Narodni muzej, foto Simona cupic
KULTURA · art

Povodom deset godina izlaženja City magazina u Srbiji, imamo priliku da pobrojimo pojedine događaje, mesta i ljude koji su tih deset godina scenu vizuelnih umetnosti osvežavali uprkos okolnostima.

Tekst: Ivan Šuletić

Dovoljno je da vas podsetimo da su tokom te decenije beogradski Muzej savremene umetnosti i Narodni muzej u Beogradu, do pre godinu dana, odnosno nekoliko meseci, bili zatvoreni zbog rekonstrukcije. Otvaranjem ta dva muzeja za javnost dobili smo mogućnost da uživo ponovo vidimo dela iz njihovih kolekcija, ali i da se nadamo budućim interesantnim projektima. Ono što posebno raduje je velika retrospektivna izložba najpoznatije umetnice sa ovih prostora, Marine Abramović, najavljene u Muzeju savremene umetnosti za sledeću godinu.

Najznačajnija manifestacija savremene vizuelne umetnosti kod nas, Oktobarski salon, je u proteklom periodu, tačnije od 2014. godine postao bijenalna izložba. Salon već skoro deceniju i po ima međunarodni karakter i zapravo je najbolji pokazatelj gde se Beograd nalazi kada je evropska mapa umetničkih dešavanja u pitanju. U tom periodu, u Beograd su dolazili značajni kustosi i izlagani radovi zapaženih umetnika sa međunarodne scene.

Kada se govori o prostorima savremene vizuelne umetnosti, a na žalost izostavljajući one koji su u međuvremenu prestali sa radom ili promenili svoj karakter, svakako izdvajamo tri tačke u gradu: Umetnički prostor U10, Ostavinsku galeriju i Legat Franklin. Iako im je karakter različit, u konstelaciji onoga što čini umetnički život u Beogradu, sva tri mesta su nezaobilazna i svakako ih treba redovno obilaziti.

Projekat za čiju realizaciju je bilo potrebno nešto malo više od decenije je realizacija pešačkog mosta, odnosno pasarele na Kalemegdanu, umetničke intervencije apsolutno izuzetne u našim okvirima, čiji su autori naš vizuelni umetnik Mrđan Bajić i britanski vizuelni umetnik Richard Deacon. Funkcija ove pasarele je spajanje kalemegdanskog gornjeg grada sa savskim priobaljem, ali osim funkcionalnosti ona ima i visoku umetničku vrednost, jer je u celosti planirana kao umetnički objekat u javnom prostoru, prvi te prirode u našoj sredini.


Akcione forme MSUB Maksimalna energija – minimalno vrijeme , 1975 Izložba Ilije Šoškića „Akcione forme“ u Novom Sadu i Beogradu 3-obavezna Izložba fotografija Ivana Hadži Zdravkovića page-3d-tetovaze Impresivne 3D tetovaže kakve se retko viđaju page-cover-skulpture Zabava sa skulpturama · · · ·