Matilda
KULTURA · film/TV

I najnoviji mini-nalet ruskih filmova na ovdašnje bioskopske repertoare dokazao je istinitost i zasnovanost suda koji tvrdi da su se i tamošnje sineaste davno još izveštele u pravljenju filmova koji u sebi spajaju sinematski zanost i želju da se obrate što širem auditorijumu posetilaca bioskopa istančanijeg ukusa.

Otud i ovaj top 10 odabir skorijih ruskih retro-šik filmova (nazivi su, preglednosti radi, navedeni na srpskom jeziku, a tu je i godina premijernog prikazivanja).

Duelista (2016)

Gorepomenuta mustra najskladnije je u delo sprovedena u ovom prošlogodišnjem dragulju koji ima ama baš sve – uzbudljivu priču, sjajnu rekonstrukciju carističke ere, lepe i ubedljive glumce, sinematski rafinman, odličan ritam i širok zahvat.

Admiral (2008)

Nešto ozbiljniji ton i žanrovski zauzdaniji tretman teme zatičemo u izvrsnom Adimiralu koji donosi priču o herojstvu, postojanosti i moralnoj superiornosti caru odanog generala Aleksandra Kolčaka. Admiral je zapravo, sva je prilika da je baš tako, i predstavljao okidač za veći deo filmova sa ove liste.

Hipsteri (2008)

Nešto potpuno drugačije zatičemo u (malo je reći) efektnom i jedinstvenom mjuziklu Hipsteri iz iste te godine. Nostalgija u njemu cilja na tiho, a nezaustavljivo bujanje popularne kulture kao neizbežne ovisnosti tokom sovjetskih pedesetih godina prošlog veka.

Legenda br. 17 (2013)

Ovaj izvanredan melanž sportskog i biografskog filma opisuje život nezaboravne legende hokeja, Valerija Harlamova (1948-1981), a u ovom izvrsnom filmu bez vidljivih manjkavosti ipak najsjajnije sija Danila Kozlovski (poznat iz filmova Duhles, Duhles 2 i Viking, a ima ga i u baš recentnoj Matildi) kome je ovaj film poslužiio da nanovo pokaže svoj unikatni glumački dar i neosporan potencijal za najglavnije među glavnim ulogama. A zaljubljenici u ovu eri puna dva sata i kusur mogu do mile volje da pare oči (pretrpostavimo) današnjicom napaćene.

Matilda (2017)

U našim bioskopima u ovom trenutku odlično prolazi navodno kontroverzna Matilda u režiji Alekseja Učitela; ova priča o burnoj i u dobroj meri zabranjenoj tada friškog ruskog kralja, Nikolaja Romanova, i prpošne balerine poljskog porekla dobro može da se nosi i sa holivudskim melodramama sličnog zahvata i raspona. Istina, sam Učitel može i znatno bolje i osobenije o toga, a dokaz za to su  njegovi raniji filmovi Šetnja (Progulka) i Kraj.

Turski gambit (2005)

Nostalgičarski obojen caristički retro-šik predstavlja značajan aspekt filma Turski gambit, ekranizacije drugog romana iz serijala o avanturama detektiva Erasta Fandorina iz pera glasovitog Borisa Akunjina. Istina, film u ukupnom utisku zaostaje za literarnim predloškom, ali Turski gambit ipak jeste sočna varijacija na ključnu temu ovog odabira pred vama.

Državni savetnik (2005)

Negde u sličnim okvirima mogu se tražiti i opseg i dometi i ove adaptacije pominjanog Akunjinovog serijala. Zanatska kompetencija je i ovde neupitna, a značajan adut je pouzdani  Menšikov u ulozi vazda elegantnog, pronicljivog i neustrašivog Erasta Fandorina.

Visocki: Bogu hvala što sam živ! (2011)

Tradicionalno ustrojen biopik (biografski film) jedna je od najvažnijih odrednica ovog filma koji oslikava život i delo Vladimira Visockog, znamenitog ruskog pesnika, muzičara i glumva tokom sedamdesetih i osamdesetih godina. Film donosi dovoljno upečatljiv portet Visokckog, kao i prikaz okolnosti u kojima je stvarao i briljirao, a soc-realistički štimung na planu scenografije i kostimografije je prosto-naprosto neodoljiv.

Ana Karenjina: Sećanja Vronskog (2017)

Glavnotokovski pristup temi (i fetišizaciji carističkih dana i godina) srećemo i u aktuelnom filmskom viđenju Ane Karenjine, koja trenutno igra u našim biosdkopima. Jednostavne i pregledne naracije, uz igru na sigurno po svim osnovama filmskog izraza, ovaj film može da zadovolji sveopštom solidnošću izrade. A tu su i dvoje prelepih i nadahnutih glavnih glumaca.

Ruski kovčeg (Ruska arka) (2002)

Definitivan ulaz, ali i smislena dopuna dobrom delu gore predočenog je ovo remek-delo Aleksandra Sokurova, snimljeno i ispripovedano u samo jednom bezgrešnom kadru, doduše, tako maestralno u delo sprovedenom da može da zarobi i prikaže barem delić neverovatne lepote muzeja Ermitaž.

Kralj Džulijen na Minimaxu Omiljeni lemur kraljevskog porekla na dečjem kanalu Minimax theroadmovie_onesheet_webcover Potpuno ludilo sa ruskih puteva u trejleru za dokumentarac „The Road Movie“ Filmovi Za svakog ponešto: “Matilda”, “Ubistvo u Orjent Ekspresu” i “Opasne mame 2” 01-the-greatest-showman-hugh-jackman-vogue-september-issue-2017 Hju Džekmen je zvezda mjuzikla „Veličanstveni šoumen“ ·