cover
KULTURA

Nikako vam ne godi mesto u zahuktalom voziću uz onaj veliki Bajagin hit? Dobijate jektiku na karaoke uz hitove osamdesetih? Niste skloni neokafanskom dertu po onim sitnokariranim stolnjacima? Ništa strašno, ima alternativa. Provedite novogodišnje praznike sa samima sobom, a uz malo popkulturnog (književno-filmsko-muzičkog) mrsa. Mi vam ovde predlažemo pet mogućih menija na tu temu.

Meni br. 01

Za čitanje: Alehandro Hodorovski Gde ptica peva najlepše

Reč je o poluautobiografskom (mada bi se kao tačne mogle pokazati i odrednice kvaziautobiografski i paraautobiografski) romanu iz pera čuvenog reditelja, Alehandra Hodorovskog, jednog od nepatvorenih filmskih ekscentrika i ezoterika. Oni koji su upoznati sa njegovim filmskim opusom (recimo, filmovima El Topo, Sveta planina i Sveta krv) već možda naslućuju šta ih čeka među koricama ovog romana; Gde ptica peva najlepše (prevela Nataša Vujnović, objavila kuća Arete) ta očekivanja nadopunjuje sladostrasnim i raskalašnim poigravanjem sa baštinom magijskog realizma, naravno, hispanoameričkog kova, a tu je i jevrejski misticizam, poetska tananost i obilje jetkog humora.

Za gledanje: Elle (Pol Ferhuven)

Podugo (bezmalo par decenija) se čekalo na na film Pola Ferhuvena koji će u potpunosti biti dostojan njegovog majstorluka i istinskih dragulja u njegovom rediteljskom opusu (Soldier of Orange, Turkish Delight, Totalni opoziv, Robokap, Niske strasti… pa i prokazani Showgirls); Ona (Elle) je upravo to – pogodak pravo u metu i, sva je prilika, i najbolji evropski (reč je o većinski francuskom ostvarenju) film ove godine.

Ferhuven (baš kao i veličanstvena Izabel Iper u naslovnoj ulozi) se očito silno zabavljao radeći ovaj film u kome mu se i pomalo nenadano pružila prilika da iznova pokaže i uposli dobar deo svojih filmsko-pripovedačkih veština, tako da Elle dosta brzo prerasta okvire crnohumorne priče o osvetničkom pohodu žene koja biva silovana i koja naoko stoički dočekuje brojne druge udare života i postaje remek-delo, na kakva nas je ovaj autor davnih dana još navikao.

Za slušanje: Motorama Dialogues

Meni br. 02

Za čitanje: Tatjana Janković Danas sam bila u našoj kući

Kako stvari stoje, Tatjana Janković bi još neko vreme moglo da ostane najbolja čuvana tajna srpske književne ponude; nekoliko godina nakon izvanredne zbirke priče naslovljene Babin sin stiglo je izdanje Danas sam bila u našoj kući (objavila Narodna biblioteka „Vuk Karadžić“ Kragujevac), i ponovo je reč o trijumfu vrhunske proze u krajnje delikatnom i nenametljivom maniru. Tatjana Janković nanovo kreće od nedvosmisleno intimističkog i sitnog detalja a stiže do onog univerzalnog sa zanimljivim i zaumnim osvrtom na punoću života onih koji istinski o njemu razmišljaju. U tom smislu priče okupljene u Danas sam bila u našoj kući pravi su praznik za ljubitelje melanholične a propošne proze i introspekcije sa povodom i opravdanjem.

Za gledanje: Gađenje (Džejms Šejmus)

Džejms Šejmus, u scenarističkom smislu mnogozaslužan za ponajbolje filmove iz najzanimljivijeg i najvrednijeg dela američke karijere reditelja Anga Lija, ovim filmom debitovao je i kao reditelj celovečernjih filmova. Gađenje (Indignation) nastao je po romanu velikog Filipa Rota, i donosi diskretno duboku i polemičnu priču o jadima mladog studenta jevrejskog porekla (u tumačenju i ovde izvrsnog Logana Lermana) na njegovom soju nenaklonjenom koledžu tokom pedesetih godina u Americi i pod senkom rata u Koreji.

