cover2
U VAZDUHU · intervju

Tokom poslednjih nekoliko ovdašnjih filmskih leta kuća Blitz Film postala je prepoznatljiva ponajpre po širini zamaha i raznovrsnosti ponude kada je reč o bioskopskoj distribuciji. A iz razgovora sa Vladanom Sretenovićem, direktorom ove kuće, možete saznati dosta toga zanimljiovog o prirodi filmske distribucije, gledalačkim navikama, specifičnostima srpskog tržišta i ponude, kao i šta to Blitz Film i Video sprema za mesece pred nama.

Kako Vi sagledavate ponudu i poslovanje Blitz Filma u Srbiji u ovom trenutku?

Blitz Film i Video Distribucija je trenutno jedna od najperspektivnijih distributerskih kuća na tržištu Srbije i Crne Gore. U mogućnosti smo da ponudimo izuzetno bogat i kvalitetan katalog bioskopskih naslova i tržište to prepoznaje. Naravno, iza ovoga stoji veoma opsežan rad i ulaganje velikih finansijskih sredstava, a naša kompanija je u regionu najposvećenija odabiru kvalitetnog programa. Ono što je sigurno velika prednost Blitz Film i Video Distribucije je da kao što sam i nepomenuo predstavljamo se i poslujemo regionalo, imamo iskustva u radu na različitim regionalnim tržištima i trudimo se uvek da izvučemo ono što je najbolje za napredak i usavršavanje posla kojim se bavimo.

Postoji li onda i dalje prostora za poboljšanje i rada i ponude?

Konstantno se trudimo da unapredimo svaki pa i najmanji segment poslovanja. Naš poslovni DNK je projektovan tako da se konstantno unapređuje i na to smo veoma ponosni. Imamo veliku podršku naših principala, što je veoma bitno za uspešno poslovanje, a svake godine imamo projektovane ciljeve koji se tiču nekoliko glavnih tačaka koje se mogu poboljšati i radimo veoma vredno da ih unapredimo. Naša filmska ponuda je sve bogatija i u planu nam je ove godine da realizujemo više od 90 filmova u bioskopu što je otprilike dva filma nedeljno. Mislim da nijedna distributerska kuća ne može da se pohvali ovako impresivnim brojkama.

Kako Vam se čini bioskopska publika ovde i šta ste tokom ovih godina naučili o preovlađujućem ukusu posetilaca bioskopa?

Domaća bioskopska publika je veoma izbirljiva i poslednjih godina se sve više pokazuje jedan uzlazni trend profilisanja samo za određene žanrove. Bioskop se takođe kao medij ili jedan vid masovne zabave dosta menja i transformiše u pozitivnom smislu, a to je sve usko povezano sa običajima širokih masa koje bioskop stavljaju visoko na listi prioriteta za izlazak i zabavu. Naravno, još su komedije i akcije na prvom mestu po gledanosti, ali taj nivo zrelosti kod publike kao što sam i rekao polako izvlači neke nove žanrove koji nekada nisu bili toliko popularni.

Kojim smernicama se vodite pri odabiru filmova koje će vaša kuća distribuirati ovde?

Ono što prvo pokušavamo da sagledamo je koliko bi film potencijalno imao gledalaca i da li bi bio isplativ za distribuciju. Ukoliko se kalkulacija pokaže pozitivnom, onda nakon toga idemo regularnim distributivnim tokom pripreme filma, marketingom i slično. Ono što je zanimljivo, jesu filmovi na granici isplativosti ili oni koji pokazuju negativni trend gledanosti. Specifičnost našeg poslovanja je da čak ni tada ne odlučujemo da odbijemo film, već tražimo mogućnost kako da ga kvalitetno distribuiramo i da izvučemo maksimum gledanosti kroz sve raspoložive kanale distribucije. Zahvaljujući tome, naša publika ima priliku da vidi egzotične filmove i filmove nekih od najboljih evropskih produkcija koji su do sada bili uvek rezervisani za tržišta sa velikim potencijalom.

