PIVO: PIĆE SA ISTORIJOM
NULL

Pivo s ponosom nosi titulu najomiljenijeg pića u našoj zemlji, pokazuju istraživanja, a nakon njega slede rakija pa vino. Ni na svetskom nivou, popularnost piva ne zaostaje a izbor je veći nego ikada ranije

Pivo – piće s istorijom

Tekst: Bojan Cvejić

Pivo s ponosom nosi titulu najomiljenijeg pića u našoj zemlji, pokazuju istraživanja, a nakon njega slede rakija pa vino. Ni na svetskom nivou, popularnost piva ne zaostaje a izbor je veći nego ikada ranije

NULLimg-DB___Beer.jpg

Danas u svetu postoji mnogo različitih vrsta piva, a svaka pivara ima svoj napitak prepoznatljivog ukusa i arome. Najveći proizvođači piva na svetskom nivou su Nemačka, Velika Britanija, SAD, Češka, Belgija i Irska, ali u poslednje vreme i Kinezi povećavaju proizvodnju i potrošnju piva. U svetu se, prema istraživanjima rađenih prethodnih godina, godišnje proizvede oko 130 milijardi litara piva. U Nemačkoj se godišnje popije čak 250 litara po stanovniku, u Belgiji 230, u Češkoj 190 litara. Ukupna potrošnja piva u Srbiji tokom prošle godine iznosila je oko 66 litara po stanovniku.

Ukus koji osvaja
Pivo je piće sa relativno niskim procentom alkohola, koji se kreće između tri i 13 %. Proizvodi se u procesu alkoholnog vrenja iz slada, hmelja, ječma, vode i pivskog kvasca. Hmelj daje ugodan miris i gorak ukus, pivski kvasac izaziva alkoholno vrenje, dok voda služi kao rastvarač. Interesantno je da energetska vrednost jednog litra piva odgovara energetskoj vrednosti iste količine mleka.

Ono po čemu je pivo prepoznatljivo jeste i njegova penušavost. Stabilnost pene zavisi od ekstrakta, pa se pivo s više ekstrakta više i peni. Na ukus piva utiče i temperatura na kojoj se pije – manje izražen ukus i miris napitak ima kad je hladniji, jer je tada manja količina ugljen-dioksida. Upravo zato, najpogodnije čaše iz kojih se pije jesu one s debelim staklom, u kojima piće duže zadržava kvalitet i temperaturu.

Uvek umerenost
Mnogi lekari se slažu da oko pola litra piva dnevno može povoljno da utiče na lečenje, ali i na sprečavanje raznih bolesti. Istraživanja ukazuju da deluje na smanjenje psihosocijalnog stresa, ima zaštitni učinak protiv srčanog infarkta, utiče na inteligenciju, poboljšava cirkulaciju, leči nesanicu i sprečava pojavu kamena u žuči. „The New England Journal of Medicine“ objavio je rezultate opširnog devetogodišnjeg istraživanja srčanog infarkta kod više od 7.700 „pivopija“. Ovim istraživanjem utvrđeno je da prosečna potrošnja od jedne do dve čaše piva dnevno ima zaštitni učinak protiv srčanog infarkta.

Pivo je, inače, još od pamtiveka bilo sredstvo za osveženje, hrana i lek. Prinosilo se i kao žrtva bogovima, koristilo u religioznim obredima, ali pre svega bilo je piće običnih ljudi. Prvi pisani izvori o pravljenju piva potiču od pre 6.000 godina p.n.e. od Sumera, s područja Mesopotamije, između reka Tigar i Eufrat. Proizvodnja piva potom se prenela i u stari Egipat, Persiju, Grčku i druge zemlje. U početku je pravljenje piva bilo žensko umeće, jer su ga žene varile i prodavale. Kasnije su se proizvodnjom piva bavili i kaluđeri. Na evropski kontinent pivo je preneto oko 1.000. godine p.n.e. Slični napici proizvodili su se nekoliko hiljada godina pre nove ere i u Kini, Indiji, Iranu, Africi, kao i na američkom kontinentu.

Za svakog po nešto
Danas u svetu, ali i kod nas, pivo se može pronaći u različitim ukusima, u drugačijim ambalažama i sa manje ili više procenata alkohola u sebi. Pakuje se u staklenim bocama od 0.25 do 0.5 l, u limenkama od 0.33 do čak 1 l, ali i u plastičnim flašama do dve litre. Najpopularnije, moglo bi se reći, svakako je točeno pivo, po mogućstvu u krigli, bilo malo ili veliko, koje nijedan pravi pab ne propušta u svojoj ponudi. Sem svetlog, tamnog ili nefiltriranog, odnosnog mutnog, poslednjih godina sve više se eksperimentiše i sa voćnim ukusima. Naime, većina stranih i domaćih pivara u svoju ponudu uvrstila je i „letnje, osvežavajuće proizvode” koji imaju manji procenat alkohola nego inače, a prave se sa ukusima limuna, grejpa, borovnice i slično.

INTERVJU: ROBERT DAUNI JR INTERVJU: ROBERT DAUNI JR MERCEDES C 200 CDI AMG MERCEDES C 200 CDI AMG SHOPPING VODIČ KROZ UŠĆE: DIOPTA SHOPPING VODIČ KROZ UŠĆE: DIOPTA EXITengleski.jpg EXIT: SKUPLJI ULAZ, JEFTINIJE AVIO KARTE