Gađenje je krajnje delikatno delo o pitanjima koje su neznano koliko puta dosad obrađivana na filmu, ali Šejmus iznalazi osobenost u pristupu u vidu promišljenog i krajnje suzdržanog opisa krupnih tragedija koje možda vrebaju tu, iza ugla i pod čijom pretnjom ipak možemo da uživamo u kakvim-takvim nagoveštajima sitne ili krupne sreće. Naravno, dok se ne dokaže suprotno.

Za slušanje: Patricia Kaas Patricia Kaas (2016)

Meni br. 03

Za čitanje: Han Kang Vegeterijanka

Priča Vegeterijanke južnokorejske autorke Han Kang kreće od, reklo bi se, iznenadne odluke mlade Jong-he da prestane da jede meso; srećom, antimesožderska ostrašćenost nije ni jedini niti najvažniji motiv ovog odličnog kraćeg romana, koji je širom planete pobrao sijaset ozbiljnih i relevantnih hvalospeva, kao i nagradu Internacionalni Buker. Vegetarijanka (prevela Ana Marija Grbić, objavila kuća Dereta) pred čitaoce stiže u tri kraka, iz vizure troje junaka, a u završnom obliku nudi priču o blagodetima i teretu katkad i nužnih metamorfoza i povremene potrebe da se naprosto sunovratimo u ono zatajno u nama, ne bismo li stigli do srži i nekakvog pojašnjenja silnih enigmi koje nosimo u sebi i koje nas definišu i sputavaju. Sama Han Kang na samo 150 stranica iznimno zanimljivog i mudrog teksta ovog romana sa lakoćom prikazuje neprolaznu lepotu i moć univerzalnog i to u mulju svakodnevnog.

Za gledanje: Zagolican (Dejvid Farijer i Dilan Riv)

U dobroj meri u asocijativnoj (naravno, posve slučajnoj)  rimi sa romanom Vegetarijanka  je prilično bizaran i neosporno efektan dokumentarni film Zagolican (Tickled) novozelandskih autora i pop-kulturnih ezoterika, Dejvida Farijera i Dilana Riva. Zagolican kreće od lahoraste pop-kulturne trivije (bizarnih klipova o sportskim nadmetanjima u disciplini golicanja), da bi ubrzo dobilo znatno mračnije (i intrigantnije) obrise priče o prevari, povredi privatnosti, ozbiljnim pretnjama, zaverama, nedostatnostima zakonske zaštite…

S toga ni ne čudi što u završnicu ovaj sjajan dokumentarni rad stiže kao otrežnjujuća priča o sveprisutnim opasnostima koje vrebaju svuda, pa i tamo gde prvo stupa iskren i srčan smeh na navodno benigne teme.

Za slušanje: Empire of the Sun Two Vines

Meni br. 4

Za čitanje: Džejn Bouls Dve ozbiljne dame

Zvuči kao davnih dana rashodovana floskula a zapravo nikada nije kasno da se isprave stare nepravde; eto, tako nam je ova jesen pružila šansu da znamenitu američku spisateljicu Džejn Bouls, ovde svakako poznatiju kao junakinju Bertolučijevog Čaja u Sahari (tumačila ju je sjajna Debra Vinger), ovde napokon upoznamo i kao pisca. Dve ozbiljne dame (prevela Marija Obadović, objavio Štrik) maestralno je prozno delo Boulsove, a sam zaplet tiče se dve prijateljice i njihovim pokušajima da pronađu sebe i sebi najpodesniju meru života pa bilo to i na egzotičnim i skrajnutim adresama, pa i u bizarnim i apsurdnim situacijama.

