Jaguar C X 75
PULS GRADA · auto

Svi na ulici prepoznajemo Mini Moris, Jaguar ili Aston Martin koji je proslavio Šon Koneri u filmovima o Džejmsu Bondu, ali malo je poznato da je u Velikoj Britaniji nekoliko inovativnih modela završilo životni vek pre nego što je ugledalo proizvodnu traku. Zasijali su kao prototipovi i odmah se ugasili, ali legenda o njima živi u dokumentaciji i fabričkim muzejima.

Jaguar C-X75 je predstavljen 2010. u čast 75 godina fabrike. Ova „mačka“ imala je sportsku liniju namenjenu iskrljučivo za vožnju po stazi jer je do 100 kilometara na čas stizala za oko tri sekunde. C-X75 je imao motor od 1.6 litara sa turbo-punjačem koji je davao 500 konjskih snaga, dok je cifru od ukupno 900 konja dopunjavao hibridni pogon. Međutim, zbog svetske ekonomske krize 200 predviđenih primeraka, cene od 700 do 900 hiljada funti, nikada nije dospelo u proizvodne pogone.

Automobili puni digitalnih instrumenata i sa kamerom umesto retrovizora za vožnju u rikverc shvaćeni su u 21. veku, ali ne i 1979. zbog čega je Aston Martin Bulldog ostao samo na prototipu. Niskoprofilni automobil sa vratima koja se otvaraju na gore mogao je da iz 5.3 litarskog turbo motora izvuče 700 konjskih snaga i pojuri do 380 kilometara na čas. Međutim, futuristički dizajn nije zaživeo u 25 predviđenih primeraka, već samo jednom koji je navodno prodat za 130.000 funti.

Futuristički dizajn imao je i Vauxhall SRV, dizajniran devet godina ranije. Inspirisan bolidima voženim na trci 24 časa Le Mana u drugoj polovini šestdesetih godina, ovaj dvosed je bio visok samo nešto više od metar (41 inč). Zato ne čudi što je dobra aerodinamika dozvolila 2.3 litarskom motoru da ga doslovce lansira.

Svet se tek oporavio od Drugog svetskog rata a Britanija je 1950. stvorila Rover JET1, prvi automobil sa turbinom, što i ne čudi ako se zna da su imali bogato iskustvom stečeno na projektovanju avio motora. Za tadašnje prilike ovaj automobil je imao ogromnih 100 konjskih snaga, što ga je teralo do bezmalo 150 kilometara na čas.

Ko je bio pobednik dvoboja između Ferarija 308 i MG EX-E  te 1985. svima nam je jasno pošto je britanski adut ostao na stepenu prototipa. Motor od tri litre u V6 rasporedu davao je 250 konja što ga je do „stotke“ pogonilo za manje od pet sekundi i teralo do 270 kilometara na čas, ali je propeti crni konjić na žutoj podlozi bio prevelik zalogaj za savladati.

Poslednje vozilo koje nikada nije otišlo u masovnu proizvodnju i nije automobil već kombinacija hoverkrafta i svemiskog tanjira. Bilo je to vozilo Doktora Hua (1973.) koje je sa motorom od 875 kubika stizalo do 160 kilometara na čas.

Bugatti Bugatti Veyron Black Bess Grand Vitesse Sport: Zver na točkovima Peugeot Moonster 2001 - Marko Luković Automobili će biti inteligentne mašine Sean Connery Glumci na četiri točka Kosačica Honda Mean Mower: Kosačica koja juri 200 na sat ·