(foto mpaa.org)-cover
KULTURA · film/TV

Poznati reditelji i glumci nisu oduvek želeli da rade na televiziji. Na serije se nekada gledalo kao na drugorazredni posao u odnosu na film. Danas je situacija u potpunosti promenjena, a kvalitetnog TV programa je više nego što možemo da ispratimo. Kako je došlo do ovog preokreta?

Sopranovi su krivi za sve

Televizijom u Sjedinjenim Američkim Državama dugo vremena su vladale četiri kuće – NBC, ABC, CBS i FOX. Njihova pažnja bila je usmerena na reklame i verovalo se da će publika gledati gotovo sve što joj se ponudi, ako uspe brzo da se zainteresuje. Serije su zbog toga često bile zamišljene kao jednočasovne drame, čiji se početak i kraj mogao sagledati u epizodama pošteđenim kontinuiteta u narativu. Policijska stanica ili bolnica postale su idealne kulise za rešavanje pojedinačnih dramskih slučajeva, a gledalac nije bio na velikom gubitku ako propusti nekoliko epizoda.

Iako je početak devedesetih godina nagoveštavao promenu serijama Twin Peaks i The X-Files, koje će sapunice kao što su Dynasty i Dallas ostaviti daleko iza sebe, gledaoci će tek krajem decenije dobiti pravu priliku da prigrle vrli novi svet.

Pošto je pažljivo ispipao teren s eksplicitnom i brutalnom serijom Oz, prvom koju je producirao, kanal HBO rešio je da ode korak dalje. Pre nego što se obratio kablovskoj kompaniji, producent Dejvid Čejs kucao je na mnoga vrata u nadi da će njegova ideja o snimanju serije The Sopranos biti prihvaćena. Ali FOX je želeo jednostavniju radnju, CBS da glavni junak ne bude na terapiji, ABC se žalio da ima previše psovanja, a svi zajedno sumnjali su da će iko zavoleti junaka koji je gangster. HBO je jedini pokazao spremnost da rizikuje, što mu se višestruko isplatilo – porodica Soprano vladala je malim ekranima od 1999. do 2007. godine, osvojila pet Zlatnih Globusa i više od dvadeset Emija.

Ubrzo, svi su se okuražili da zaplove sličnim vodama. TV kakav smo poznavali prestao je da postoji gotovo preko noći i ušli smo u period koji je danas poznat kao zlatno doba televizije. Stvorili su se uslovi za likove toliko snažne, problematične i realistične da je retko koji filmski junak mogao da se meri s njima.

Umetnička sloboda kao tajna uspeha

Broj snimljenih serija porastao je za neverovatnih 69% od 2002. godine. Samo u toku 2017. u Sjedinjenim Američkim Državama prikazano je 487 originalnih serija. „Naša strategija bila je jednostavna: pronađi kreativne ljude i ponudi im platformu na kojoj će moći da realizuju zamisli oko kojih su strastveni“, rekao je Kris Albreht, nekadašnji direktor HBO i jedan od glavnih krivaca za preporod televizije. Pored toga što je odobrio snimanje serije The Sopranos, Albreht je zaslužan i za nastanak serija Sex and the City, Deadwood i Band of Brothers, a danas je jedan od vodećih umova televizije Starz. Recept koji je tako uspešno primenio još uvek je u upotrebi. Kreativnost i spremnost na rizik imaju vodeću ulogu u TV poslovanju, što produkciji velikih holivudskih filmova nedostaje. Reditelji i scenaristi zbog toga sve češće hrle u pravi mali raj na televiziji, gde su im ruke gotovo u potpunosti odrešene.

Malo je originalnih, novih filmova koji su u današnje vreme popularni poput serija Game of Thrones, The Walking Dead ili Stranger Things. Skoro dvadeset godina unazad televizija blista od talenta i snage, dok bioskopi imaju sve manje posetilaca. Godišnje top-liste najgledanijih filmova, gotovo bez izuzetka, popunjavaju nastavci i rimejkovi. Opšti utisak je da osim superheroja iz stripa ništa ne istrajava na velikom platnu.

„Tužno je gledati čitav niz filmova u koje je uloženo toliko novca, a opet su bledi, beživotni, već viđeni i lažni“, rekao je još pre osam godina Metju Vajner, tvorac serije Mad Men. Holivudu nedostaje kreativnost, mali film se udomio u kućnom okruženju, pa su čak i rediteljske veličine kakve su Baz Lurman (Moulin Rouge), Dejvid Finčer (Seven), sestre Vačovski (Matrix) i Dejmijen Čazel (La La Land) uplele prste u TV produkciju.

Nova era, nova pravila

Međutim, upozorenja da će procvat televizijskog igranog programa doživeti krah sve su češća. Broj serija postao je toliki da gledaoci više ne mogu da izađu na kraj sa svime što je u ponudi. U igru su se, s novim pravilima, uključili i striming servisi kao što su Netflix, Amazon ili Apple (poslednje dve kompanije su nam dobro poznate po drugim brendovima). Netflix živi od pretplate poput kablovske televizije, ali gledaocima izlazi u susret pomoću interneta, omogućava im da sami izaberu šta će gledati i preuzmu celu sezonu serije odjednom.

Čelnici mnogih kuća shvataju da više ne mogu da isplivaju producirajući sadržaj osrednjeg budžeta u takvom sistemu. Da bi se izborili s velikom konkurencijom, počeli su da ulažu ogroman novac u buduće projekte. Apple je, na primer, odvojio milijardu dolara koju će u toku 2018. godine potrošiti na serije. Vrtoglavih 240 miliona od te sume progutaće drama o jutarnjem programu sa Dženifer Aniston i Ris Viterspun u glavnim ulogama. Netflix je odmakao još dalje – u originalni igrani sadržaj ove kompanije biće uloženo čak osam milijardi dolara u toku godine.

Glavni cilj svih je da dosegnu epske razmere serije Game of Thrones i snime šou koji će postati neprikosnoveni svetski fenomen. Videćemo da li će Amazon uspeti u tim nastojanjima kad završi snimanje serije The Lord of the Rings, za koju je nedavno obezbedio prava. Velika ulaganja, međutim, vuku i velike posledice. „Ljudi poput mene donose kreativne odluke, ali smo takođe odgovorni i prema akcionarima. Trenutno su obe strane sistema u harmoniji. Kad dođe do sukoba, kapital će imati završnu reč. Moraće da bude tako“, rekao je Džon Landgraf, izvršni direktor kanala FX. Srećom, još uvek nema razloga za zabrinutost. TV je dobro da bolje ne može biti. Uživajte dok možete jer, pre ili kasnije, svakom zlatnom dobu dođe kraj.

Casablanca Svi dobitnici Oskara za najbolji film u jednom videu tmp_NRucyn_07c553625e69ab3b_ant-cover Ant-Man and the Wasp: Trejler za nastavak Marvelovog hit filma grace-jones-bloodlight-and-bami_poster Uskoro projekcija dokumentarnog filma o Grejs Džouns 19882810-preview17-0233173001517429084-650-1b88683451-1519283503 Smešne greške tokom TV prenosa · · ·