Musical bananas klavir od banana
U VAZDUHU · trend

Snaga kreativnosti nikad nije bila veća nego danas. Zahvaljujući svetskoj umreženosti i protoku informacija dobre ideje se brzo i daleko čuju, a tako i lakše realizuju. Kreativnost i radoznalost ljudi širom sveta su put od ideje do prikupljanja sredstava za njenu realizaciju sveli na svega nekolicinu „klikova“

Bez finansijske podrške, prethodnog iskustva ili razgranate poslovne mreže, ljudi s idejom su u potrazi za početnim udarom kojim će uspeti da je pretvore u stvarnost. Sa više od 850 miliona prikupljenih dolara, pet miliona sponzora i 50.000 predstavljenih kreativnih projekata, najpopularniji među njima je Kickstarter – posrednik između kreativaca i ljudi koji su voljni da u ideju ulože. I s jedne i s druge strane može se naći bilo ko. Projekat se najčešće može podržati sumom od jednog do nekoliko hiljada dolara, a prikupljena sredstva mogu premašiti i milion dolara.

PREDSTAVLJANJE IDEJE

Svaka ideja treba da ima definisan datum početka i kraja, cilj, rezultat i da, naravno, bude autorska. Projekti mogu biti iz različitih kreativnih oblasti i jedini kriterijum je da budu u skladu s propisanim smernicama ove platforme. Kreativnost je svuda oko nas i u svemu: od gotovih proizvoda, gostovanja, prezentacija ili predavanja, dešavanja i bitnih ostvarenja za zajednicu, pa sve do pokretanja svoje proizvodnje. Kickstarter snažno savetuje predstavljanje projekta u vidu kratkog videa, dok autor projekta određuje sumu i vremenski period koji je potreban za prikupljanje sredstava (maksimum 90 dana).

PRIKUPLJANJE FINANSIJA

Sponzori su „obični“ ljudi širom sveta kojima se projekat svidi i voljni su da ulože u njegovu realizaciju. Iako zvuči nepouzdano i teško ostvarljivo, zapravo je upravo suprotno. Milioni ljudi se svakodnevno, iz najrazličitijih razloga, odlučuju da podrže kreativne projekte koji niču širom sveta. Ljudi vole da budu deo nečeg kreativnog i novog, da budu inovatori, da učestvuju i zajedno ostvaruju ciljeve. Naravno, sami autori im se na različite načine zahvaljuju i svako za svoju donaciju dobije nešto zauzvrat. Autor je dužan da obezbedi kompenzaciju za koju proceni da je u doniranoj vrednosti (šta se dobija za koji iznos, tačno je navedeno pri predstavljanju svakog projekta). To može biti pismo-zahvalnica, finalni proizvod po nižoj ceni, pa sve do privatnih predstava i potpisanog učešća u filmu. Kickstarter proverava i odobrava kompenzacije kako bi obe strane bile zadovoljne, radi što realnijeg ostvarivanja cilja. Naravno, Kickstarter ima svoj udeo, i on iznosi pet odsto od ukupne sume prikupljenog novca. Međutim, ovaj procenat naplaćuje se samo ukoliko se projekat uspešno finansira i ostvari potrebna donacija – što pogoduje svim akterima jer Kickstarter mudro radi da pomogne uspešno finansiranje projekta.

DONACIJA A NE KUPOVINA

Iako svako sponzorstvo projekta dobija nešto zauzvrat, Kickstarter ne funkcioniše po principu robnonovčane razmene već donacije. To znači da sponzori ulažu u projekat koji nije još ostvaren, s nadom i verom da će biti, a realan finalni rezultat je još uvek svima nepoznat. Realizacija i verodostojnost predstavljenog projekta u potpunosti zavisi od autora i kredibiliteta koji želi da sačuva. Ipak, pri postavljanju projekta, autor se u dogovoru sa Kickstarterom pravno obavezuje da će ispuniti obavezu prema svakom sponzoru ukoliko se projekat uspešno finansira ili vratiti novac.

SVE ILI NIŠTA

Finansiranje projekta vođeno je principom sve ili ništa. Kreativac je taj koji određuje kolika suma mu je potrebna i rok za koji će biti prikupljena. Ukoliko se skupi određen iznos, projekat je uspešno finansiran i autor može da preuzme svoj novac. Nije isključeno da on uveliko premaši sumu koji je kreativac odredio. Projekat Plebe sata je umesto željenih 100.000 dolara sakupio preko deset miliona (i autori su obustavili dalje prikupljanje nedelju dana pre isteka roka). Ukoliko se ne skupi dovoljno novca u predviđenom roku, projekat se ne realizuje i nikom ništa. Transakcije sponzora se ionako prosleđuju tek nakon realizacije, Kickstarter ne uzima proviziju, a kreativcu ostaje da se preispita da li svoju ideju nije dovoljno promovisao ili možda ipak nije vredna realizacije i vreme je da se posveti sledećoj.

