Vadisrce
KULTURA · strip

Poznati domaći strip autor Đorđe Milović je poslednjih godina i te kako nadahnut stvaralaštvom francuskog pisca Borisa Vijana. „Druženje” Milovića i Vijana traje već osam godina. Milovićevi akvareli su se našli na koricama svih Vijanovih dela koje je objavila novosadska Kiša, a u nekim od tih knjiga nalaze se i Milovićeve crno-bele ilustracije (romani „Crvena trava“ i „Vadisrce“, zbirka priča „Žmarci“, kao i crteži inspirisani pričom „Psi, želje i smrt“).

Pre tri godine Milović je počeo da objavljuje i strip albume inspirisane Vijanom. Komiko je 2010. godine objavio Crvenu travu, zasnovanu na istoimenom romanu, a od nedavno se u bolje snabdevenim knjižarama može pronaći i  Vadisrce, još jedna „kolaboracija” Milovića i francuskog pisca.

Đorđe Milović je počeo da objavljuje svoje radove osamdesetih i pre svega je poznat kao autor efektnih i nagrađivanih strip minijatura. Crvena trava je bila njegov prvi duži rad. Sa Vadisrcem (Omnibus, 2013), Milović ide nekoliko koraka dalje. Njegov najnoviji strip album obimniji je od prethodnog, uz to u koloru. Sudeći po obimu i kvalitetu crteža, Vadisrce je svakako najambicioznije Milovićevo delo do sada, i kao takvo zaslužuje punu pažnju poklonika stripa.

Vadisrce je verovatno najličniji Vijanov roman. Koristeći se alegorijom i fantastikom, pisac u svom delu opisuje majku koja svojom preteranom brižnošću guši svoja čeda. Lik Klementine iz Vadisrca je, nema sumnje, inspirisan Vijanovom majkom Ivonom, ženom koja je stalno strepela nad svojim bolešljivim sinčićem. Umesto da ga osokoli, majčina ljubav je malog Vijana sputavala. On se sa dvadeset godina otrgao od porodice i počeo da živi svoj život onako kako je želeo. Njegovo Vadisrce u prvi plan stavlja motiv opsesivne, preterane ljubavi, ali problematizuje i neke druge teme – uključujući i religiozno slepilo, te prirodu greha i iskupljenja. Književni tekst poput ovog nije bilo lako pretočiti u strip i sačuvati postojeću slojevitost, ali je Milović u tome dobrim delom uspeo.

Milović je majstorski ovladao tehnikom akvarela, što se u njegovom Vadisrcu i vidi. Boje su namerno „isprane”, preovlađuju zeleni i žućkasti tonovi, sa snažnim uplivom smeđeg i crvenog. Atmosferičan crtež pomaže da se dočara oscilirajući ton Vijanove priče. Vadisrce je čas naglašeno lirično i poetično, čas surovo, čak brutalno… Milović preuzima osnovni kostur priče, odbacujući delove koje je smatrao suvišnim, i u svojoj adaptaciji nudi sublimat Vijanovog pogleda na svet.

Omnibibus je Vadisrce objavio u ograničenom tiražu od 200 primeraka, kao šestu knjigu u ediciji Novi prostori (u okviru ove edicije, Omnibus je 2011. godine objavio i zbirku Milovićevih kratkih stripova Drugim očima). Stripu prethode kratki predgovor autora  i nešto duži osvrt iz pera pisca i stripskog kritičara Ilije Bakića. Izdanje je luksuzno, pa je samim tim i njegova cena nešto viša, ali bi pravi poštovaoci Milovića i Vijana svakako trebalo da ga uvrste u svoju kolekciju.

Azarch Nova izdanja popularnih stripova Hulk Učestvujte u našem kvizu i osvojite strip “Hulk” Deep Dark Fears Stripovi koji ilustruju najčudnije strahove Dilan Dog Best of 2013: Najbolje epizode Dilana Doga ·