Naslovna fotografija za sajt_cover
U VAZDUHU · intervju

Zahvaljujući brkovima Salvadora Dalija, boji kose Endija Vorhola i obrvama Fride Kalo, umetnike prate stereotipi o izgledu koje Milan Ćuk superherojski razbija. On je 198 cm visok diplomac Fakulteta primenjenih umetnosti i jedna od retkih osoba koja može da obuče majicu sa znakom Supermena, a da ne izgleda smešno u njoj. Ako ostavimo ovu šalu po strani, moramo skrenuti pažnju na Milanove sjajne radove i objasniti kako je uopšte neko ko se bavi mozaicima završio s velikim slovom „S“ ispisanim preko grudi.

Sad i nekad

„Dok sam studirao, najveći uticaj na mene ostavila je umetnost stare Grčke. Društvo je tada bilo veoma razvijeno i pojavili su se mnogi veliki vajari i slikari čiji su radovi bili inspirisani grčkom mitologijom. Njihovi bogovi i ljudi, kao što su Zevs, Atina ili Herkul, ostali su očuvani do današnjih dana zahvaljujući skulpturama, slikarskim delima i mozaicima. Ja sam želeo da pronađem vezu između tog i sadašnjeg vremena. Želeo sam da junake moderne mitologije ovekovečim u antičkoj tehnici kakva je mozaik“, kaže Milan Ćuk za City Magazine, koji je krajem septembra, u majici čoveka od čelika, otvorio svoju prvu samostalnu izložbu u galeriji Transform Art.

Junaci iz sveta stripa

Svi njegovi junaci potiču iz sveta stripa, tako da nije slučajnost što je izložbu Mozaici iz nekog drugog univerzuma otvorio u vreme kada se obeležava stogodišnjica rođenja Džeka Kirbija, jednog od najpoznatijih autora osme umetnosti. Hulk, Supermen, Betmen, Elektra, X-Men mutanti i drugi heroji, toliko su popularni da se nalaze svuda. Kockasta avantura, koja ih povezuje s našim umetnikom, ipak nije započeta u bioskopu ili prodavnici. Kad je zasukao rukave, uzeo čekić i klešta u ruke i prepustio se inspiraciji, Milan se pomoću mozaika osvrnuo i na dela izdavačke kuće Darkwood.

„Poslednjih nekoliko godina Darkwood objavljuje stripove koji su se prvi put pojavili na našem tržištu i oduševila me je cela ta ekspanzija stripa koja se proširila svetom. Junaci iz stripa tu su da nas podsete na vrednosti za koje se treba boriti. Čak i kad ljudi sumnjaju u uspeh i ostaju bez nade, oni plemenitim postupcima vraćaju nadu u život i pokušavaju da učine svet boljim“, kaže i dodaje da je pomoću deset velikih mozaika želeo da stvori dela koja osnažuju veru u snove.

Superjunaci od kamena

Svaki rad koji se na izložbi Mozaici iz nekog drugog univerzuma, može videti do 21. oktobra, zahtevao je od tridesetosmogodišnjeg umetnika do dva meseca posvećenosti. Više od metra širok mozaik Srebrnog letača, na primer, napravljen je od oko 5.000 kockica. To je iscrpljujuć posao, u kome se materijal može pokazati snažnijim od čoveka, jer se pod njegovim diktatom nalazi svaka zamisao. Ako se kockica ne poštuje, izrada skupog mozaika može postati prava noćna mora. Kamen i staklo najčešće su u upotrebi, s tim što su nove tehnologije omogućile i nešto jeftinije sastojke za dugotrajna remek-dela.

Uprkos otežavajućim okolnostima, za Milana je zaljubljenost u tehniku izrade mozaika nešto što ga vuče napred: „Ljudi često rade na nečemu i ne vide rezultate tog rada. Zbog toga gube zadovoljstvo, rade po automatizmu i osećaju se prazno. Kad radim na mozaicima, znam gde sam proveo vreme i mogu da sagledam rezultate na kraju dana. Važno je da poznaješ sebe, svoje prednosti, ali i mane. Tek tada napreduješ. Ali, važno je da znaš i za koga stvaraš. Mislim da čovek svojim radom treba da privuče ljude oko sebe, zainteresuje ih i oplemeni. Da ponudi nešto što će moći da razumeju, umesto da ih zbunjuje. Umetnici su često neshvaćeni zato što ostaju u svojim krugovima i ne povezuju se s ljudima koji nisu poznavaoci umetnosti. To je velika greška. Meni su važni ljudi iz mog okruženja. Važna su mi njihova interesovanja i ono što vole. To me dodatno inspiriše.“

Umetnošću protiv mraka

Mnogo puta smo mogli da se uverimo u to da su heroji prikazani jakim poput kamena, ali tek sada ih je Milan bukvalno učinio takvim i na našim prostorima. Zahvaljujući profesorima Draganu Popoviću i Miroslavu Lazoviću, stekao je prve predstave o tome šta tehnika izrade mozaika podrazumeva. Posle toga poželeo je da se stvaralački oproba u njoj, iako je prvenstveno radio kao konzervator i reastaurator na zaštiti umetničkih dela u manastirima.

Potrebu za neobičnim izborom motiva objašnjava sledećim rečima: „Dobar deo sveta živi u neverici i strahu. Većina ljudi bi volela da se pojave ličnosti poput superjunaka, koje će vratiti kontrolu društvima i omogućiti da čovek, kao pojedinac, može da doprinese svojoj zemlji, a da ne bude u funkciji korporacija ili nepoželjan. Tako je i sa Srbijom. Mnogo je ljudi koji se osećaju kao da su stranci u sopstvenoj zemlji. Betmen, kao junak koji se bori protiv kriminala i korupcije, nedovoljan je da bi nas izveo iz mraka. U šali mogu da kažem da su nam potrebni i Hulk, Srebrni letač i mnogi drugi da bi nas izvukli na površinu.“

Nas je ubedio da je sve što nam je potrebno više istrajnih, kreativnih i vrednih ljudi poput njega. Ljudi koji još uvek imaju očuvane ideale i s ponosom mogu da se uvuku u kostim omiljenih superheroja. Kao što sam kaže, univerzum je veliki i nepregledan. Nikad se ne zna na koju će nas stranu odvući. A umetnike, obične ljude i junake koji se bore protiv zla trebalo bi veličati upravo zbog toga.

Branka Kovačević Branka Kovačević „Kako postati ikona stila? Beograđanke znaju“: Žene koje su lepe i u teškim vremenima 02 foto Vladimir Sretenovićcover Jelena Bogavac: Fabrika pozorišne tradicije David-Simoncover Dejvid Sajmon: Kritika jednog sveta Pjongjang i Fleksi Filip Milosavljević: Severna Koreja je zanimljiva za sva čula · · ·