Boulsova navodi priču, a to je jedini ispravan put za svakog pripovedača koji ljubi istinu i mari za težinu lepe pisane reči, tamo gde joj je volja, stoga i njene junakinje u svojim paralelnim potragama za višim smislom, a nošene teško razaznatljivim damarima duše, nekakav spas iznalaze i pod okriljem opskurnog i zbunjujućeg, ali, uprkos tome, definitivno i intrigantnog i neodoljivog. Važna napomena – ovo izdanje stiže uz predgovor iz pera Trumana Kapotea!

Za gledanje: Toni Erdman (Maren Ade)

Sudeći po nedavno obznanjenim nagradama, nemačko ostvarenje Toni Erdman rediteljke Maren Ade je i zvanično najbolji evropski film u 2016. godini; reč je o zaista unikatnom filmu – povremeno i urnebesnoj a neosporno inteligentnoj komediji naravi koja nam stiže iz domena evropskog arthouse/festivalskog filma najvišeg ranga.

Toni Erdman (Toni Erdmann u originalu) kroz povest o nastojanjima ekscentričnog profesora klavira da iščupa svoju kćerku iz depresije i sluđenosti usled rada u korporativnim zamešateljstvima evropske ispostave zemalja trećeg sveta (umesto Rumunije u svojstvu geografske i socijalne odrednice lako se mogla naći i naša Srbija), a uz podosta iskrenih i sugestivnih povoda za glasan smeh, govori o sveopštem usudu zaturene bliskosti i topline i iskliznuća put besmisla.

Za slušanje: Marc Almond Trials of Eyeliner: The Anthology 1979-2016 (2016)

Meni br. 5

Za čitanje: Don DeLilo Nula K

Proslavljeni i sa puno prava voljeni Don DeLilo ispripovedao je Nulu K, svoj najnoviji roman, u očekivano staloženom i krajnje intimističkom ključu. Nula K (preveo Zoran Paunović, objavila Geopoetika), premda lišena lakih i blještavih stilskih ukrasa, prava je literarna i intelektualna vratolomija na temu stvarne mogućnosti izbora i pitanja imaju li lični izbori ikakvog smisla u okruženju sveprisutne destrukcije na širem, planetarnom nivou. Nimalo iznenađujuće, ovo je istinski podvig duha i književnog talenta, podsećanje na DeLilov slobodarski i unikatni dar u misiji čiji je cilj pronalaženje punog značenja ljudske egzistencije, kao i dalje ambicioznog i fokusiranog čitaoca, kadrog da prihvati jedan tako zahtevan izazov.

Za gledanje: Mali ljudi (Ajra Saks)

Ajra Saks je već očarao upućenije filmofile i ljubitelje američkog indie/nezavisnog filma ostvarenjima Keep the Lights On i Ljubav je čudna, a sva je prilika da će tako biti i u slučaju onih koji će uskoro pogledati Male ljude (Liitle Men), njegov najaktuelniji rediteljski rad. Mali ljudi nastavljaju Saksovu fascinaciju tihim i mahom pristojnim civilima čije će se poimanje barem povremenog i/ili privremenog spokoja sudariti sa udarima surove realnosti. Mali ljudi (očigledna ali ne u potpunosti precizna referenca na klasik Male žene) donosi priču o nenadanom prijateljstvu dva tinejdžera čije će se porodice ubrzo, iz krajnje konkretnih i opravdanih pobuda, sukobiti oko nekretnine u kraju koji se našao pod žrvnjem džentrifikacijskog žara.

Na nivou implikacija, pak, Saks i ovog puta govori o teškoćama zadržavanja ličnih etika i čovečnosti unutar nesklonog nam društvenog i socio-ekonomskog konteksta. Film dodatno osnažuju sjajne glumačke kreacije svih pred kamerama okupljenih, a ponajpre se pohvale odnose na mlađane Majlla Barbijerija i Tija Taplica.

Za slušanje: Sally Shapiro The Collection (2016)

Lepenski vir Negujmo domaće: Pasji život u Lepenskom Viru CINESTAR_Nutcracker „Krcko Oraščić“ uživo iz Londona u CineStar bioskopu foto Marko Djokovic/ Teatar u filharmoniji plakat 50 x70 sa logoima Počinje „Take Over“ festival · ·