Karavađo
KULTURA · strip

Strip o jednom od najvećih slikara svih vremena, Mikelanđelu Meriziju od Karavađa, pojavio se nedavno u izdanju Makonda i Sistem komiksa. „Karavađo, deo prvi: Paleta i mač“ je delo iz radionice jednog drugog italijanskog velikana olovke i četkice, Mila Manare, što je već samo po sebi dovoljno da privuče pažnju svakog ozbiljnijeg poznavaoca stripa.

Piše: Đorđe Bajić

Karavađo (1571-1610), čuveni italijanski umetnik i prvi velikan baroknog slikarstva, bio je aktivan u Rimu, Napulju, Malti i Siciliji između 1593. i 1610. godine. Njegova platna krase upečatljivost i hrabrost u prikazivanju ljudskih stanja, kao i upotreba izrazitog kontrasta svjetlo-tamno, poznatog pod nazivom kjaroskura. Veliki poštovalac svog talentovanog sunarodnika, Milo Manara u „Paleti i maču“ donosi prvi deo njegove biografije.

Kako istoričar umetnosti Klaudio Strinati u predgovoru ovom izdanju ističe, svoju priču o Karavađu Milo Manara „pripoveda sa velikim poštovanjem prema svedočenjima istorijskih izvora i osnovnim činjenicama te povesti“. Istina,  romantizovanje je svedeno na razumnu meru, ali je bilo neophodno kako bi se stvorio privlaćni portret umetnika i popunile praznine u njegovoj biografiji. Manarin Karavađo je prilično dopadljiv junak, zgodniji i simpatičniji nego što je pravi Karavađo ikada bio. Slavoljubivost i arogancija ostaju, baš kao i sklonost ka bludničenju po kojoj je ovaj slikar bio legendaran, ali se Manara postarao da njegovog Karavađa krasi oreol buntovnog junaka zlatnog srca i da ga tako omili i „približi“ čitaocima.

Radnja počinje u pozno leto 1592. godine: mladi umetnik dolazi u Rim sa željom da se proslavi kao slikar. Sklon kavgi, Karavađo upada iz jedne nevolje u drugu, istovremeno stvarajući neka od svojih najpoznatijih dela, kao što su „Dečak koji guli voćku“, „Muzičari“, „Judita odrubljuje glavu Holofernu“ ili „Smrt Bogorodice“. „Paleta i mač“ obuhvata period od četrnaest godina, i završava se Karavađovim bekstvom/izgnanstvom iz grada u kome se proslavio.

Na 55 raskošno nacrtanih i obojenih tabli stalo je dosta toga. Koristeći se italijanskom istorijom tog perioda kao pozadinom (uključujući političke intrige, klasne sukobe, te pogubljenja Beatriče Čenči i Đordana Bruna), Manara stvara živ lik umetnika, put mu ukrstivši sa brojnim prijateljima i neprijateljima, nekim zasnovanim na stvarnim ličnostima, a drugim nastalim kao plod Manarine mašte. U tom rimskom mnoštvu, ističe se lik crvenokose prostitutke Ane, poznate i kao Anuča. Ona postaje Karavađov model i muza, a njena tragična sudbina služi kao pokretač krvave završnice u kojoj slikar izvršava ubistvo i biva prognan iz Rima.

Manara, pre svega poznat po svojim erotskim stripovima, i ovoga puta nudi dosta senzualnost i golotinje na svojim tablama, ali (uglavnom) bez onog eksploatacijskog žara po kome ga obično prepoznaju. Njegov crtež je zreo i veoma zavodljiv, sugestivan i upotpunjen izvanrednim kolorom. Rim na prelazu XVI i XVII veka je istovremeno veličanstven i užasan, baš kao i život Manarinog glavnog junaka. Manara je na drugom delu Karavađovog životopisa radio gotovo četriri godine (prvi deo je imao svetsku premijeru u maju 2015), a nastavak/završnica će se u prodaji naći u februaru 2019. godine. Nedugo zatim bi trebalo da se pojavi i srpsko izdanje


naslovna City Magazine preporuka: „Dilan Dog: Dnevnik“ reality-anxiety-comics-jacob-andrews-2-5af16d1def63a__700 Kako anksioznost menja doživljaj stvarnosti collage Satirične ilustracije koje najbolje prikazuju život frilens umetnika collage Uopšte nije lako biti dama tokom zime · · · ·