Pakleni filmski trojac
KULTURA · film/TV

Danas predstavljam i ocenjujem tri filma iz aktuelne bioskopske filmske ponude: superherojski spektakl o kome bruji čitav svet, novi film Toma Kruza i, na kraju, špansku komediju o očevima koji žele da zaštite ćerke od nepodobnih budućih zetova. Uživajte!

Da krenemo od apsolutne pobednice. Čudesna žena (Wonder Woman) je trenutno svetski popkulturni fenomen broj jedan. Ne bez razloga. U pitanju je prvi uspešni supeherojski film sa ženom u glavnoj ulozi – a ujedno i prvi visokobudžetni spektakl ove vrste koji je režirala žena. Glumica Gal Gadot i rediteljka Peti Dženkins su u žiži, a ogromni komercijalni uspeh (za sada 600 miliona dolara zarade u svetskim okvirima, polovina od toga zarađeno na matičnom tržištu) jasno govori da postoji zanimanje za megaspektakle u kojima će žene biti u ključnim ulogama iza i ispred kamere. U sveopštoj euforiji, zaboravlja se da se ovaj preokret nije odigrao preko noći: filmovi kao što su Osmi putnik 2, Terminator 2, Igre gladi, Pobesneli Maks: Autoput besa i dva poslednje naslova iz Star Wars univerzuma prokrčili su put najnovijoj inkarnaciji Dajane Prins. Istina, kada govorimo isključivo o supeherojskim filmovima, muška dominacija jeste apsolutna (Marvel i DiSi su od 2008. publici ponudili 19 filmova – u svima njima glavne uloge tumače muškarci i sve su režirali muškarci). Ono malo superherojskih filmova sa ženama u glavnoj ulozi datira iz perioda pre 2008. godine (Supergirl, Žena-mačka, Elektra) i takođe su delo reditelja.

Uz to, sve su to bili loši filmovi i komercijalni neuspesi. Stripovske adaptacije koje su do sada režirale žene su bile skromnijih budžeta, pa samim tim i skromnije zarade (Rejčel TalalejTank Girl, 1995, Leksi AleksanderPanišer: Ratna zona, 2008). Čudesna žena je već druga priča. U pitanju je sasvim zadovoljavajući superherojski akcijaš smešten u vreme Prvog svetskog rata, raskošan i nedvosmisleno spektakularan, sasvim sigurno najbolji film u DiSijevom filmskom univerzumu, bolji i kompletniji od Čoveka od čelika, Zore pravednika i Odreda otpisanih. Peti Dženkins nije mnogo eksperimentisala kada je režija u pitanju. U filmu ima nešto od solidnosti izrade starog Holivuda, što je još jedan plus – kostimi i scenografija u vrhunski, svaki utrošeni dolar se vidi na velikom ekranu. Dajana Čudesna žena Prins je predstavljena kao idealista čistog srca, nema u njoj mraka i ironije koje baštine većina današnjih filmskih supeheroja. To je osvežavajući pristup, a uspehu filma svakako ključno doprinosi prelepa glavna glumica, ali i Kris Pajn u ulozi hrabrog Amerikanca koji će Dajansu odvesti sa začaranog ostrva Amazonki u svet rata i opasnosti.

Dženkinsova, do sada najpoznatija po drami Čudovište (2003), trebalo je da pre nekoliko godina režira nastavak Tora, ali ju je Marvel otpustio zbog „kreativnih razlika“. Sada, nakon prelaska u DiSi tabor i uspeha Čudesne žene, dokazala je jednom za svagda da rediteljke mogu da budu podjednako komercijalno uspešne kao njihove muške kolege. Zahvaljujući ovom uspehu, Čudesna žena dobija ključno mesto u filmskom DiSi univerzumu, rame uz rame sa Betmenom i Supermenom, mesto koje već dugo i zaslužuje. Ne treba zaboraviti da je prvi strip o Čudesnoj ženi objavljen još 1941. godine, te da ovaj lik ima dugu tradiciju i korene u američkoj pop kulturi. Pošto je DiSi zahvaljujući Čudesnoj ženi povratio momentum, Marvel će pokušati da uzvrati udarac filmom Kapetan/ica Marvel u kome će glavnu ulogu tumačiti oskarovka Bri Larson i koji u bioskope stiže 2019. godine. Najavljeno je i da će Džoš Vedon režirati Batgirl, a Dejvid Ejer Sirene Gotama u kome će glavnu reć voditi Harli Kvin, Žena-mačka i Otrovna Ajvi. Znači, sledi talas filmova sa supeheroinama. Gde se tu uklapaju rediteljke i scenaristkinje, ostaje da se vidi.

