St. Petersburg
KULTURA · film/TV

Snimanje mnogih filmova u istoriji otkazano ili stopirano zbog neverovatnih produkcijskih zahteva i neočekivanih događaja, a za one koji se nalaze na ovoj listi sigurni smo da bi bili remek dela.

1. NAPOLEON, Stanley Kubrick

Ukoliko bilo kog filmofila upitate koje remek delo je najviše uzaludno iščekivao, sigurno će reći da je u pitanju Kubrickov Napoleon. Slavni reditelj proveo je silne godine u istraživanju ovog francuskog vojskovođe, a za glavne uloge pozvao je Oskara Wernera i Audrey Hepburn. Međutim, produkcijska kuća MGM otkazala je snimanje zato što su predviđeni troškovi premašili njihove mogućnosti. Prošle godine, Steven Spielberg na programu Canal+ pomenuo je da razmatra razrađivanje ovog projekta u obliku mini-serije, a nagovestio je da bi za saradnika pozvao Bazza Luhrmanna.

2. KALEIDOSCOPE, Alfred Hitchcock

Nakon provokativnog filma Blow Up Michelangela Antonionia, Alfred Hitchcock izjavio je da oseća kako njegovi filmovi kaskaju za savremenim temama. Počevši da planira veliki projekat koji bi pomerio granice u pristupu erotičnim i nasilnim motivima, želeo je da se priča odvija oko tri sekvence smrti: jedna bi se događala pored vodopada, jedna na ratnom brodu i jedna u fabrici. Iako je Hitchcock obećao da će snimiti film za manje od miliona, MCA/Universal rešio je da odbije ovaj projekat. Kasnije će veliki reditelj neke od ideja za Kaleidoscope reciklirati u filmu Frenzy (1972).

3. LENINGRAD: THE 900 DAYS, Sergio Leone

Nakon što je snimio fantastični Once Upon a Time in America 1984. godine, a ideja mu je bila da napravi ratni spektakl po knjizi istoričara Harrisona Salisburya The 900 Days: The Siege of Leningrad, o istočnom frontu tokom Drugog svetskog rata. Leone je planirao da snimi priču o američkom fotografu koji je zaglavljen u Lenjingradu tokom nemačke okupacije, a želeo je da ga igra Robert de Niro. Leone se dogovorio sa sovjetskom vladom, obezbedio budžet od čak 100 miliona dolara i sa Enniom Morriconeom dogovorio da napravi muziku za film. Nažalost, iznenada je preminuo od srčanog udara 1989. godine i film nikada nije ugledao svetlost dana.

4. IN SEARCH OF LOST TIME, Luchino Visconti

Italijanski reditelj Luchino Visconti ostvario je veliki uspeh sa svojim tri i po sata dugačkim filmom po romanu El Gattopardo Giuseppea di Lampeduse, međutim Proustovo delo od sedam tomova ispostavilo se kao zahtevniji poduhvat. Visconti je proveo mnogo godina istražujući po Francuskoj, ali je želeo da film traje čitava četiri sata i budžet je bio apsolutno preveliki. Američki reditelj Joseph Losey je sedamdesetih želeo da radi adaptaciju istog romana i planirao je da zove Harolda Pintera da napiše scenario, ali i taj projekat se ubrzo raspao.

5. THE MOVIEGOER, Terence Malick

Days of Heaven je ostvarenje koje je Terrencu Malicku donelo  slavu, ali je nakon pauze koju je proveo u Parizu došao na ideju da ekranizuje egzistencijalni roman Walkera Percya, The Moviegoer. Priča romana bavi se čovekom koji ne ne nalazi zadovoljstvo u svojoj porodici ili poslu, već sve vreme provodi u svetu filmova i knjiga. Iako The Moviegoer nikada nije napravljen, čini se da je postavio dobar temelj za Malickove The Tree of Life i To the Wonder.

6. HEART OF DARKNESS, Orson Welles

Nakon uspeha koji je Wellesu zagarantovao War of the Worlds, dobio je 1940. godine neverovatnu ponudu od studija RKO Picture koja mu je dozvoljavala da – dok god ostane u okviru budžeta – napravi dva filma o čemu god želi. Za prvi projekat odabrao je adaptaciju romana Josepha Conrada, Heart of Darkness, koji bio bio snimljen iz subjektivne vizure, a Welles bi predstavljao naratora. Projekat se ispostavio kao preskup, te je reditelj umesto njega napravio film Citizen Kane, što izgleda nije bio tako loš izbor.

7. DON QUIXOTE, Orson Welles

Još jedan Wellesov projekat koji se raspao, Don Quixote, tokom pedesetih je nekoliko puta trebalo da bude započet. Iako su mu prijatelji dosta pomogli – Frank Sinatra je sam uložio 25 000 dolara u film – Welles nikada nije sakupio dovoljno novca da završi snimanje.

8. THE MAN WHO KILLED DON QUIXOTE, Terry Gilliam

Adaptacija Cervantesa ispostavila se kao neuspeh i za ovog američkog reditelja, iako je sa spremanjem filma počeo još 1998. godine, sa Johnnyjem Deppom kao Sanchom Panzom i Jeanom Rochefortom kao Don Quixotom. Slabo zdravlje francuskog glumca gotovo odmah je prekinulo produkciju, a snimljeni materijal je iskorišćen za dokumentarac Lost in La Mancha. Ponovni pokušaj da se snimi ovaj film bio je 2010. godine sa Robertom Duvallom i Ewanom McGregorom, ali se i to takođe raspalo. Gilliam, međutim, tvrdi da neće odustati od ovog projekta.

9. RONNIE ROCKET, David Lynch

Impresionirani filmom Eraserhead, Mel Brooks i njegov producent Stuart Cornfeld obratili su se Lynchu sa idejom da snimi film za njih. Čuveni reditelj prvo je hteo da Ronnie Rocket snimi po svom nadrealnom scenariju o tinejdžeru iz druge dimenzije – te se ispostavilo da je ovo više nego nekomercijalna ideja. Motivi koje je Lynch hteo da koristi pojavili su se u Twin Peaksu, Lost Highwayu i Mulholland Drivu, a umesto Ronnie Rocketa on je snimio The Elephant Man.

10. AN AMERICAN TRAGEDY, Sergei Eisenstein

Slavni ruski reditelj i montažer zapao je za oko studija Paramount Pictures, te je njihov direktor ponudio Eisensteinu 100 000 dolara da napravi film u Holivudu. Plan je bio da se snimi adaptacija romana Theodora Dreisera, ali kada je Eisenstein predao scenario šest meseci kasnije, direktor je mislio da je priča preterano depresivna – i jednostavno je platio reditelju put nazad za Moskvu.

Cineplexx Otvaranje novog Cineplexx bioskopa 9. apila 300 Uspon carstva Filmska recenzija: 300 Uspon carstva Doktor Živago Ah, ti kostimi Ona Filmska recenzija: Ona · · · · · · ·