POVEZIVANJE JE KLJUČ

Platforma služi kao posrednik i mesto za predstavljanje projekta, ali njegovo promovisanje, širenje ideje i dopiranje do publike je na samom autoru. Milioni ljudi dnevno posete Kickstarter, a podrška uvek najbolje počinje od lične društvene mreže – prijatelja, lokalne zajednice i tako dalje. Stvaranje zajednice i okupljanje grupe ljudi oko zajedničkih interesovanja jedna je od vrednijih strana Kickstartera gde nema birokratskih organizacija i korporacija, već samo mreža ljudi i snaga ideja. Veliki broj projekata od značaja za lokalne zajednice ostvario se upravo preko ovog posrednika.

Uloga Kickstartera završava se u trenutku kad se prikupe finansije (ili istekne vremenski rok) i dalje delanje – realizacija projekta i oduživanje za donacije su na samom autoru. Kako bi zaštitili sve aktere i maksimalno povećali šanse za uspešno finansiranje, Kickstarter insistira na dobro promišljenom planu realizacije ideje. Dobra organizacija, promovisanje i umrežavanje koje Kickstarter zahteva od značajne su koristi kreativcima u potrazi za finansijama i mogu biti vredna lekcija za realizaciju svojih ideja.

NEKOLIKO SAVETA

Jedno od vodećih pitanja pokretanja projekta glasi – koju sumu odrediti? Prvo treba sagledati očigledne stvari, saznati ili pretpostaviti troškove potrebne za realizaciju ideje. Na to treba uvek nešto dodati za neplanirane troškove – poštarine, ukoliko ih ima, i izradu kompenzacija sponzorima, 5% za Kickstarter, 3-5% za Amazon, još nešto sume za takse i tako dalje. Pametno je tražiti malo više od pretpostavljenog novca, ali ne i previše, jer stvar funkcioniše po sve ili ništa principu. Do sada se oko 44% projekata uspešno finansiralo. Najčešće prikupljene sume iznose između pet i deset hiljada dolara. Zato, ukoliko je potrebno mnogo više, preporučljivo je projekat podeliti na etape i jednu za drugom postaviti na Kickstarter. Uspešno finansiranje prve faze odličan je start i promocija za iduću. U svakom trenutku kreativac zadržava sva prava nad svojim projektom i idejom.

I NARAVNO, ZAČKOLJICA

Nikako nam nije stran princip „zašto prosto kad može komplikovano“. Iako sponzori projekata mogu biti od bilo kuda (i jesu sa svih sedam kontinenata), projekat se može postaviti iz samo nekoliko zemalja: SAD, Kanada, Velika Britanija, Australija i Novi Zeland. Ipak, nije sve tako crno! Pravilo je uvedeno zbog novčanih transakcija i bitno je da postavljanje projekta pomogne rezident jedne od ovih zemalja s bankovnim računom, ali ni na koji način se ne odnosi na lokaciju projekta. Tako iz Beograda do sada imamo pet uspešno finansiranih projekata, među kojima su i nedovršeni film koji je prikupio preko osam hiljada dolara i kulturna razmena za koju je bilo potrebno preko 30 hiljada dolara.

RAZNOLIKOST

Kickstarter vodi računa o svim postavljenim projektima i ekipa bira nekolicinu sebi najzanimljivijih koju ističe u prvi plan – Kickstarter Staff Picks. Kažu da većina najuspešnijih projekata ipak nije bila među njima i da njihov uticaj nije presudan za uspeh projekta, ali naravno da može da pomogne. Među najboljim uspešno finansiranim projektima iz 2013. godine našli su se floralno dekorisani štap(ovi) jedne bake, prvi let u istoriji helikoptera na ljudski pogon, inženjerska igračka za devojčice (jer je uočeno da većina devojčica u osmoj godini već izgubi interesovanje za nauku), skejt-park u Filadelfiji, studenti su izgradili sebi učionice od kargo kontejnera, reperi su stigli u Severnu Koreju, sačuvani su nezavisni bioskopi, a prevod knjige „Mobi Dik“ na emoji – japanske emotikone, stigao je sve do Kongresne biblioteke.

Najviše finansirana oblast na Kickstarteru je ples, a kritike kažu da nije pogodan za finansiranje igrica jer je finalni rezultat previše neizvestan.

Vreme je za ples Vreme je za ples Romantika Šta to beše romantika? Gnezdo Biznis inkubatori: Podrška kad je najpotrebnija Wacky Sheep Ekstremni dizajn za zimske sportove · ·