Ugljeni hidrati
PULS GRADA · gastro

„Želim da imam telo kao izvajano pa mi jako nedostaje hleb.“, verovatno stalno slušate ovakve izjave a njihova poruka je jasna: ne možete da uživate u ugljenim hidratima ako pazite na svoju liniju! To nije tačno. Problem nije u tome što su ugljeni hidrati neki opasni zlikovac koji napada vaš struk ako samo i pomislite na njih. Problem je u tome što većina nas ne razume šta su ugljeni hidrati – ili kako da ih uvrstimo u zdravu, balansiranu ishranu.

Da biste smršali, jedite manje svega – ne samo ugljenih hidrata

Tačno je da preteran unos ugljenih hidrata dovodi do debljanja. Ali stvar je u tome što preteran unos bilo čega – ugljenih hidrata, masti ili proteina – dovodi do debljanja.
„Da biste smršali, treba da unosite manje kilodžula nego što trošite“, objašnjava dijetetičar dr Alen Barkli i dodaje da u dijetama sa malo ugljenih hidrata nema nikakve magične formule.

Sve dok ne jedete previše hleba, testenine, krompira ili bilo kojih drugih ugljenih hidrata, možete da ih jedete redovno i održavate svoju telesnu težinu. Ali verovatno ste čuli da su ugljeni hidrati loši za održavanje linije zato što povećavaju nivo šećera u krvi – što dovodi do većeg lučenja insulina (hormona koji eliminiše šećer u krvi) i poremećaja načina na koji organizam čuva i koristi masti.
„Takva tvrdnja je naivna i potiče od onih koji ne znaju ništa o hrani i ljudskoj psihologiji“, kaže Barkli, predstavnik za javnost Udruženja dijetetičara Australije. „Suština mršavljenja je u unosu manje kalorija.“

Koje ugljene hidrate treba unositi

Iako dosadna istina glasi da je mršavljenje unos manjeg broja kalorija od onog koji sagorite, važno je i koja je to vrsta kalorija: neki izvori ugljenih hidrata su definitivno hranljiviji od drugih. Kad se bira hleb, preporučuje se da se izbegava onaj od belog brašna i umesto njega konzumira hleb od kiselog testa ili više vrsta žitarica – što je skuplja ali kvalitetnija opcija. Savet za ljubitelje testenine: birajte onu od žitarica sa celim zrnom kad god ste u mogućnosti. Kod pirinča, odlučite se za varijante sa dugim zrnom kao što je basmati ili stari dobri smeđi pirinač (kad odgovara jelu koje spremate). Mleko i jogurt su takođe izvori ugljenih hidrata koji su izuzetno hranljivi, kao i povrće bogato skrobom poput krompira, graška, paškanata i kukuruza. Mahunarke – pasulj, sočivo i leblebija – takođe predstavljaju izuzetno hranljive izvore ugljenih hidrata (i proteina).

Ugljeni hidrati 101: šta je sad to?

Neke od ovih namirnica bogatih ugljenim hidratima nisu ono što mi zamišljamo kad je reč o ugljenim hidratima – zato što mnogi od nas u stvari i ne znaju šta su ugljeni hidrati. U ugljene hidrate spadaju hleb i testenina, ali to je samo jedan deo. Složeni ugljeni hidrati (koji se nalaze u žitaricama sa celim zrnom, povrću i mahunarkama) po pravilu su hranljiviji, sporije se vare i manje je verovatno da će povisiti nivo šećera u krvi u odnosu na proste ugljene hidrate (čokolada, gazirani napici, stoni šećer).

Zašto su vam potrebni ugljeni hidrati

Jednom rečju, ugljeni hidrati su ono što nas pokreće: izvor energije za naš organizam je glukoza, u koju se pretvaraju skoro svi ugljeni hidrati koje unosimo. Kvalitetni ugljeni hidrati su naročito važni ako ste aktivni ili ste sportista, zato što ako ih smanjite, nećete imate energije da trenirate kako treba. Iako zagovornici ishrane sa malo ugljenih hidrata tvrde da energiju možete da obezbedite ishranom sa puno masti, istraživanje Australijskog instituta za sport navodi da to nije odgovarajuća zamena kad je energija u pitanju.

Smanjite alkohol pre nego što smanjite ugljene hidrate
Boca vina sadrži između 450 i 600 kalorija, što je više nego što sadrži ista količina zašećerenog gaziranog napitka. Mislite o ovome!

cover De-Tox: Zdravlje i uživanje na prvom mestu Funny_food_severing_restaurant_fails34 Restorani koji su otišli predaleko u serviranju hrane image011-cover Naučite da čitate deklaracije na proizvodima photo-1490645935967-10de6ba17061-cover Velikim porcijama do vitke linije · · · ·