Raskid
KULTURA · muzika

Na samom početku da se razumemo, ljubav je tu da ostane i da bude večni oganj. Kako vreme drobi sve pred sobom tako emocije blede, i onda uz veliki prasak sve odlazi dođavola. Brak je možda kompromis, možda ekonomska zajednica, ali sve velike ljubavne pesme su o raskidima. Kao da ne postoji veća inspiracija od bola. Kako pretočiti nekadašnje čari telesne ljubavi i duhovne harmonije u paramparčad nasukanih emocija? Evo nekoliko nasumičnih primera kako se ono što je bilo vratit’ neće…

Blur 13 (1999)

Posle naturenog rata sa Oasis 1995, Blur kao gubitnici pronalaze novu inspiraciju ali sledi komercijalno samoubistvo zarad progresa, albumom 13 psihodeličnim draguljem u produkciji Orba. Pored dve srceparajuće i neodoljive gospel tužbalice Tender i No Distance Left To Run, posvećene raskidu Albarna sa dugogodišnjom devojkom Džastin Frišman, ostatak albuma leluja u bizarnoj elektronici dozvoljavajući duhovima Roberta Fripa, Holgera Cukaja ili Sida Bareta da zasijaju kao nikad pre. Melodije su uklete, tekstovi košmarni posvećeni ljubavnim rakama prethodnih veza, ali osećanje trijumfa je itekako prisutno.

Maria McKee Life is Sweet (1996)

Ova talentovana Amerikanka je osamdesetih svoj nesvakidašnji kompozitorski talenat trošila u mladalačkom bendu The Lone Justice te je konačno krenula u solo karijeru istoimenim albumum ispunjenim fragilnim folk biserima o ulozi žene u ovom napaćenom i beznadežnom svetu. Ipak, neočekivani preokret MekKijeva čini naglo otkrivši svoju ženstvenost, ironiju i sklonost ka manipulaciji. U ovom egzaltiranom stanju, ostavši bez podrške i oslonca bivšeg ljubavnika, pronalazi papučicu za distorziju kojom boji ceo album Life is Sweet, a naslovna numera je definitivno nešto najbolje što je MekKijeva ikada napisala.

Suede Dog Man Star (1996)

Pionirski spasavajući britansku pop muziku glamuroznim i poletnim singlovima, Suede su od početka težili preambicioznim i kompleksnim muzičkim vizijama. U okruženju neprijatne tenzije između gitariste i kompozitora Bernarda Batlera i ostalih nastaje Dog Man Star, ključ za raspoznavanje melanholične i konfuzne Britanije devedesetih, uključujući i dve elegične pesme za kraj The 2 of Us i Still Life o umornim vezama u kojima je ljubav jednostavno sagorela. Ovakva lirska i muzička vizija je zadivila sve, ali i obeshrabrila bend naturivši im problem potrage za smislom.

The Beatles Abbey Road (1969)

Posle pobačenog projekta „povratka korenima“ Get Back (koji je kasnije u klanici zvukova Fila Spektora postao Let it Be), na Mekkartnijevu inicijativu, Bitlsi su se odlučili za konačni „epitaf“. Atmosfera je površinski bila relativno harmonična, jer su svi znali da je u pitanju poslednji album posle koga sledi konačna kreativna sloboda, međutim, unutar benda je sve bilo raspadnuto. Iz ovih psihotičnih tenzija proizašle su ode zreloj ljubavi (She’s So Heavy, Something, Oh Darling), nasukanim prijateljstvima (Carry That Weight, The End) ili finansijskim malverzacijama (You Never Give Me Your Money). Suštinski, Abbey Road je bio kraj Bitls epohe, kraj vrhunca idealističke dekade XX veka, divnog međusobnog drugarstva i ljubavi, međutim, i početak novog, zasluženog života za svakog od njih.

Lou Reed Berlin (1973)

Posle raspada uticajnog, ali neuspešnog benda Velvet Underground i albuma Transformer, koji je uradio sa Dejvidom Bouvijem, Lu Rid je proveo nekoliko meseci u Berlinu i Londonu i sa Bob Ezrinom snimio tzv. najdepresivniji album svih vremena – Berlin. Ridov brak sa glumicom Betje Kronštat se raspadao u isparenjima alkohola i heroina, međutim, on je težio konceptulanoj priči koja je pratila rastočeni život dvoje američkih džankija u Berlinu. Album je izašao par meseci po Ridovom 30-om rođendanu i zatekao zid šutnje i odbacivanja koje umetnik nije mogao da podnese. Skrhan, razočaran i besan, ubrzo se osvetio svetu uz Metal Machine Music.

The Cure Disintegration (1999)

Sklon dramatizaciji sopstvenog života, Robert Smit ulazi u tridesete još jednim prekretničkim i pokajničkim, ali ovoga puta i poslednjim albumom simboličnog naziva Disintegration. Snimvši ga u odsustvu komunikacije sa ostalim članovima benda, Smit izlazi u javnost sa melanholičnom i glomaznom gotskom katedralom ljudskih osećanja. Dominantne klavijature boje album pun razvučenih i lenjih balada. Poneka gitara i prikrivena agresija (Fascination Street) se čine kao neočekivani presedan, dok grupa album zatvara kako potpunom učmalošću ljubavi (Homesick), tako i obraćanjem samom Bogu (Untitled).

Afghan Whigs Black Love (1996)

Greg Duli iz Sinsinatija je pravi mačo muškarac. Ne zna šta znači „jednostavno“, sve ljubavne veze su mu pune bola, greški i praštanja, i obožava noar film. Black Love konceptualno sažima ove emocije tvoreći Berlin za devedesete. Mnogo smoga, ubistava, krivice, pogrešnih ljubavi, ali i žudnje, zebnje, slutnje i saspensa. Muzika Afghan Whigsa je strastvena, zadojena fankom, ali turobno iskrena i zarazna.

Delgados The Great Eastern (2000)

Glazgovske nade Delgados su svoj album nazvali po trošnom samačkom hotelu, a na omot stavili vilu. Lirika je verovatno najveća oda krizi tridesetih na ovom spisku, dok je muzika vilinska. Začudnim uspavankama, producent Dejv Fridmen je dodao potreban saspens i arhetipove buke, tvoreći čarobnu muzičku smešu u kojoj se prepoznaju pleh orkestri, Mardi-gras, crkvena zvona, šizofreni gudači, ali i otrežnjujuća gitarska buka koja ideji daje potrebnu težinu. U stvari, Delgados su stvorili prelep ali depresivan album o usahloj ljubavi, životnim ambisima i bezizlaznim situacijama.

Dječaci Dječaci i E-Play nastupaju u Mikser House-u On Tour, Ezerki &7/8, Putokazi Troglava muzička kritika: Ezerki & 7/8, Putokazi i On Tour Automatski nacrt Saznajte šta se desilo u Exitovom crvenom kombiju – pogledajte AFTERMOVIE Exit Avanture Duo Katarina i Ljubica, photo: Piroshki Duo Katarina i Ljubica: Uzbudljive muzičke fuzije · · · ·