Blitz Film u svom katalogu objedinjuje ponudu mejdžor holivudskih studija, evropska i arthouse i repertoarska ostvarenja i američki nezavisni film, otkud takav spoj i kako postižete ravnotežu?

Više ne postoje jasna pravila u distribuciji, Holivud jednostavno više ne garantuje kao nekada sigurnu gledanost i obrnuto. Naša specifičnost je da se svakom filmu posvetimo maksimalno i ne pravimo razliku između Holivuda, Evrope ili Latinske Amerike. Svako pozicioniranje filma je veoma precizno i pokriveno svim marketinškim kanalima tako da potencijalnom bioskopskom posetiocu film se konstantno pojavljuje u medijima, vožnji kroz grad, itd.

Da li ste bili prijatno iznenađeni bioskopskim uspehom nekog od vaših naslova, koji nije u startu slovio za zicer-hit?

Veliki broj filmova nas iznenadi pozitivno, naravno, ima onih koji nas iznenade i negativno u smislu da ne odgovore na naša očekivanja. Mogu navesti sveži primer Dekica pušten sa lanca koji je apsolutni hit širom Srbije, bili smo sigurni da će film raditi dosta dobro, ali da će toliko zapaliti bioskope da se traži karta više iskreno nismo očekivali. Takođe, Tarantinov Podlih osam je radio iznad svih očekivanja i prešao sve naše projektovane procene. To su, recimo, filmovi nezavisnih produkcija za koje je važilo pravilo da su mnogo teži za rad jer ih ne prati taj holivudski mega-marketing, ali ni to više nije slučaj jer su nezavisne produkcije postale mali studiji, i velika su konurencija filmovima studija.

Krajem prošle godine intenet je zapljusnula poplava skrinera oskarovskih kandidata, a ubrzo se ponovo pokazalo da piraterija u SAD značajnije ne utiče na uspeh u bioskopima; kako kod nas stoje stvari po tom pitanju?

Kod nas je vrlo slična situacija. Jednostavno, ti ljudi koji gledaju ili žele da pogledaju film na piratu nisu naša ciljna grupa. Pitanje je ličnog izbora ukoliko menjate komfor bioskopske sale sa platnom od 100 metara sa Extreme zvukom, komforom sedišta od  0,5 metara sedeće površine, sedištima za zaljubljene ili VIP sedištima za gledanje filma na lošoj, piratskoj,  mutnoj kopiji,  to je onda samo vaš loš izbor.

Šta nam to konkretno sprema i obećava vaša kuća u narednih nekoliko meseci, recimo?

U narednih nekoliko meseci spremamo pregršt hitova, a nabrojaću samo nekoliko jačih naslova: Bogovi Egipta, Soba, Sava: Mali ratnik velikog srca, Moja mrsna pravoslavna svadba 2, Batman protiv Supermena: Zora pravednika, Trilogija Drugačija: Odana – prvi deo, Tarzan, Big Friendly Giant, Posetioci 3, Sicario, itd.

I sami ste filmofil, te kako u sebi mirite filmofilsku i poslovnu stranu svoje ličnosti, i šta je to od filmova Vašem filmofilmskom srcu svakako najbliže?

Dok sam studirao filmsku produkciju zamišljao sam totalno drugačije rad u ovoj industriji, već prve godine sam shvatio da sve postaju samo brojke, i evo već zadnjih 16 godina filmove samo gledam kroz brojke i kalkulacije. Mnogi moji prijatelji i poznanici misle da je rad sa filmovima vezan za glamur, premijere, druženje sa glumcima, a u praksi to je veoma kompleksan budzetsko-finansijski sistem izveštavanja i praćenja velikog broja projekata (filmova) i funkcionisanja jedne moderne kompanije koja posluje na principima tržišnih pravila ponude i potražnje. Inače, veliki sam ljubitelj ljubavnih filmova…

Staša Bajac Staša Bajac: Opšta mesta ostavljaju gledaoca ravnodušnim cover1 Lina Danam: Kad se nekom nečem dobrom nada… Oleg Novković Oleg Novković: U svakoj pravoj priči sreća i nesreća nastupaju zajedno Mladen Đorđević Mladen Đorđević: U potrazi za subverzivnim