Knjige nove

Sve je više književnih noviteta a medijskog prostora i prilika sve manje, zato se hitro bacamo u sam vir ekonomisanja i prikazujemo vam tri krajnje raznolika izdanja, koja, ujedinjuju dve značajne stavke – reč je o friškim izdanjima a u sva tri dela biografsko/autobiografska komponenta igra primetno važnu ulogu. Uz to, trećepomenuti autor je baš ovih dana požnjeo još jednu književnu nagradu.

1. Anđeo za mojim stolom Dženet Frejm

Ogromna većina (mimo učenijih sojeva Novog Zelanda) delo Anđeo za mojim stolom ponajpre vezuje za istoimeni maestralni film rediteljke Džejn Kempion s početka poslednje decenije prošlog veka, a evo sada smo (zahvaljujući prevoditeljki Svetlani Samurović i izdavačkoj kući Karpos) u prilici da pročitamo i prozu koja je poslužila kao osnova i nadahnuće za to vrsno filmsko delo. Anđeo za mojim stolom zapravo donosi – tri autobiografska romana (Prema Is-Landu, Anđeo za mojim stolom i Poslanik iz Grada Odraza) autorke Dženet Frejm, u kojima ona krajnje emotivno opisuje svoje detinjstvo i ranu mladost, odnosno, dalje školovanje i muke kroz koje prošla nakon nesrećno i pogrešno postavljene dijagnoze šizofrenije. I ovdašnja čitalačka publika je podrobno senzibilizrana prema ambiocioznim (auto)biografskim romanima, najpre zahvaljujući skorašnjim hitovima – Elene Ferante i Karla Uvea Knausgora (kod nas u izdanju kuće Booka), a sama Dženet Frejm lako može da osvoji zagledanošću u samu bit postojanja i neprolaznog bola i nesklada sa sredinom. Ovo je remek-delo na temu kontemplativnih lutanja i egzistencijalnih posrtanja, a autorka doseže i visove univerzalnosti u prikazima života u večitom raskoraku sa vlastitim htenjima i tuđim procenama, kada je živela, kako će se sama izraziti, „ulovljena u zamku tuđih mišljenja“.

2. Ožeži pa beži – James Brown i potraga za američkim soulom Džejmsa Mekbrajda

S druge strane, Ožeži pa beži – James Brown i potraga za američkim soulom Džejmsa Mekbrajda (preveo Nebojša Todorović, objavila kuća Dereta) na prvi pogled donosi konvencionalan pristup biografskom štivu; uprkos tom prvom, pa dakle i nepouzdanom utisku, Ožeži pa beži… pruža prilično sveobuhvatan uvid u biografiju i sav tadašnji pa i sadašnji značaj Džejmsa Brauna kao ultimativne pojave američkog soula. Autor, Džejms Mekbrajd uspeva da uspostavi finu ravnotežu između te zamašne biografske faktografije i nužnog društvenog konteksta koji na pravi način osvetljava ulogu i posebnost Džejmsa Brauna tokom svih tih godina. Posebna zanimljivost (pa i vrednost) ove knjge (poput Anđela za mojim stolom, dovoljno izdašno opremljene fotografijama „glavnog junaka“) je što autor suptilno ali dovoljno jasno ukazuje na mističnost koju je slabo ko prepoznavao kao Braunovu suštinu i goruću potrebu. Sasvim očerkivano, pak, u ovoj knjizi nećete naići na polemička svedočanstva sagovornika, ali ko još mari za možda i pogrešne opaske kada je Braunova biografska baština ovako vešto i nadahnuto sročena na samo 250 stranica teksta?

3. Levijeva tkaonica svile Miljenko Jergović

Upliva odraza stvarnosnog i (auto)biografskog ima dosta i u Levijevoj tkaonici svile Miljenka Jergovića (objavila Booka), kao što je i inače čest slučaj sa Jergovićevom prozom. I upravo tako, Levijevu tkaonicu svile možda je najsmislenije i najtačnije označiti tek okvirno kao „prozu“, budući da među koricama ove knjige zatičemo tematski disperzivnu fragmentarnu, dobrim delom i dnevničku prozu sa delovima nejednake dužine i različitih narativnih zamaha. U tom smislu Jergović se ovde u više navrata približava poetskom izrazu, kako bi iz što više raznorodnih uglova osvetlio melanholičnu teskobu življenja pod senkom i bremenom osujećenosti. Kao što je dobro poznato, Jergović, upravo ovih dana ovenčan međunarodnom nagradom Prozart, odlično se pokazuje i u znatno širim i obimnijim formama (Ruta Tannenbaum, Dveri od oraha...), ali i ovde, na svesno omeđenom narativnom prostoru on dokazuje svoju visoku pripovedačku klasu; tako, recimo, u kratkim pričama Pulena za brodolomca (roman), odnosno, Velika ružna beba on izvanredno upečatljivo sažima čitavu jednu burnu i bolnu dramu života sa utegom pominjane osujećenosti oko vrata nepovratno sluđenih glavnih junaka.

cover jaz Darku Tuševljakoviću uručena Evropska nagrada za književnost za roman „Jaz“ pagecover Kreativni centar: Svet je jedan 1495037066037-CurCnEMXEAIuN8N_cover Twin Peaks: 5 knjiga za fanove poznate serije Gojko Bozovic 2 Deset godina rada izdavačke kuće „Arhipelag“