#biciklnavodi
U VAZDUHU · urban flash

Gde su potrebni ljudi, koliko je narasla reka ili nije uopšte, postoji li problem ili opasnost, da li je dovoljno peska i kuda je otišla pomoć, tačno izveštava neformalna grupa #biciklnavodi.

#biciklnavodi je inicijativa koja ima za cilj da pruža tačne informacije sa mesta rada na odbrani grada i punktova za prikupljanje pomoći i prihvatanje evakuisanih lica i na taj način poveže one koji žele da pruže pomoć sa onima kojima je ta pomoć potrebna.

Inicijativu je pokrenula Marija Ratković kako bi direktno uključila što veći broj osoba koji se nalaze ili prolaze pored mesta rada na odbrani grada i punktova za prikupljanje pomoći i prihvatanje evakuisanih lica. Dolaskom u Beograd, posle iskustva izveštavanja iz Šapca, Marija se suočila sa velikim brojem izvora, dezinformacija i kruženjem neproverenih i zastarelih vesti. Primetivši da veliki broj mladih želi da se uključi i pruži podršku, shvatila je da je potrebno na smislen način organizovati uobičajene i vanredne dnevne aktivnosti (kretanje, šetnju, rekreaciju), kao i prisustvo i protok informacija na društvenim mrežama. Osnovna ideja akcije #biciklnavodi je da se iskoriste mobilnost i savremene tehnologije i generiše bottom up inicijativa izveštavanja sa lica mesta, uz porast svesti o ličnoj odgovornosti kada se radi o širenju informacija u vreme vanredne situacije.

#biciklnavodi odgovara na pitanja gde su potrebni ljudi, koliko je narasla reka ili nije uopšte, postoji li problem ili opasnost, da li je dovoljno peska i kuda je otišla pomoć? Bitno je da su ljudi pokretni i okretni, željni novih znanja i naravno – okrenuti postignuću. Kamera na telefonu je plus. Najvažnije je da se organizuju u borbi protiv panike i dezinformacija. Javljaju se svi koji su negde u gradu, bilo da su na radnim ili na punktovima za prikupljanje pomoći, šalju fotografije, sa naznačenim mestom i vremenom kada su nastale, uz kratak info značajan za javnost. Po mogućstvu se objavljuje i ko koordinira akcije na terenu, i saznaje se kontakt zaduženih lica, kako bi volonteri koji se neformalno prijavljuju bili obavešteni gde su potrebe za ljudima, alatom, opremom, pomoći. Brojevi telefona se ne objavljuju javno kako ne bi došlo do blokiranja telefonske linije koordinatora, već se po zahtevu šalju u Inbox. Takođe, dolazi se do informacija kada su potrebe ispunjene ili promenjene, sa željom da se prazan hod, trošenje snage i ostalih resursa svedu na minimum. Ideja je da se dele samo sopstvene slike, jer su ljudi izgubili poverenje u medije. #biciklnavodi okuplja nezavisne reportere sa terena, sa željom da podigne svest o slobodi širenja informacija i daljoj distribuciji koja će trajati još dugo. Zbog toga je ključno pitanje etike, hrabrosti i odgovornosti prema ljudima koji namaju informacije, nemaju poverenja i, osim opasnosti od vode, izloženi su, neistinama i strahu. #biciklnavodi se bori protiv neproverenih i anonimnih izvora. Ime znači glas, hrabrost i odgovornost.

“#biciklnavodi nije vezan samo za bicikliste, već i za druge, pre svega ekološke i jeftine načine kretanja. Nismo u poziciji da zahtevamo od ljudi da troše svoj novac, ali možemo da im omogućimo da u okviru svojih uobičajenih aktivnosti, kao što je kretanje po gradu i korišćenje društvenih mreža, značajno doprinesu u uslovima vanredne situacije. Odlazak na mesta dešavanja u okviru #biciklnavodi motiviše ljude da pomognu i učešćem u akcijama rada i pomoći, ali i obrnuto”, izjavila je Marija Ratković.

„Ne dozvolite da vaši statusi budu tabloidi koji ne govore ništa od informacija („nestala beba“, „potrebni volonteri hitno“, „nabujala reka nosi“). Ako ste u mogućnosti izvestite odgovorima na pitanja KAD GDE KO ŠTA + SLIKA. Ako nemate foto, setite se da budete duplo oprezniji kada pišete, jer izrazi „dolaze oblaci“, „kej pod vodom“ nisu dovoljno precizni i stvaraju paniku u nedostatku slike. Ne verujte u anonimne izvore, insistirajte da vam izvori ili akteri budu poznati, čak i ako ih ne objavljujete (nije dobro objaviti lične podatke i ugrožavati privatnost i dostojanstvo). Brojeve žrtava izbegavajte, mislite na one koji su nestali i njihove porodice. Stvaranje tuge, besa i panike ne donosi pomoć. Umesto da sharujete, printskrinujte i sačuvajte linkove vesti za koje smatrate da su tačne“, poručila je Marija.

foto: Nemanja Paničić (Kamerades) Telenor donirao 20 miliona dinara za pomoć ugroženima u poplavama Back to Light Back to Light: Umetnički projekat koji spaja prirodu i električnu energiju Obrenovac Trodnevno prikljupljanje pomoći uz izmenjeni program bioskopa Cineplexx Poplave u Srbiji Coca-Cola: Pola miliona evra za pomoć najugroženijima