cover
U VAZDUHU · intervju

Na skoro održanoj dodeli nagrada povodom završetka 38. Black N’Easy Fashion Weeka, ime brenda MATES prozvano je čak tri puta. Upravo toliko nagrada kući su odneli Marko Iliev i Saša Stević, mladi momci koji stoje iza ovog brenda a koji je u kratkom roku pobrao simpatije i pozitivne kritike domaće modne javnosti

Kada vas u istoj večeri nagrade magazini Elle i Harper’s Bazaar, i kada za takvim priznanjima usledi i prestižna nagrada kompanije Textile Užice, a sve na račun prve kolekcije prikazane na Beogradskoj nedelji mode, jasno je da ste uradili nešto dobro i vredno pažnje. Činjenica da ste tek završili svoje studije i da imate samo 22 godine a već tri kolekcije iza sebe, dodatno povećava značaj takvih priznanja.

Upravo to je priča modnog dvojca MATES iza kojeg stoje Marko Iliev i Saša Stević, mladi momci koji su svojom nagrađenom kolekcijom ,,Květa’’, doneli pravo osveženje na domaću modnu scenu.  Pre Beograda, pomenuta kolekcija, inače inspirisana radom češke ilustratorke Květe Pacovske, predstavljena je u Budimpešti, na Mercedes-Benz Fashion Weeku, u okviru revije finalista „Gombold újra!‟ takmičenja. Podstaknuti njihovim neospornim uspehom rešili smo da porazgovaramo na temu aktuelnih dešavanja ali i svega što im je prethodilo.

Kako je počela MATES priča?

Marko Iliev: Sve je počelo pre dve i po godine. Ideja o nastanku i osnivanju brenda nastala je spontano i u neku ruku sasvim očekivano. Sve je počelo tokom druge godine studija kada smo krenuli intenzivno da se družimo i da radimo na zajedničkim projektima i studentskim zadacima. Vremenom smo shvatili da je možda došao trenutak da pokažemo šta možemo i umemo, posebno što smo i Saša i ja imali ogromnu želju i volju da krenemo da radimo nešto pored fakulteta.

Šta su bili najveći strahovi, dileme i izazovi u početku?

Saša Stević: Prvi korak je nešto na šta smo se pripremali skoro godinu dana. Skice prve kolekcije nastale su skoro godinu dana pre nego što je ista ugledala svetlost dana. Ne mogu da kažem da smo to radili oprezno ili iz straha, ali svakako da smo sebi dali vremena kako bismo se ozbiljno posvetili tom prvom koraku. I uživali smo u tome kao što i dalje uživamo u svakoj dilemi i izazovu. A što se tiče strahova ne mogu da kažem da ih nema uopšte ali ne dopuštamo im da nas zaustave jer istinski smo srećni dok stvaramo i radimo ono što volimo.

Kada se desila prekretnica u vašem stvaralaštvu nakon koje ste znali ,,to je to’’?

Saša: Sećam se da smo konkurisali sa kolekcijom „INK“ na jednom internacionalnom konkursu za reviju i bili smo odbijeni. Ne mogu da kažem da smo to sa osmehom prihvatili ali već sledećeg jutra smo se obojica probudili sa željom i energijom da realizujemo u potpunosti kolekciju i oživimo ideje i skice sa papira. Tako nas je zapravo jedan poraz podstakao na nove pobede.

Kako izgleda kreativan proces u MATES timu?

Marko: Mnogo, mnogo, mnogo priče je uvek uvod u novu kolekciju. Zatim se odvajamo na nedelju dana i samostalno istražujemo, skiciramo, crtamo na zajedničku temu. Najzanimljiviji deo sledi kada se sastanemo i počnemo da kujemo sve ozbiljnije i opipljivije ideje. Tada spajamo, miksujemo, izbacujemo, odvajamo se od mog omiljenog sakoa, Sašine omiljene haljine a sve zarad celine.

U svakom segmentu razvoja kolekcije smo podjednako zastupljeni. Zajedno crtamo, zajedno biramo materijale, zajedno prisustvujemo sastancima, probama kod krojačice i tako dalje. Sujetu uvek ostavljamo sa strane i biramo ono što je bitno za napredak i razvoj brenda, ne ulazeći u to ko je od nas dvojice autor.

Šta se promenilo u vašem sagledavanju domaće modne scene danas u odnosu na to kako ste je doživljavali pre nekoliko godina?

Marko: Promenilo se mnogo toga ali ljubav je ista, to jest jača je. Pre samo nekoliko godina sedeo bih u trećem redu Beogradske nedelje mode a sada je došao trenutak da određujem ko će gde da sedi na mojoj reviji. Veliki je to zaokret. I naravno, na tom putu mnogo je predrasuda srušeno a dosta njih i potvrđeno. Ali ona najveća, koju smo Saša i ja zajedno srušili, odnosi se na sledeće: moguće je napraviti uspeh bez ikakvih veza i vezica i moguće je krenuti u biznis od studentskih stipendija. Da, čak i u Srbiji. A sve to uz ljubav, želju, rad i disciplinu.

Kako ste oktrili Květu i šta vas je u njenom radu posebno inspirisalo?

Saša: Dve noći smo pokušavali da nađemo nešto što će povezati ideje koje su visile u vazduhu. Imali smo zaista malo vremena jer smo za takmičenje u Budimpešti saznali prilično kasno a u tom periodu smo pripremali ispite. Sećam se da smo našli neku suludu listu slikara i grafičkih dizajnera/ilustratora. Marko je istraživao jednu a ja drugu. I tako smo naišli na njene radove koji su nas zaista oduševili. Posebno nas je inspirisao njen pristup i manir uzimajući pritom u obzir da u njenom radu preovladavaju ilustracije za dečje slikovnice. Inače, upravo pink i crvena, koje dominiraju u našoj kolekciji, jesu i boje koje dominiraju u njenom radu.

Kako doživljavate činjenicu da se osvojili čak tri prestižne nagarde na BFW-u ove sezone?

Marko: Velika je čast i odgovornost što smo posle naše prve revije na BFW-u dobili tri prestižne nagrade, i to od časopisa ELLE, Harper`s Bazaar i čuvenu nagradu koju dodeljuje Textile Užice. Zahvalni smo na ukazanom poverenju i već radimo na narednoj kolekciji kojom bismo opravdali to poverenje.  Osećamo ushićenje ali i pritisak, ali oni su nam zapravo samo podstrek za nove pobede.

Šta su planovi i ciljevi za blisku budućnost?

Saša: Neprestano radimo na brendu, unapređenju istog, proširenju tržišta, iznova i iznova pronalazimo ideje, razmatramo rešenja i poteze ali i dalje smatram da smo tek na početku i da nam predstoji još mnogo rada i dokazivanja. Nova kolekcija je nešto o čemu već razgovaramo i ako tako mogu da kažem kreativni proces je već u toku.

Marko Vučković Marko Vučković (dizajner): Grasslamp kao zen kutak Frajle The Frajle: Autentičnost i dobra energija Ana Petrović i Toni Ana Petrović: Toni + Cici + Biki Lamberto Bava Lamberto Bava: Demonska privlačnost italo horora