LEGENDARNI AUTOMOBILI
U VAZDUHU

Automobili su jedan od izuma koji su obeležili dvadeseti vek. Time što su diktirali trendove i način života, ali i označili određenu zemlju ili period, pojedini modeli pokazali su se posebno značajnima za modernu istoriju. Buba, fića, ajkula, spaček i mini ostavili su svoj trag u istoriji. Danas nam služe kao svedoci jednog vremena, a nekada su predstavljali prekretnice u dizajnu automobila

LEGENDARNI AUTOMOBILIimg-citroends.jpg

Besmrtne legende

Tekst: Aleksandar Todorović

Automobili su jedan od izuma koji su obeležili dvadeseti vek. Time što su diktirali trendove i način života, ali i označili određenu zemlju ili period, pojedini modeli pokazali su se posebno značajnima za modernu istoriju. Buba, fića, ajkula, spaček i mini  ostavili su svoj trag u istoriji. Danas nam služe kao svedoci jednog vremena, a nekada su predstavljali prekretnice u dizajnu automobila

 

Volkswagen Beetle
Pogrešno je misliti da je Volkswagenov narodni automobil uspeh postigao samo zahvaljujući dopadljivom izgledu, ali stoji da je dizajn dodatno doprineo njegovoj popularnosti. Međutim, „buba“ je, za svoje vreme, bila izuzetno kvalitetan i pouzdan automobil ujedno i pristupačan i široko dostupan. O uspelom dizajnu dovoljno govori činjenica da se ovaj model i danas proučava u svim svetskim dizajnerskim centrima kao jedno od najuspelije dizajniranih modernih vozila. Malo je poznato da je ideja da se konstruiše ovakav automobil potekla 1934. godine od samog Hitlera, koji je imao želeo da u Nemačkoj izgradi kvalitetnu putnu infrastrukturu, ali i da se za prosečnog čoveka konstruiše upotrebljiv i, pre svega, jeftin automobil. Iako je „veliki vođa“ bio zaljubljenik u automobile, nije znao da ih vozi, što ga nije sprečilo da od Ferdinanda Porschea zatraži da osmisli auto sa niskom potrošnjom, solidnih performansi i prihvatljive cene. Diktator je postavio i kamen temeljac fabrike u Wolfsburgu 1938. i odabrao ime KDF Wagen, odnosno Kraft Durch Freude – „snaga kroz radost“.
Tokom rata „buba“ se proizvodila u vojnim verzijama za potrebe nemačkog Vermahta i odlično se snalazila kako u Africi, tako i u hladnoćama Sibira, jer nije imala vodeno, već vazdušno hlađenje motora. Nakon rata, Volkswagen je „bubu“ iskoristio da već 1951. napravi najbolji izvozni posao u Nemačkoj, jer je ovaj model počeo da se izvozi u Švedsku, Dansku, Holandiju, Belgiju i u Ameriku. Nemački automobil u to vreme nije imao pravog konkurenta zahvaljujući modernoj, robustnoj i kvalitetnoj tehnici, ali i pomenutom originalnom dizajnu. Okrugle „oči“ dodatno su isticale zaobljene, ovalne linije, od krila i haube, preko krova i elegantno zaobljenog poklopca motora. Avangardne linije „bube“ su brzo osvojile svet, a neuništivi motor postao je nadaleko hvaljen kod vozača širom sveta. Ubedljivi metalni zvuk motora oduševljavao je snažniji pol, a obožavale su ga i žene, jer se nikada nije kvario. Ironično, „buba“ je postala i zaštitni znak hipi pokreta u Americi, jer je bila svakom dostupna i tražila malo novca za održavanje. U Meksiku i Južnoj Africi, gde se i proizvodila, imala je status nacionalnog automobila, nalik onom koji je u SFR Jugoslaviji imao „fića“.

