko vreme na dijeti, njihov metabolizam se menja tako da moraju da unose još manje hrane da bi nastavili da mršave. Držanje dijete izaziva neurološke promene koje čine da više primećujete hranu nego pre dijete, a jednom kada je primetite, te promene otežavaju prestanak razmišljanja o njoj.

Zašto toliko mnogo ljudi vrati telesnu težinu nakon dijete

Osobe na dijeti još više vole hranu nego pre. To je zato što druge neurološke promene čine da hrana ima bolji ukus, ali i zato što dovode do toga da hrana izaziva veći nalet dopamina, hormona nagrađivanja. To je onaj isti hormon koji se oslobađa kada se narkomani drogiraju. Nivo takozvanog hormona sitosti leptina se snižava, što znači da je sada potrebno još više hrane nego pre da biste bili siti. Oni na dijeti, osećaju se gladnim sve vreme dok su na dijeti, ali sada su još gladniji nego pre.

Gde vam je snaga volje?

Ljudi vide one vitke i impresionirani su njihovom samokontrolom ili snagom volje. Ali da li izbegavanje unosa hrane kada niste gladni zaista treba smatrati samokontrolom? Samokontrola je kad izbegavate unos hrane zato što je ne primećujete, ne volite ili ne dobijate nalet hormona nagrađivanja od nje?

Zašto vaša ishrana treba da sadrži više masti

Svako bi mogao da odoli hrani u takvim okolnostima. I mada Niki nije potrebna snaga volje u ovoj situaciji, čak i kad bi joj bila potrebna, funkcionisala bi dosta dobro zato što ona nije na dijeti. Povrh svega ostalog, držanje dijete narušava sposobnost spoznaje, naročito izvršnu funkciju, što je proces koji pomaže kod samokontrole. Zato osobe na dijeti imaju manju snagu volje baš kada im treba više snage volje. A oni koji nisu na dijeti je imaju mnogo, iako im nije potrebna.

Seks i drugi mitovi o mršavljenju

Surova ironija leži u tome da nakon što neko drži dijetu određeno vreme, dolazi do promena zbog kojih je teško uspešno držati dijetu na duge staze. To je fizički moguće, i postoji mali broj osoba na dijeti koje uspevaju da zadrže smanjenu telesnu težinu nekoliko godina. Ali ne bez demorališuće i sveobuhvatne borbe sa svojom fiziologijom tokom čitavog tog perioda. Nije teško uvideti zašto osobe na dijeti obično vrate telesnu težinu koju su izgubili nakon što su za Novu godinu doneli odluku da smršaju. Zato, evo predloga šta uraditi kad se to desi:

Ako ste na dijeti, podsetite se da niste slabi već da vodite nepoštenu borbu u kojoj veoma malo njih pobeđuje. Usmerite se ka poboljšanju zdravlja kroz vežbanje (koje ne zahteva mršavljenje) i sledeći put za Novu godinu donesite neku drugu odluku!

Dijeta Zašto su obroci kojim ,,varate’’ dobri za vas dok ste na dijeti pexels-photo-271897_cover Duže spavanje poboljšava liniju roberto-nickson-430885-1000x500 6 saveta kako da ostanete motivisani 20cover2 Sve blagodeti čudotvorne biljke, ali bez neprijatnog zadaha · · ·