Vanzemaljac iz Lavkraftovog romana "U planinama ludila" (ilustracija Andrei Sherstuk)
KULTURA · film/TV

Američki pisac Hauard F. Lavkraft preminuo je pre osamdeset godina, ali njegova krakata čudovišta još uvek su živa i zdrava. Preživela su dvadeseti vek zahvaljujući zaljubljenicima u priče strave, inspirisala su brojne umetnike i oduševila kultnog reditelja Giljerma del Toroa, koji nikako ne uspeva da ih se otrese.

Lavkraft je bio miljenik filmadžija i u prošlosti. Filmovi The Thing, Cabin in the Woods i Alien se, u manjoj ili većoj meri, osvrću na njegov besmrtni talenat, uprkos tome što je veoma nezahvalan za ekranizaciju.

Kratki roman U planinama ludila iz 1936. godine ne odstupa od te kletve. Ima svega nekoliko glavnih likova, napisan je bez dijaloga i obično se svodi na maštovite i zlokobne opise propale vanzemaljske civilizacije, skrivene usred antarktičke pustare. Nekoliko naučnika i čudovišnih bića, predstavljenih u ovom klasiku, nikada nisu bili dovoljni da temperaturu holivudskih producenata podignu iznad nule. Sve dok Giljermo del Toro i Metju Robinson nisu napisali prvu verziju scenarija sredinom prošle decenije, verovalo se da je roman preveliki zalogaj za filmsku produkciju.

„Mnogi ljudi misle da su reditelji poput Cezara koji sedi u svom salonu za odmor, dok ga neko hrani grožđem i onda može da kaže ‘sada bih želeo da snimim U planinama ludila’. Ali, nije tako. Kad ste reditelj, vi ste radnik koji pokušava da prokrči sebi put stavljajući proračune studiju na uvid, okupljajući filmske zvezde, sastavljajući predloge – šta god, samo da bi se ideja pokrenula“, rekao je Giljermo, od čije je ideje da ekranizuje Lavkraftov horor pobeglo nekoliko dobrostojećih studija.

Film je bio najbliži realizaciji pod krovom Universala, gde je imao najveće šanse da se kockice lepo slože u blokbaster vredan vrtoglavih 150 miliona dolara. Studiju se svidelo što je Tom Kruz bio zainteresovan za glavnu ulogu, a Džejms Kameron, reditelj filmova Terminator, Titanic i Avatar, za produkciju. Od tada je prošlo šest godina i nada da će nam holivudska tri musketara ikada servirati velike Lavkraftove zamisli u filmskom izdanju u potpunosti je nestala. Problem je, kao i obično, predstavljao nedostatak hrabrosti da se svim srcem podrži zastrašujući projekat.

Horor filmovi imaju probrane obožavaoce, Holivud zbog toga obično ne ulaže puno novca u njih, a Giljermo je želeo da ostane veran Lavkraftovoj premisi po svaku cenu. Trudio se da režira punokrvni izdanak žanra, koji bi tokom bioskopske distribucije ostao bez dobrog dela publike, jer bi bio zabranjen za sve ispod osamnaest godina. Čelnici studija Universal insistirali su na blažoj, anemičnoj verziji; onoj koju bi američki cenzori odobrili za sve od trinaest godina starosti pa naviše, što je dovelo do raskida ugovora.

Ridli Skot je ubrzo probio led režijom filma Prometheus, postigavši ono što reditelju filmova Hellboy i Pan’s Labyrinth nije pošlo za rukom – ubedio je studio Fox da podrži visokobudžetni horor film o vanzemaljcima. Prometheus, nažalost, nije bio ekranizacija romana U planinama ludila, ali je izdajnički podsećao na mnogo toga što se moglo pročitati u Lavkraftovom delu. Skupa priča na kojoj je Giljermo i dalje lomio zube sada je delovala već viđeno u Skotovom filmu, tako da mu nije pomogla ni naknadna spremnost da svoj krvavi pir prilagodi mlađim generacijama.

„Jednog dana pokazaću vam koncept. Pokazaću vam sve što smo uradili. Uradili smo 300 ilustracija, uradili smo skice kadrova za knjigu snimanja, skulpture… Imali smo celu prezentaciju. I plakaćete“ – rekao je osvrnuvši se nedavno na pokušaj da roman U planinama ludila prenese na veliko platno. Dovoljno za suze filmofila, zaista.

FESA17poster-740x1020_cover Festival evropske studentske animacije – FESA 2017 20448998_10155583016602905_424050087250997593_o_cover Cinema City – Internacionalni filmski festival 2017 The Lobster: Spremite se za film “The Killing of a Sacred Deer” Atomic Blonde „Atomska plavuša“ od danas u bioskopima · · ·