Što se Mumije (The Mummy) tiče, Univerzal je ovom horor avanturom želeo da pokrene novi filmski serijal – Mračni univerzum u kome bi se u savremenom okruženju našli Univerzalovi monstrumi poput vukodlaka, Drakule, čudovište iz Crne lagune… Imajući tu ambicioznu nameru u vidu, trebalo je da se više potrude. Mnogo više! Jesu obezbedili Toma Kruza, to nije sporno, ali sve ostalo… Kao prvo i ključno – scenario je potpuni treš, sastavljen od opštih mesta i pozajmica, veoma nemaštovit i banalan. Odakle je sve pozajmljivano? Odakle nije! Spisak je podugačak i uključuje prethodne Mumije iz Univezalovog kataloga (što je i bilo za očekivati), ali i Huperove Svemirske vampire, Lendisovog Američkog vukodlaka u Londonu, De Osarijeve Grobnice slepih mrtvaca… Reditelj Aleks Kurcman je platio danak svom neiskustvu, pa je nakon ovog debakla malo verovatno da će mu karijera ići uzlaznom putanjom. Ako je uopšte i nastavi. Što se Toma Kruza tiče, čovek izgleda fenomenalno za nekog ko uveliko krcka šestu deceniju. Bez obzira šta mislili o njegovim privatnim ispadima i ekscentričnostima, neosporno je da je mudro vodio svoju karijeru i da još uvek zauzima važno mesto na holivudskom zvezdanom nebu. Šta mu je onda ovo trebalo u životu? Da li je uopšte pročitao scenario pre nego što je potpisao ugovor?

Bez obzira na solidan start u Evropi i Kini, Mumija je doživela pravi fijasko u SAD. Da li će Mračni univerzum preživeti ovaj udar, ostaje da se vidi. Sledeće čudovište na redu za „osavremljivanje“ je Frankenštajnova nevesta, a taj film bi trebalo da režira Bil Kondon. Pošto je Kondon stručnjak za Džejmsa Vejla, legendarnog reditelja Frankenštajna (1931) i Frankenštajnove neveste (1935), postoji nada da će se potruditi oko filma… Još jedna Mumija nikom ne ide u prilog.

Kako se rešiti zeta (Es por tu bien) je rutinska španska komedija o trojici sredovečnih muškaraca koji sklapaju pakt da se otarase problematičnih momaka svojih kćeri. Glavne uloge tumače Hose Koronado (Nevidljivi svedok, Telo), Havijer Kamara (Pričaj sa njom, Slučajni ljubavnici, serija Mladi papa) i Roberto Alamo (Neka mi Bog oprosti, Koža u kojoj živim). Znači, podela je veoma zanimljiva i dobra (naročito ako pratite španski film), ali to nije mnogo pomoglo. Ne sporim da je u pitanju komedija koja poseduje solidan produkcioni nivo i koja na mahove jeste pomalo smešna, ali u celini gledano – ovo je mlako i iritirajuće srednjački. No, filmovi poput ovog su potrebni na repertoaru, pa u tom kontekstu pozdravljam što nam je omogućeno da pogledamo ovo ostvarenje – tim pre što je u pitanju ubedljivo najgledaniji španski film na matičnom tržištu tokom 2017. godine.

OV_D23_U1_U2_281_SMALL' U bioskope stiže akcioni spektakl „Preterivanje“ landscape-1498065768-daniel-day-lewis-4-split Daniel Day-Lewis: 5 uloga po kojima ćemo ga pamtiti noahlevenstein_cover Top 10: Tate sa velikih i malih ekrana koje smo voleli 149732349422018052 Dodgeball: Povratak stare ekipe u novom kratkom klipu · · · ·