Naslovna fotografija - kadar iz reklame Date With Durex (izvor youtube.com)
PULS GRADA · zdravlje

Mislim da bih lakše izlečio polno prenosivu bolest nego što bih umakao Durexovoj reklami s Milicom i Nikolom. Poslednjih dana, bar u mom slučaju, eto ti njih dvoje da mi se sa sponzorisanog dela ekrana savršeno osmehuju u facu čim završim na Fejsbuku.

Možda ste ih vi izbegli pa vas ne opominju da i najprivlačnija ljudska bića mogu imati polno prenosive bolesti. Kaže Durex da svakog dana oko osam ljudi u Srbiji dobije po nešto seksom. Usput, gura nam pod nos savršenstva koja kao da ništa drugo ne rade u životu osim što čekaju da nekome ispune vlažne snove i posle ga nenamerno pošalju na kožno/infektivno odeljenje.

Ništa od toga ne znači da su kondomi loši. Naprotiv. Upozorenje iz reklame je hvale vredno u zemlji bez seksualnog obrazovanja, u kojoj tabu i dalje ima poslednju nemuštu reč. Ali, budimo realni. Milica bi, poput većine devojaka od million dolara, verovatno oduvala 99% muškaraca, uključujući i samouverenog Nikolu, od kog je, gle čuda, dvostruko lepša. Na taj način, obezbeđena je stoprocentna zaštita bez kondoma za većinu prosečnih, naloženih mužjaka. Koliko god se mnogi nadali da će bez dobrog izgleda, stila i novca danas moći da imaju hopa-cupa sa seks bombom, rizici za polno prenosive bolesti u startu su anulirani neš jebat mantrom. Što se devojaka tiče, ni one ne bi trebalo previše da se primaju na Nikolu. Ideja da muškarac uvek mora da bude spreman, što se u reklami ne kaže ali titra u vazduhu, neopisivo je zamorna. Nismo bre dužni nikome ništa.

Ostavimo zato sada moje poigravanje stereotipima po strani i pozabavimo se ekonomsko-propagandnim programom čuvenog proizvođača kondoma na malo drugačiji način. Ključno pitanje na koje još niste dobili odgovor je: šta su to dvoje pod reflektorima zapatili? Kako gaćke gledaocima padaju dok pare oči na opuštenoj, zavodljivoj i zanosnoj devojci, ili atletski građenom, harizmatičnom i samouverenom muškarcu, tako će u šoku saznati da senzualna brineta ima neotkriven HIV, a sportista hlamidiju. Durex zna. Snovi se ruše, suša hvata maha, piša pada i dolazimo do problema koji nije seksualne prirode.

Durexove reklame rađene su šablonski za svetsko tržište, tako da se naša koketna Milica obrela i u anglosaksonskom govornom području, gde je poznata kao Sofija. Miličina bliznakinja tamo nema HIV, već hlamidiju. Možda je to samo moje mišljenje, ali moram da priznam da kontekst u koji je HIV uguran nije baš po meri. Ostali ambiciozni, pouzdani, pametni i seksi manekeni iz istovetno urađenih reklama, izlečiće hlamidiju i gonoreju. HIV je tu da ostane, zbog čega sa sobom nosi veću težinu i marketinšku odgovornost.

Pod usudom neizlečivosti, kvaliteti nahvaljene devojke, snimljene kao da je na prodaju, padaju u vodu. Na kraju je zbog infekcije predstavljena kao čisto razočaranje. Hladan tuš koji se pamti. Bauk je efektan – Mica postaje potencijalni ubica. Zato verujem da neko ko ima rešivi problem s hlamidijom, na primer, neće doživeti isti stepen negativnih osećanja kakav bi mogla doživeti osoba s HIV-om, kada vidi način na koji je sve predstavljeno.

Da se razumemo, zaštita i podizanje svesti o rizicima veoma su važni. HIV jeste veliki problem. Malo razumevanja i promišljenosti, međutim, nije naodmet. HIV pozitivni ljudi imaju gomilu problema koje sa sobom ne nosi nijedna druga polno prenosiva bolest. Uprkos tome, izgleda da niko u ovom našem teritorijalnom zapećku za distribuciju preskupih kondoma nije pomislio na to pre nego što je kopirao manekenku s lelujavom haljinom.

Zato bi, za svaki slučaj, trebalo poručiti HIV pozitivnim ljudima da nikada ne pomisle kako su, uprkos svojim kvalitetima, san koji se mora urušiti pred nečijim očima. Nema razloga za stid. Sa HIV-om se danas živi, problemi su rešivi kada se zatraži pomoć, a mnogi imaju dovoljno razumevanja i umeju da cene sve ostalo što čini čoveka. Virus može da dobije svako, osoba se može zaraziti i na načine koji nisu seksualne prirode, a stigmatizacija i stereotipi ne doprinose boljem zdravstvenom stanju u zemljama poput naše, u kojim je sramota najčešći razlog odlaganja ili potpunog izostanka odlaska kod lekara zbog seksualno prenosivih bolesti.

Prema podacima Instituta za javno zdravlje Srbije iz 2016, procenjuje se da u našoj zemlji sa HIV-om živi više od 3000 ljudi. Trećina ne zna da je obolela. Otkrivanje virusa na vreme, ključno je za dobru budućnost. Ljudi koji žive s njim imaju mnogo toga da ponude sebi i društvu, iako ih država leči trećom-četvrtom generacijom lekova, dok se u naprednim zemljama primenjuju šesta i sedma. Zato se volite, štitite i informišite mimo kompanija. Budite iskreni i odgovorni, koliko god fizički savršeni ili nesavršeni bili (na televiziji i internetu nikako da poveruju da i ružni ljudi imaju seks). Ne osuđujte, jer pojedinci sa bolestima moraju da žive. Koristite zaštitu, ali Durexu ne dozvolite da vam se petlja po glavi. Bar ne onoj velikoj. Stavite ga tamo gde mu je i mesto. Samo, bez marketinga molim – obično je glup kao k*.

Edukacija 2 Postavljen prvi UV indikator u osnovnoj školi u Srbiji photo-1529386317747-0a2a51add902 Zašto se najviše razboljevamo na prelasku iz leta u jesen? extra_large-1534254950-cover-image Mitovi o vežbanju koji donose više štete nego koristi woman-2197947_1280 Zašto je šest sati sna isto kao da uopšte niste spavali · · · · ·