Fiat 500
Posleratna Italija bila je gladna svega, a naročito automobila. Velika kriza naterala je inženjere u Torinu da konstruišu malo, jeftino vozilo sa niskom potrošnjom – Fiat 500. Italijanski gradski automobil fluidnih linija prvi put je predstavljen 1957. godine. Za mediteranski stil zaslužan je dizajner Dante Giacosa, a auto je dostigao maksimalnu brzinu od 85 km/h. Maleni Fiat, kod nas prozvan „fića“, bio je najmanji automobil na svetu sa četiri sedišta, a zbog pristupačne cene mogli su da ga priušte prosečni stanovnici posleratne Evrope. Simpatični okrugli farovi su vremenom postali veći, motori snažniji i elastičniji, ali je jedinstveni, zaobljeni dizajn ostao decenijama netaknut. „Fića“ se proizvodio u Italiji, u Španiji, ali i kod nas u Kragujevcu. Bio je voljen i obožavan jer je postavio na točkove celu Jugoslaviju, pa je za nas bio isto ono što i Mini za Britance, odnosno „spaček“ i „dijana“ za Francuze.
Asketski dizajn enterijera kojima dominiraju ovalne forme, jednostavne komande, male papučice i simpatično predimenzionirani volan garantovao je jedinstveni osećaj. Možda „fića“ nije mogao da se pohvali zavidnim performansama niti bogatom opremom, ali je zato mogao da se podiči brojem proizvedenih primeraka od 3,6 miliona. Fiat 500 je silazio sa montažnih traka do 1975. godine, a Zastava ga je proizvodila čak do 1985. Ovaj mališan je doživeo i svoje sportsko izdanje u verziji italijanske tjuning kuće Abarth, a dugi niz godina bio je okosnica nacionalne klase u trkama širom SFRJ.

Citroën CV2
Francuzi su uvek imali ekscentrične ideje kada je u pitanju dizajn automobila. Njihovi maštovito stilizovani, ponekad vrlo avangardni automobili postali su svojevrsne ikone auto industrije, a jedna od njih je svakako i „spaček“. Zamišljen kao jeftino prevozno sredstvo sa niskom potrošnjom, „spaček“ je vrlo brzo našao svoje mesto na tržištu, i na njemu ostao mnogo duže nego što se očekivalo. Za svoj veliki uspeh, CV2 mora da zahvali pre svega osobenom dizajnu, koji je 1948, kada je prvi put predstavljen na salonu automobila u Parizu, bio ispred svog vremena. Avangardne linije sa izraženim i zaobljenim prednjim krilima lepo su skrojene sa aerodinamičnom haubom, koja se strmo spušta do elegantnog branika. Preklopivi krov od platna je ovaj auto preko leta pretvarao u kabriolet, a četvoro vrata su ga činila porodičnim vozilom. Postao je zvezda i na filmskom platnu i stao rame uz rame sa najskupljim, najbržim automobilima na svetu zahvaljujući Džemsu Bondu, koji je za volanom žutog „spačeka“ spašavao svet od negativaca u filmu For Your Eyes Only.
Na osnovi „spačeka“ Citroën je kasnije predstavio niz modela sa snažnijim agregatima, kočnicama i poboljšanim vešanjem, a jedan od najpopularnijih bila je „dijana“. U Srbiji je ljubav prema ovim modelima i dalje velika, a potvrda toga je i Citroënov klub koji okuplja brojne članove i koji svake godine organizuje putovanja po Srbiji sa ovim ekscentričnim vozilima.

