Pavle Vasić, Moj razred, 1950
KULTURA · art

Pavle Vasić (1907-1993) jedan je od onih intelektualaca i stvaralaca koji je obeležio vreme u kome je živeo svojom svestranom delatnošću. Verovatno najpoznatiji kao istoričar umetnosti i likovni kritičar, postigao je zapažene rezultate u svakoj od oblasti kojima se bavio, a koje obuhvataju i teatar, slikarstvo, te pedagoški rad. Na izložbi u galeriji RTS do sredine juna, u mogućnosti smo da sagledamo njegov slikarski opus, jer, podsetimo, njegova dela nalaze se i u zbirkama Narodnog muzeja, Muzeja savremene umetnosti, kao i u antologijskim pregledima umetnosti u Srbiji i nekadašnjoj Jugoslaviji.

S osnovama stečenim na časovima kod Bete Vukanović, Petra Dobrovića i Ilije Šobajića u Umetničkoj školi (1922-1924), kao i iskustvom proizišlom iz samostalnog rada, neprekidnog obrazovanja i razmišljanja, Vasić je svoje znanje upotpunio u ateljeu Jovana Bijelića. Motive je nalazio u romanima, narodnim pesmama i poeziji, više nego u realnosti koju nije zapostavljao kod mnoštva figura, aktova i portreta. Trudio se da savlada crtež, anatomiju, skraćenja, modelovanje i materijalizaciju. Nekada se elegantnom linijom i dekorativnošću približavao secesiji. Znao je da se prepusti i slobodnijem gestu, izazovima građenja prostora i atmosfere, poetizaciji istorijskih mesta, svođenju forme, pojednostavljivanju crteža, redukciji palete.

Autorka izložbe Ljubica Miljković organizovala je postavku hronološki prateći razdoblja Vasićevog rada: „Formiranje” (1923-1929), „Posvećenost slikarstvu” (1929-1941), „Zarobljeništvo” (1941-1945), „Dijalog sa socrealizmom” (1945-1950), „Slikanje uprkos obavezama” (1950-1993). Iako se trudio da ide svojom umetničkom stazom, nije se otuđio od aktuelnih tendencija počev od novog realizma i tradicionalizma, preko kolorističkog ekspresionizma i poetskog realizma do osobenog stila bliskog svojevrsnom intimizmu, čak i u doba socrealizma.

No, podsećanje na sveobuhvatni doprinos Pavla Vasića, i kao uticajnog pedagoga, podseća nas na urgentnost rešavanja problema u oblasti današnje kulturne i obrazovne politike, obrazovnog sistema u oblasti umetnosti, ključnu ulogu novih prosvetiteljskih napora, te rehabilitaciju intelektualaca i stvaralaca u našoj sredini. Jer tamo gde je bogatstvo na ceni, tu je, naravno, sve jeftino: poštenje, marljivost, vernost, stid i smernost, pa i stvaralački rad.

Ilmar Ilmar: Izložba „Konverzija“ u Uličnoj galeriji Saša Tkačenko, Horizont Izložba „Track and Traces” u Muzeju grada Beograda 11270314_10153366650637526_8920979900164058977_ofsdfAAAAAA Dana Maar: Izložba „Moć žene“ u UK Parobrod Mrđan Bajić Mrđan Bajić: Skulptotekture