Ema Votson i feminizam (foto izvor wallpapercave.com)
U VAZDUHU · retrovizor

Kada muškarac pokaže poprsje nikoga nije briga, ali kada žena to uradi grudi mogu postati moćna stvar i izazvati mnoga osećanja. Početkom meseca, njih je delimično ogolila glumica Ema Votson i nenamerno pokrenula debatu širom sveta. Rasprava, koja se polako privodi kraju, prilično je neočekivana. Ne bavi se ni erotikom, ni umetničkom fotografijom, već feminizmom.

Ema je imala samo deset godina kad je prvi put glumila Hermionu u dugovečnom serijalu o Hariju Poteru, a Lepotica i zver, njen novi film, ovih dana ruši rekorde gledanosti na blagajnama. Za razliku od brojne dece, čije se odrastanje utopilo u glumačkim vodama, teško je pronaći zvezdu koja je dostojanstvenije sazrela pod reflektorima. Danas je vole i mediji i publika. Definišu je jedinstvena lepota, sjajan stil odevanja i, što je najvažnije, britak um. Odnedavno, nažalost, definiše je i neopravdano skandalozna fotografija.

Problem je nastao kada je feministički nastrojena Diznijeva princeza uradila set fotografija za prestižni magazin Vanity Fair. Prekrštenih ruku i neobične frizure, Ema je pozirala pred objektivom foto-aparata Tima Vokera u providnoj haljini, sa ornamentalnim dodatkom koji joj prekriva krajeve grudi. Fotografija je ženstvena, senzualna i glumica na njoj izgleda poput porcelanske lutke. Nažalost, pokazalo se da je i ovog puta lepota skrivena u individualnom oku posmatrača.

Poznata radio voditeljka i kolumnistkinja Džulija Hartli Bruer izvrgla je ruglu feminističke ideale Eme Votson na Tviter profilu kada je napisala: „Feminizam, feminizam… razlike u plati između polova… zašto, oh zašto nisam shvaćena ozbiljno… feminizam… i evo mojih sisa!“ Nešto kasnije voditeljka je Emino negodovanje zbog seksualizacije žena nazvala licemernim, jer smatra da je glumica sama pristala da bude fotografisana poput seksualnog objekta. Ubrzo, internet i mediji podelili su se na dva tabora – za i protiv golišave dvadesetšestogodišnje zvezde.

Ako zanemarimo da su mnoge žene koristile, i još uvek koriste, upravo svoje nago telo kao oružje u borbi protiv predrasuda i nejednakosti (prisetimo se samo članica pokreta Femen), napad na Emu Votson zbog oskudne odeće problematičan je iz nekoliko razloga.

Po završetku studija engleske književnosti na Univerzitetu Braun, Ema je pronašla dovoljno slobodnog vremena da se posveti pravima žena. Promovisala je važnost obrazovanja i uključivanja žena u politiku u Bangladešu, Zambiji i Urugvaju i postala ambasador dobre volje Ujedinjenih nacija. Posebno je važan njen rad u kampanji HeForShe, kojom se muškarci pozivaju da podrže ravnopravnost polova. Prilikom sjajnog govora, kojeg je pre nekoliko godina održala na prezentaciji kampanje, istakla je potrebu da o sopstvenom telu sama odlučuje (što ženama u pojedinim delovima sveta još uvek nije dozvoljeno) i navela nekoliko razloga zašto bi feminizam trebalo da postane važan muškarcima.

„Videla sam da je uloga mog oca kao roditelja manje vrednovana u društvu, uprkos tome što mi je, dok sam bila dete, njegova prisutnost bila potrebna koliko i prisutnost majke. Videla sam muškarce koji su postali osetljivi i nesigurni zbog iskrivljene percepcije o tome šta predstavlja uspešnog muškarca. Ni muškarci ne uživaju u beneficijama jednakosti. Ne ističemo često da su zarobljeni rodnim stereotipima, ali vidim da jesu. I muškarci i žene bi trebalo da budu slobodni da pokažu osetljivost. I muškarci i žene bi trebalo da budu slobodni da budu snažni. Vreme je da svi posmatramo rodne uloge kao spektar, umesto kao dve suprotstavljene idealizovane strane“, izjavila je tada.

Samo tih nekoliko rečenica dovoljna je potvrda da je mlada glumica uradila mnogo za jednakost polova i da nema golih grudi koje bi to mogle da omalovaže. Odeća u kojoj je fotografisana je, pored toga, bar dvostruko pristojnija od uobičajenog stila odevanja mnogih muzičkih, filmskih i rijaliti zvezda. Često zaboravljamo da feminizam ne zahteva od žena da odustanu od ženstvenosti, lepote i senzualnosti, baš kao što muškarac, koji se zalaže za prava žena, ne mora odustati od tipično muških obeležja. Feminizam nije pokret koji žene uči kako da mrze muškarce, niti pokret koji muškarce čini šonjama. Pojedini borci za prava žena, istina, mogu biti i radikalni i ostrašćeni, ali radikalnost i ostrašćenost se može pronaći u bilo kojoj društvenoj sferi.

Fotografija kojom je površno doveden u pitanje ugled Eme Votson izvučena je iz konteksta i neće ugroziti njenu karijeru. Kada se uporedi sa ostatkom portreta iz iste serije, umetnička stremljenja fotografa postaju nedvosmislena. To što je Ema feministkinja, ne znači da bi trebalo da provede ceo život zakopčana do grla ili u pantalonama. U mnogim kulturama koje pokušavaju da sakriju telo žena, svlačenje može biti odraz čistog bunta i borbe protiv represije u društvu. Skandal je, međutim, simptomatičan zbog toga što je pokazao da i žene mogu „muški“ seksualizovati druge žene. Telo Eme Votson napadnuto je kao da je nešto čega bi trebalo da se stidi samo zato što se zalaže za jednakost polova u društvu. Voditeljka Hartli Bruer, koja je započela lavinu komentara na Tviteru, u jednom trenutku je napisala: „Dobre sise, doduše.“ Ema joj nije ostala dužna.

„Kada je reč o feminizmu, reč je o davanju ženama mogućnosti izbora. Feminizam nije štap pomoću kojeg bi trebalo tući druge žene. Reč je o slobodi, oslobađanju i jednakosti. Zaista ne shvatam šta moje sise imaju s tim“, bio je njen odgovor na optužbe i potpuno je u pravu. Bilo da ste žena ili muškarac, najvažnije je da među grudima imate pravedno i hrabro srce.

Pre (levo) i posle intervencije Bendžamina Banistera (izvor medium.freecodecamp.com) Da li je bolji dizajn mogao da spase dodelu Oskara od skandala? Lepotica i zver (foto izvor: mixgrill.gr) Lepotica i zver: Bio jednom jedan feministički film Doba šarlatana (foto izvor: Sebastian Willnow, AFP, Getty Images) Doba šarlatana: Kako su sulude ideje dobile prostor u medijima? Modernizacija ("The Flinstones") Vi i ekonomija na ti: Modernizacija poslovanja, da ili ne? · · · ·