barbican.org.uk 2 cover 2
PULS GRADA · moda

Aktuelna izložba u Barbican galeriji u Londonu „The Vulgar: Fashion Redefined“ (Vulgarno: redefinisana moda) bavi se ukusom i preterivanjem u njemu. Da vam neko kaže kako vam je modni ukus vulgaran, sigurno je da biste se osetili uvređenim. Ali izložba koja je otvorena 13. oktobra ove godine i može se pogledati do 5. februara 2017, sugeriše da je vulgarno u modi ponekad i zavodljivo.

Izložba izaziva posetioca, nudi mu mogućnost da preispita svoja shvatanja ukusa. I zalazi duboko u modnu istoriju – predstavlja odeću od 18. veka do danas, različite modne trendove i slavne autore današnjice (Manolo Blanik, Kristijan Dior, Iv Sen Loran, Prada, Vivijen Vestvud, Džon Galijano, Kloe, Kristijan Lakroa, Lanvin, Moskino, Agent Provokator, Elza Šjapareli, Viktor i Rolf, Luj Viton…) sve vreme postavljajući pitanje – Šta vulgarno zapravo znači? I zbog čega uvek ima epitet kontroverznog?

Autori izložbe, kustos Džudit Klark i psihoanalitičar Adam Filips, naveli su da vulgarnost nije nešto što je svojstveno objektu, već mu je nametnuto. Vulgarnost, kao i lepota, u oku je posmatrača, zapisano je u katalogu. Izložba razmatra pojam vulgarnog kroz dug vremenski period, otkrivajući mnogo toga. Predstavljeni su i ekstremni korseti iz 18. veka, i sva preteranost u modi XX veka – od nenosivih komada, do onih banalnih, od komada koji previše otkrivaju telo do prevelikih (oversized) modela koji poništavaju figuru. Autori izložbe istražuju šta dobar ukus uopšte znači – u određenom istorijskom, kulturološkom i modnom kontekstu. I naglašavaju da vulgarno ne mora nužno da ima negativnu konotaciju, kao i da ova izložba slavi modu, i nema nameru da je ponizi.

Postavka

Izložba Vulgar predstavlja presek 500 godina mode, ima 120 eksponata, i radove preko 40 dizajnera. Nastala je odabirom materijala iz privatnih i javnih zbirki, i pored odeće predstavlja ukrašene materijale, modne dodatke, rukopise, skice, fotografije, filmske zapise. Postavljena je na dva sprata Barbican galerije, i iz sobe u sobu se organizuje oko različitih modnih komada koji se tretiraju kao vulgarni, ili imaju asocijaciju na ovaj pojam. Predstavljeno je sve ono što je u modnoj istoriji bilo skandalozno i vređalo dobar ukus. Tu su, naravno, i dizajnerske inovacije koje su u svoje vreme dočekivane na nož (jedna od teza je i da su svi noviteti u istoriji mode uvek dočekivani s podozrenjem i proglašavani vulgarnim). A u katalogu i u tekstu koji je postavljen u svakoj prostoriji objašnjeni su modni i istorijski konteksti izloženih predmeta.

Sva lica vulgarnog

Jedanaest prostorija u kojima je izložba postavljena osmišljene su tako da predstavljaju i razmatraju različite koncepte vulgarnog. Tako se u prostoriji nazvanoj Too Popular nalaze previše popularni komadi, poput haljine Endija Vorhola nastale od limenki supe, ili haljina dizajniranih poput omota za slatkiše Džeremi Skota (Moskino), dok segment Exaggerated Bodies (Prenaglašena tela) predstavlja, pored ostalog, i majice Malkolma Meklarena i Vivijen Vestvud sa fotografijom nagih ženskih grudi, i bizarne naramenice od perike koje je osmislila francuska modna kuća Mejzon Margiela. Prostorija nazvana Common (Obično) predstavlja ono što je obično, jednostavno, prosto i masovno, ali pomereno ka neukusu. Ovde su izložene i predugačke čizme koje je Rijana dizajnirala u saradnji s Manolo Blanikom, i nesvakidašnje kombinacije džinsa i dragog kamenja (Nikolas Geskir za Luj Viton) i komadi iz kolekcije kuće Miu Miu, farmerke s maštovitim i veselim kič printovima.

Zanimljive su prostorije nazvane Ruling In and Ruling Out (Vladaju i zabranjuju) i Too Much (Previše) u kojima se predstavlja kako moda oduvek određuje društveni status, i kako se tokom poslednjih nekoliko vekova preterivalo u modu i luksuzu. Predstavljeni su i bontoni iz istorije mode, a u jednom od njih, iz 1880. godine, zapisano je: Dobro odevanje ne znači ekstravagantno odevanje. Možete se obući skupo, pojaviti u satenu, čipki, perju, sa skupim nakitom, i opet biti veoma daleko od toga da ste dobro obučeni.

Izložba Vulgar iznenađuje, edukuje i zabavlja i u odeljku Too Big (Preveliko), koji predstavlja besmislene i fantastične komade savremene mode koji su svojom karikaturalnošću izazivali podsmeh i prezir, i Puritan (Puritansko) koji predstavlja crno-belu modu Džona Galijana i Aleksandra MekKvina nadahnutu puritanizmom 18. veka (puritanizam ove modne epohe odlikuje čistota forme, vulgarno je u preteranoj jednostavnosti, a slavni dizajneri XX veka poigrali su se tom vrstom modnog preterivanja na svoj način).