Citroën DS
Nisu sve automobilske ikone bile predviđene za narodne mase, bilo je i luksuznih modela koji su obeležili istoriju automobila. Jedan od njih je i Citroën DS, poznat i kao „ajkula“. Ovo avangardno vozilo je svojim tehničkim rešenjima zasenilo konkurenciju i oduševilo zaljubljenike u automobile širom sveta. Čuvena „ajkula“ predstavljena je 1955. godine, a njen dizajn je potpisao jedan od najboljih svetskih dizajnera Flamino Bertone. Samo 15 minuta po predstavljanju ovog automobila na Salonu automobila u Parizu prodato je 743 komada, a do kraja dana su kupci naručili čak 12.000 Citroëna DS. Koliko je dizajn ovog modela bio uspešan govori podatak da su linije vozila ostale nepromenjene čitavih 20 godina, odnosno sve do 1975, kada prestaje proizvodnja Citroëna DS. Osim upadljivog, vanvremenskoj dizajna, „ajkula“ je imala odličnu aerodinamiku i sofisticiranu tehniku. Jedinstveni osećaj prilikom vožnje i izuzetna udobnost samo su neki od razloga zašto je proizvedeno čak 1,5 miliona primeraka ovog modela.
Nesvakidašnji dizajn ovog vozila ne samo što je pomogao Citroënu da dođe do kupaca, već je i konkurenciji poslužio kao uzor. Kao potvrda značaja „ajkule“ u svetskim okvirima auto industrije, najugledniji magazin Classic & Sports Car proglasio je Citroën DS najlepšim automobilom svih vremena, a dodelio mu je i visoko 3. mesto za uticaj na dizajn vozila u svetu. „Ajkula“ je unela novu dimenziju vožnje – osećaj aristokratskog uživanja za volanom, a pored „plišane“ vožnje i ekstravagancije, svom vlasniku je mogla da ponudi i vrlo brzu vožnju. Zaobljene, nežne linije koje „miluju“ automobil celom dužinom su toliko savršene da i danas izazivaju poštovanje. Motori, kao i cela tehnika ispod skladnog „tela“ vremenom su tehnički napredovali, ali suština je ostala ista – francuska elegancija sa osvrtom na svaki detalj, uz mnogo snage i osobenosti, od one vrste koja se neprimetno uvuče pod kožu.

Mini
Visoko drugo mesto na listi najuticajnijih automobila 20. veka zauzeo je upravo ovaj britanski auto, prestigavši čak i slavnu „ajkulu“, „bubu“ i Porsche 911. Od njega se bolje plasirao samo legendarni Ford T. Mini je ponos svakog Britanca, tradicija koja je postala deo istorije. Iako je ovaj model napadao isti segment tržišta poput VW-ove „bube“, i to čak sa manje uspeha, britanski automobil je ipak bio mnogo više od kvalitetnog i simpatičnog automobila. Mini je bio stabilniji, brži i okretniji kako od svog nemačkog suparnika i od ostatka konkurencije, ali njegova cena u odnosu na ostale automobile u klasi verovatno je odbila ponekog kupca. Uprkos svemu, ova ikona stila je opstala i do danas: Mini je vrlo cenjen kod kolekcionara, a dobio je i naslednika isto kao i njegov nekadašnji rival iz Nemačke.
Mini datira iz 1957, kada je Ser Alek Isigonis prvi put predstavio svetu mali, komforni auto sa četiri sedišta, odličnih performansi i niske potrošnje. Ovaj britanski model bio je glavni konkurent nemačkom bestseleru, i kada se pojavio doneo je pregršt inovativne tehnike. Zbog nižih troškova proizvodnje, Isigonis je iskoristio tehniku Morris Minora i poprečno postavljeni motor. Mala hauba i odlična ergonomija omogućili su Miniju da postane najkomforniji mali auto na svetu. Engleski automobil je bio veoma upravljiv i stabilan, i poslužio je legendarnom Džonu Kuperu da 1961. transformiše Mini u sportski automobil, koji je pobeđivao u reli šampionatima širom sveta.

 


ZA LEPŠE DETINJSTVO ZA LEPŠE DETINJSTVO PUERTO FLAMENCO U BEOGRADU PUERTO FLAMENCO U BEOGRADU LEO MESI PREDSTAVLJA F50 ADIZERO LEO MESI PREDSTAVLJA F50 ADIZERO ORIGINAL: JEEP CHEROKEE 2.8 CRD ORIGINAL: JEEP CHEROKEE 2.8 CRD