Čia seme
PULS GRADA · gastro

Čia seme, crno-bele sitne semenke su najjnovije otkriće u nizu superhrane – obećavaju gubitak težine, poboljšanje energije, fizičke snage i izdržljivosti, regulaciju nivoa šećera u krvi i bolje zdravlje srca. Čia semenke su prebogate hranljivim materijama, ne sadrže gluten i preporučuju se svima. Jako su zdrave i blagotvorne, snažan su antioksidans i lepog su ukusa.

Čia semenke bogate su: vlaknima, poluzasićenim (Omega-3) masnim kiselinama, proteinima (uključujući sve esencijalne amino kiseline ), kalcijumom, gvožđem, magnezijumom. Sadrže još i cink, mangan, vitamine A, D, E, K, vitamine B grupe.

Imaju veliku moć apsorcije pa izuzetno hidriraju telo (imaju sposobnost da lako vežu vodu za sebe), olakšavaju probavu, regulišu ravnotežu elektrolita u telu, posebno tokom fizičkih napora. Ubrzavaju razgradnju masti u telu, pomažu kod gubitka kilograma, pružaju osećaj sitosti, revitalizuju mišiće, odlične su za sportiste i ne sadrže gluten.

Čia semenke (Salvia hispanica) spadaju u porodicu nane, rastu uglavnom u južnom Meksiku gde se koriste od davnina. Maje, Asteci i Inke su ih pored hrane koristili i kao sredstvo plaćanja jer im je bilo jako dragoceno. „Chia‟ je zapravo reč Maja za snagu. U Meksiku kažu da je jedna kašika ovog semena može da bude dovoljna čoveku da izdrži 24 sata bez unosa druge hrane u organizam.

Imaju antibiotsko dejstvo, a pri tom su veoma blagog i prijatnog ukusa i lako se kombinuju sa drugim namirnicama, jer im ne menjaju ukus, a povećavaju hranljivost. Budući da daju energiju, čia semenke su odlične za dijetalnu ishranu jer „tope kilograme“. Njihov gel stvara fizičku barijeru između ugljenih hidrata i digestivnih enzima koji ih razbijaju i usporavaju pretvaranje ugljenih hidrata u šećer. Zato se savetuju dijabetičarima koji treba da ih uzimaju pre obroka ili za vreme jela. Semenke sadrže više Omega 3 masnih kiselina nego laneno seme (koje je poznato po velikom sadržaju Omega 3). Omega 3 je veoma važan za rast i pravilno funkcionisanje mozga. Druga velika prednost čia semenki u odnosu na lan je što mogu duže da stoje i neće se pokvariti. Takođe, čia ne mora biti samlevena kao laneno seme da bi se iz nje izvukle sve hranljive materije. Čia semenke su veoma lake za varenje.

KAKO IH KORISTITI U ISHRANI?

Dovoljan dnevni unos je oko dve kafene kašičice čia semena. Preporučljivo je da se čia semenke ne prže, kuvaju ili peku, najbolje je koristiti ih sveže. Možete ih staviti u omiljeno piće, na primer mleko ili jogurt, i potrebno je da ostavite da ostoje najmanje pet minuta. One odlično upijaju vodu, mogu da upiju do 12 puta više vode u odnosu na svoju težinu i pri tome stvaraju želatinastu masu od koje možete napraviti odličan sveži puding sa voćem. Možete napraviti zdravu kašu od ovsenih pahuljica, lanenog semena, dodati omiljeno bobičasto ili neko drugo voće po izboru, izmešati ručno ili u blenderu i ostaviti u frižideru preko noći. Ujutru ćete imati brz i veoma zdrav doručak.

Čia semenke možete posuti po salati, ribi i koristiti kao dodatak raznim jelima i zdravim poslasticama, šejkovima.

Slatke palačinke Palačinke: Savršene podloge Kapric Bar Bar Kapric: Najbolje piadine u gradu Hrana Spremni za pokret – jelovnik za radne dane Mentalitet Mentalitet: Originalne kreacije iz domaće kuhinje