Divanhana
U VAZDUHU · intervju

Grupa Divanhana iz Sarajeva spaja balkanske etno tradicionale sa elementima pop, džez i klasične muzike. Postoje šest godina, do sada su objavili tri albuma i postali prepoznatljivi u regionu. Održali su mnoge koncerte i imali zapažene nastupe na značajnim evropskim World Music festivalima. Ovog proleća se ponovo predstavljaju beogradskoj publici na Kolarcu 1. marta u 20 časova.

U sadašnjoj postavi Divanhane su Neven Tunjić (klavir), Nedžad Mušović (harmonika), Irfan Tahirović (perkusije)  Azur Imamović (bas gitara), Rifet Čamdžić (bubnjevi) i Naida Ćatić (vokal).

Neven Tunjić:  Bend je osnovala grupa prijatelja, studenata Muzičke akademije  u Sarajevu početkom 2009. godine. Polazište je bila čista i iskrena ljubav prema gradskoj tradicionalnoj pjesmi Bosne i Hercegovine – sevdalinci, a tek naknadno se iznjedrila želja za profesionalnim pristupom muzici, pristupom koji nas je par godina kasnije odveo na neke od najvećih pozornica Evrope.

Kako ste odabirali pesme koje ćete obraditi, predstaviti u novim aranžmanima?

Azur Imamović: Kada imate ovako bogatu kulturnu baštinu kao što je prostor bivše Jugoslavije,  mogu reći da  je podjednako i lako i teško doći do određenih pjesama, koje bi odgovarale muzičkom kriteriju i umjetničkim težnjama benda, a u isto vrijeme zadržale iskren duh vremena u kom su nastajale. Zbog toga često imam osjećaj da pjesme koje izvodimo biraju nas, kao i publiku do koje će doći, a ne obratno.

Aranžmani su plod jedne prave bendovske angažovanosti u svakom smislu, koju smo razvili tokom godina zajedničkog rada. Istakao bih Nevenovo kompozitorsko umijeće i pokretačku razigranost kao esenciju samog stvaralačkog čina.

Rifet Čamdžić: Tradicionalna muzika Balkana ima veliki potencijal i mi to koristimo, ali se ne zadržavamo na tome, nego eksperimentišemo i kombinujemo moderne ritmove i melodijske elemente i to proizvodi vrlo jaku sinergiju. Publika to osjeti i mi na bini dobijamo feedback. U procesu komponovanja nemamo imperativ da neku pjesmu uradimo u džez ili pop stilu. Cilj nam je akcenat staviti na ono što je vrijedno u pjesmi, i obojiti je elementima koji su adekvatni.

Šta je karakteristično za sevdalinke?

Nedžad Mušović:  Sevdalinka, kao vokalno-instrumentalna forma predstavlja spoj dubokih osjećanja i šarolike melodijske linije koja prati tekst. Ono što je zanimljivo jeste da mnogi muzički kritičari sevdalinku upoređuju sa portugalskim fadom zbog količine emocija koju ova muzika nosi sa sobom.

Šta karakteriše vaš treći album, objavljen prošle godine?

Azur Imamović: Za razliku od prethodna dva studijska albuma, Zukva je album čiji je aranžmansko-produkcijski stil  proizvod saradnje na relaciji bend – producent, od samog nastajanja. Studiozan i za nas pomalo eksperimentalan pristup, kojim smo pjesme pokušali producirati kroz aranžmane, a nivo produkcije odrediti količinom energije koja izvire iz pjesama, rezultirao je finalnom zrelošću, koja zaokružuje muzički izražaj Zukve i utemeljuje jedan novi pravac Divanhane.

Imate li utisak da je publika sve zainteresovanija za tradicionalnu muziku predstavljenu na nov, originalan način?

Rifet Čamdžić: Ovo pitanje je veoma aktuelno, često se razgovara o tome kako mlade generacije prihvataju moderniziranu interpretaciju tradicionalne muzike. Spoj balkanske lirike i melosa sa modernim ritmovima daje jako dobre rezultate, i na našim koncertima sve je više mlađih i srednjih generacija u publici. Sve je vise izvođača koji se bave tradicionalnom muzikom Balkana, i to je dobro.

Sa kojim muzičarima ste sarađivali do sada?

Rifet Čamdžić: Saradnje sa kolegama su odličan način da dobijete na kvalitetu. Na putovanjima upoznajemo mnogo umjetnika, ali pažljivo biramo svaku saradnju. Na primjer, u Protugalu smo zajedno nastupali sa Italijanskim pijanistom Liviom Minafrom i odmah poslije koncerta smo dogovorili saradnju koju smo kasnije realizovali. Na našim studijskim materijalima nalaze se Svetlana Spajić, Filip Krumes, Emir Hot, Džambo Aguševi orkestra, Kenan Glavinić i Mirza Redžepagić, Lana Kostić, Boško Jović.

Gde ćete nastupati ove godine ?

Neven Tunjić: U martu započinjemo našu evropsku turneju “Zukva 2016” upravo u Beogradu na Kolarcu 1. marta. Nakon Beograda proputovat ćemo mnogim gradovima Evrope kao što su Štutgart, Minhen, Cirih, Beč, Berlin i mnogi drugi. Nekako smo kroz koncertiranja naučili da ne dijelimo publiku, te ne prilagođavamo repertoare prostorima i prilikama. Jednostavno sviramo ono što osjećamo, i držimo se te formule.

cover1 Dana Todorović: Pisanje je moja najveća strast cover1 Jugoslav Pantelić: Trka za beogradskog pobednika može da počne Monja Jović Monja Jović: Hemingvej kao uteha, zdrava ambicija i zaljubljivanje na bis Stefan Bošković Stefan Bošković: Pišem o ljudima koji plutaju između novog i starog sveta