"Made in France" film
U VAZDUHU · urban flash

Nakon terorističkih napada u Francuskoj i Belgiji većinu ljudi je začudila činjenica da su teroristi rođeni u ovim zemljama. Počinioci najstravičnijih zločina nad nedužnim ljudima su mladi ljudi muslimanske veroispovesti koji su rođeni u Evropi i nisu živeli u siromaštvu ili na margini društva. Imali su solidno obrazovanje, perspektivnu budućnost i sve je ukazivalo na to da su dobro integrisani u savremeno zapadno društvo.

Španski klinički psiholog i psihoterapeut Miguel Perlado, koji je godinama radio s žrtvama sekti, smatra da su mehanizmi vrbovanja identični kao i kod klasičnog vrbovanja koje mnogobrojne sekte koriste. Postoje i neke razlike, jedna od njih je poreklo i veroispovest ovih ljudi, mada ni to ne mora da bude presudno. Međutim, ova prva generacija rođena u Evropi je dosta ranjiva i imaju neku vrstu konfuzije nacionalnog i verskog identiteta. Osećaju se kao između dva sveta, nisu do kraja uspeli da se identifikuju ni sa kulturom porekla, ni sa kulturom zemlje u kojoj su rođeni, a prolaze kroz buran period adolescencije kada se inače javlja konfuzija identiteta, divljanje hormona, ali i potreba da nekome ili nečemu pripadaju i da ih neko vrednuje.

Mladi ljudi su buntovni, nepravda ih boli, vide iracionalnu, ali često i realnu diskriminaciju. Ovaj momenat dobro iskoriste vešte i dobro obučene osobe koje počinju da radikalizuju stavove ovih mladih ljudi. Pojavljuju se harizmatični i elokventni ljudi iz obližnjih džamija, ali sve češće i aktivisti na društvenim mrežama i forumima, koji umeju da priđu ovim dezorijentisanim ili nezadovoljnim adolescentima. Sledeći korak je ponuditi toj mladoj osobi mogućnost da se oseti vrednom i korisnom, kao i pripadnost ideji i grupi.

Na Festivalu subverzivnog filma „Plan B“ bio je prikazan odličan francuski film Made in France o fenomenu nezadovoljne omladine koja se priključuje islamističkim grupama u Parizu. Nezavisni novinar se ubacuje u jednu ćeliju nastojeći da dođe do dobre priče. Međutim, ubrzo će biti uvučen u planiranje terorističkog napada na Pariz. U filmu je zanimljiv lik mladića iz bogate francuske porodice katoličke veroispovesti koji pristupa terorističkoj organizaciji i prihvata njihovu ideologiju. On vodi isprazan život i u ideologiji islamskog terorizma pokušava da pronađe smisao. Ovo samo potvrđuje tezu da je klasično sektaško vrbovanje u pitanju i da su svi adolescenti nezaštićeni ukoliko njihove porodice i prijatelji ne primete na vreme čudno ponašanje.

Nakon ovoga sledi druga faza u kojoj dolazi do ideološkog ispiranja mozga. Obećava se velika avantura, moralna i duhovna superiornost, vrbovani adolescent postaje junak u svetom ratu, prezire svoje vršnjake koji ne dele njegova uverenja. Usvajaju totalitarnu ideologiju i fanatizam, ekstremno ili neadekvatno čitanje i tumačenje svetih knjiga. Međutim, ovde započinju problemi i stradanje ovih ljudi. Teroristička grupa ima unutrašnju dinamiku sekte, u osnovi je kontrola volje i mišljenja mladog čoveka koga su vrbovali. Okrutno se kažnjava svaka kritika, a neslaganje, neposlušnost i napuštanje nisu mogući. Razlika u odnosu na klasične sekte je u tome što sekte teže gomilanju novca i moći pojedinaca, a džihadisti imaju geopolitičke ciljeve.

Klasične sekte teže uvećanju broja članova, a džihadističke terorističke organizacije su selektivnije u izboru članova. Inače je oduvek bila tanka linija između sekte i terorizma. Čuveni je primer iz 1995. kada je apokaliptična sekta Aum Shinrikyo pokušala trovanje nekoliko hiljada ljudi u tokijskom metrou.

zlatokosa Zlatokosa je prva Diznijeva princeza koja je odbila prosidbu slavni Nekada slavni a danas imaju „normalne“ poslove Boje i polovi (foto: Jeong Mee Yoon, projekat Pink and Blue) Plava za dečake, roze za devojčice? Nije uvek bilo tako… posao Sumanute situacije sa razgovora za posao · · · ·