Exposed Bodies (Izložena tela) segment je izložbe koji predstavlja komade koji nedovoljno pokrivaju telo. Preterana obnaženost uvek je smatrana vulgarnom. U revolucionarnoj dekadi šezdesetih pojava mini-suknje iznad kolena izazvala je modnu revoluciju, ali mini-suknja je danas modni klasik koji ne šokira nikoga. To nije slučaj s kupaćim kostimom iz 1964, koji je skandalozan i danas. On u svom gornjem delu ima dve ukrštene trake između grudi, i razotkriva grudi u potpunosti.

Savremena moda i istorijski primerci

Pa šta je danas vulgarno? Uvek je to nedostatak sofisticiranosti, nešto grubo i nepristojno. Ono što je vulgarno provocira i šokira, a sam termin kreira čitavu mrežu aluzija i asocijacija. Kad je moda u pitanju, vulgarno uvek znači preterano, a preterivati se može na razne načine. Londonska postavka preispituje i visoku modu i nosive, dnevne odevne komade. Veliki napor uložen je u osmišljavanje ove ambiciozne postavke, koja iznova dokazuje da se moda često poigrava pravilima i idejom prihvatljivog, postavljajući nove granice i relativizujući pojam lepog.

Četvrtina izloženih predmeta odnosi se na savremene dizajnere i njihovo koketiranje s vulgarnim. To uključuje i kreaciju Karla Lagerfelda, jedinstveni šoping centar koji je osmislio za Šanelovu reviju 2014. godine (kritika se odnosila na potrošačko društvo lišeno individualnosti), kao i živopisne i raskalašne kreacije Kristijana Lakroa nadahnute lokalnom odećom s juga Francuske, ili asesoar kuće Prada koji se oslanja na istorijsku tradiciju fetišizacije ženskog tela (jedan od predstavljenih komada je pojas inpirisan modnim dodacima iz 18. veka koji su se nosili preko korseta).

Veoma širok presek raznih modnih ideja obuhvata i delove kolekcija za jesen/zimu 2016, i mnoge haljine – kopije (neoriginalni primerci iz različitih perioda), kao i veoma popularnu odeću određenih istorijskih razdoblja. Svi eksponati londonske izložbe naglašavaju njenu specifičnu tematsku i konceptualnu poentu. Tako je neumerenost 18. veka, koja se ogleda u višku materijala i nezamislivoj voluminoznosti (suknje su nekada imale prečnik od 2,5 m), i drugim preterivanjima (isticanje struka ili grudi) motiv koji se stalno vraća i ponavlja. Na izložbi se mogu videti i originalne haljine iz 18. veka (pozajmljene za ovu priliku iz Muzeja mode u Batu), kao i njihove ekstravagantne reinterpretacije nastale u XX veku.

U ovoj postavci zanimljivo je videti istorijske i savremene komade jedne pored drugih. U jednom segmentu izložbe predstavljeni su moderni autfiti dizajnera kao što je Alesandro Mikele (Guči) i Garet Puf, zajedno s onima iz doba renesanse, Francuske revolucije, i iz dvadesetih godina XX veka. Ideja je bila i da se naglasi ciklična priroda mode, da se pokaže njen uticaj, kao i sličnost različitih epoha – kad su u pitanju ideje i materijali.

Izložba nudi pogled na modne komade koji su, čim su predstavljeni na modnoj sceni, proglašeni kontroverznim. I, naravno, podigli puno prašine i izazvali burne diskusije. To je slučaj s haljinom kuće Iv Sen Loran koja je modna replika Modrijanove slike – ova kreacija je dovela u pitanje stroge klasifikacije umetnosti i mode. To je slučaj i s uzbudljivom idejom Džona Galijana da svoju kolekciju s početka 21. veka predstavi kao istorijsku dramu, uz mnogo smelosti i referenci na različite modne epohe.

O relativnosti (dobrog) ukusa

Izložbu Vulgar prati sugestivni tekst koji objašnjava kako se reč vulgarno upotrebljava kuče i zloupotrebljava, te da postoji razlika u razumevanju vulgarnog u različitim vremenskim razdobljima. Navedeno je da je vulgarnost – amblem izveštačenosti, objašnjava se da se vulgarno često povezuje s imitacijom, kao i da ovaj termin ima veze s uobičajenim, prihvaćenim od mnogih, masovnim. Vulgarno je takođe i zabavno, tu je i da se naruga, i da učvrsti ono etablirano u modi. Vulgarnim se smatraju i prenaglašena konzumacija jednog brenda, i fejk komadi, i mnogo toga još.

Autori izložbe Vulgar Džudit Klark i Adam Filips smatraju da je termin vulgarno potrebno kritički preispitati, u svetlu istorijskih i kulturnih debata o modernom u određenom istorijskom trenutku. Oni navode i da se ovaj termin često koristi bez objašnjenja, te da je uvek pežorativan – određuje neukus koji ne podleže daljem preispitivanju. Izložba Vulgar: Fashion Redefined opire se tome da bilo čemu pripiše omraženi epitet, i predstavlja i objašnjava vulgarno u određenom kontekstu.

Prva izložba koja se bavi vulgarnim u istoriji mode izazvala je mnogo pažnje i komentara, i od svog otvaranja sredinom oktobra privukla veliki broj posetilaca. Njeni autori su naglasili da nije na njima da bilo šta procenjuju i valorizuju, već da je namera bila istraživanje, preispitivanje, zapitanost, sagledavanje široke slike. Ostavili su posmatraču da u svom oku zadrži lepo ili ružno, i podvukli da se nadaju da će izložba podstaći na razmišljanje o tome gde su granice dobrog ukusa.

cover1 Laniakea: Svilene marame kao savršen začin za vaš look Nike patike nove Glumci Danina Jeftić i Vuk Kostić prošetali u najnovijem NIKE modelu ct Najčudnije odevne kombinacije sa crvenih tepiha ove godine majica Majice za gejmere · ·