mitrovdan foto Madlenianum promo-cover
KULTURA · pozorište

Pozorišna publika Beograda će ovog meseca imati priliku da uživa u nekoliko zaista zanimljivih novih predstava („Mesec dana na selu“, „Mitrovdan“, „Noćna straža“, „Poslednji rok“). Pročitajte u ovom tekstu detaljan prikaz svake od njih.

MESEC DANA NA SELU

Postavka jednog od najboljih klasičnih komada ruske dramske književnosti i ponajbolji rad Ivana Sergejeviča Turgenjeva Mesec dana na selu predstavlja odmerenu, diskretnu, scenografski interesantnu i glumački izuzetno nadahnutu predstavu. Izuzetan dramski predložak, tragikomedija o beznadežnosti ljubavi i očaju ruske provincije nije samo bila pionirska pojava psihološkog realizma u ruskoj dramskoj književnosti već je stvorila likove koje beogradski glumci suvereno interpretiraju na sceni. Prva postava Jugoslovenskog dramskog pozorišta ostvarila je upečatljive uloge, pogotovo glavni glumački par koji čine Mirjana Karanović u ulozi Natalije Petrovne i Svetozar Cvetković u ulozi Mihaila Aleksandroviča Rakitina. Suzbijanje osećanja i emotivnih naklonosti neusklađenim s provincijskim mrtvilom čini i okosnicu rediteljskog postupka Ive Milošević koji, na sveden i minimalistički način, prepušta glumcima i tekstu da probude večitu dilemu samospoznaje i preispitivanje kod publike.

Kostime je radio Boris Čakširan, scenografiju Gorčin Stojanović, muziku Vladimir Pejaković a uloge, pored već pomenutih, tumače Marko Janketić, Milica Gojković, Branka Petrić, Marko Baćović, Srđan Timarov, Milena Vasić, Dubravko Jovanović, Irfan Mensur, Bojan Lazarov i drugi.

POSLEDNJI ROK U BDP-U

Tema komada ruskog dramskog pisca Valerija Raputina, jednog od najpoznatijih predstavnika tzv. „sovjetske ruralne proze“ je otuđenje koje, po piscu, predstavlja prokletstvo savremenog doba. Ljudi iz iste porodice, iz istog „gnezda“ ne mogu da nađu zajedničku temu za razgovor… Oni dolaze u rodnu kuću da sahrane majku (koja je, zapravo, na samrti), ali ona se odjednom oseća bolјe: budi se, prepoznaje ih, traži kašu da jede. Majka je „oživela“ zato što su se deca ponovo oko nje okupila. Ali užas je u tome što svako od njih ima svoje poslove i ne može da se oslobodi podsvesnog pitanja: kada će umreti majka? Jer, prolazi vreme, a oni bi već trebalo da se vrate svojim svakodnevnim obavezama.

Predstava je proizvod saradnje Beogradskog dramskog pozorišta sa Volkov teatrom – Ruskim državnim akademskim dramskim pozorištem iz Jaroslavlјa, započete 2015. godine. Prošle zime je potpisan novi protokol o saradnji koji podrazumeva ne samo razmenu predstava, već i umetnika, pa je tako istaknuti pozorišni stvaralac, glumac i reditelј, član ansambla Volkov teatra, Valerij Kirilov režirao je i dramatizovao Poslednji rok. Uloge tumače Danica Ristovski u alternaciji sa Jadrankom Selec, Andrej Šepetkovski, Milena Pavlović – Čučilović, Sandra Bugarski, Milica Milša, Tamara Aleksić, Jovo Maksić, Boris Komnenić, Nada Macanković i Ljubomir Ćustić. Predstava se izvodi na sceni „Rade Marković“.

NOĆNA STRAŽA U ATELJEU 212

Probe inscenacije novog komada Fedora Šilija Noćna straža u režiji Borisa Liješevića počele su u Ateljeu 212. Šili, dobitnik Sterijine nagrade za najbolji tekst savremene drame Čarobnjak iz 2013. koji se bavio Tomasom Manom, je opet na istorijskom terenu: ovoga puta u Beogradu između dva svetska rata a ova, žanrovski definisana komedija, narativno prati porodicu propalih bogataša, koja pokušava da povrati bogatstvo raznim spletkama koje uključuju loše pesnike, lažne aristokrate i osiromašeno plemstvo.

U glumačkoj ekipi predstave su Nenad Ćirić, Jelena Đokić, Jelena Petrović, Uroš Jakovljević, Gordan Kičić, Gorica Popović, Jelena Stupljanin, Bojan Žirović, Tamara Dragičević i Stefan Bundalo. Dramaturškinja je Jelena Mijović, scenografkinja Valentina Popržan, kostimografkinja Dragana Lađevac. Premijera je planirana na Sceni „Mira Trailović“ krajem marta.

MITROVDAN U MADLENIANUMU

Istorijska drama Bratislava Petkovića, koji potpisuje i režiju, za temu ima ličnosti srpskog patrijarha Gavrila Dožića i srpskog vladike Svetog Nikolaja Velimirovića, a pre svega njihov poslednji susret na Mitrovdan 1946. godine u Nemačkoj.

Priča je bazirana na razgovoru patrijarha Gavrila Dožića, oslobođenog zatočenika nacističkog logora u Nemačkoj, i vladike Nikolaja Velimirovića, emigranta, o neizvesnoj sudbini naroda i pravoslavlja u otadžbini nad kojima se nadnosi pretnja komunističkog terora. Njihov dijalog teče – paradoksalno, ali istorijski tačno – u vili Vilhelma Krauta, Nemca, bivšeg logorskog kuvara koji ih sada opslužuje srpskim jelima i čak uspeva da umesi slavski kolač.

Uloge tumače Nebojša Ljubišić, Lako Nikolić i Božidar Stošić. Autor scenografije je Vladimir Ćirić, a kostima Tijana Sićević. Predstava se izvodi na dve scene, na Maloj sceni Madlenianuma i na sceni pozorišta Moderna garaža u okviru Muzeja automobila.

slucaj-rupa1 Pozorište u februaru 13.JacopoSipariSilvanaFroliRenatoBalestraVesnaMandiciRenatoBalestra Veče italijanske muzike i mode na Kolarcu 27605132_869575959893715_341770639_o Nakon dve godine izvođenja i pet nagrada „Edit” nastupa u Bitefu Ajnštajnovi snovi 18 foto: Nenad Petrović Predstave u JDP-u u januaru ponovo 100 i 200 dinara · · ·