HAPPY AS LAZZARO pic
KULTURA · film/TV

Nema nam druge, moraćemo hitro. Bez predugog uvoda i okolnih pojašnjavanja, jer vremena, a i prostora, je malo, a gledalačkih izazova i previše. Evo osvrta na četiri najatraktivnija filma iz prve polovine aktuelnog izdanja 24. Festivala autorskog filma u Beogradu.

Piše: Zoran Janković

  • High Life

Sve u ovom filmu je naglašeno usporeno. Ciljano sveden dizajn života u odbačeno-zalutalom eksperimentalnom svemirskom brodu ne uspeva da baci senku na uspešno sprovedenu atmosferu i dominantni duh mučnog snoviđenja na lenja pripovedna 33 obrtaja. U tom smislu ovaj film, osnažen mahom postrokovskom jekom i pucketavim šumovima muzičkog skora u viđenju Stjuarta Stejplsa (Tindersticks), te nesvakidašnja uloga Žilijet Binoš i nepogrešivo čudna pojava mlade Mije Got, jesu svojevrstan test izdržljivosti filmofila već naviklih na stileme savremenog arthouse pravca.

  • Climax

Sa Gasparom Noeom nema greške – to potvrđuje i ovaj njegov istovremeno fascinantni i diskutabilni novi film. Climax je dobrim delom pravo uživanje za gledanje, ali na kraju puta neminovno se stiže pred pitanje svrhe i suštine ove maestralno izvedene stilske vežbe. U smislu zapleta, Climax nudi posve ogoljenu priču o paklenoj noći na žurci na kojoj mladi članovi plesačke trupe u neznanju ispiju punč sa dodatkom LSD-a. Na planu značenja, pak, Gaspar Noe ovde pruža tek upečatljiv prikaz destruktivnih i autodestruktivnih ispada, i to u poznatom i donekle frenetičnom maniru dugih i pomno orkestriranih kadrova i ambicioznih uglova snimanja. Climax većim delom jeste odličan film, u dovoljnoj meri i subverzivan, ali Noe, kao autor neupitnih remek-dela kao što su Sam protiv svih i Otpozadi ipak mora da ponudi znatno više od briljantne forme upitnog sadržaja.

  • Happy as Lazzaro

Ako se za neki od skorašnjih filmova može izreći ono davnih dana iskorišćeno „divan film“, onda to svakako može i mora biti izvrsno italijansko ostvarenje Srećan kao Lazaro. A pritom u njemu nema ni trunke sentimentalizma, metiljavosti niti didaktičnosti. Srećan kao Lazaro u svoja dva sata trajanja spaja uzvišenu posvetu ponajpre italijanskom neo-realizmu, uspešno nastojanje da se stvori čudna bajka u drugačije naglašenom verističkom okviru, osudu savremene i neprolazne pohlepe, jetko ukazivanje na postojanost društvenih i ekonomskih razlika i nadahnutu reinterpretaciju biblijske legende o Lazaru. To je pritajeno a ubojito duhovit film koji pokazuje silnu emotivnost gotovo iz munuta u minut, iz kadra u kadar… Srećan kao Lazaro pomalo i zbunjuje svojom ambicioznošću i sposobnošću ključne autorke, scenaristkinje i rediteljke Alis Rorvaher, da se izbori sa svim istinski impozantnim zahvatima u svim segmentima. Ipak, ukras svih ukrasa u ovom naprosto odličnom filmu je bravurozni Adriano Tardiolo u svojoj prvoj i zasad jedinoj ulozi na filmu, koji je dobroćudnom i naivnom Lazaru udahnuo pečat eterične lepote i ranjivosti pred kojima zastaje dah.

  • Shoplifters

Aktuelni kanski pobednik, kojeg je režirao i napisao nepogrešivi Hirokazu Koreeda (autor filmova Nobody Knows, Like Father, Like Son, Still Walking…) na prvom mestu bi mogao da posluži kao vrhunski dokaz unikatnosti pripovedačkog dara pomenutog autora. Ono što je, pak, gledaocima daleko važnije, Shoplifters je odličan film čiji autor na prvi pogled krajnje jednostavnu priču o svakodnevnim zgodama i nevoljama čudne i čudno funkcionalne višegeneracijske porodice prevede u ravan metafizičkog i antropološkog značenja. Hirokazu Koreeda ovde, uz dosta suptilnog humora i niz zadivljujuće prefinjenih zaokreta u naraciji, ali i u tonu priče postavlja zaista važna pitanja – šta je porodica, gde počinju društvene uslovljenosti i građanski uvrežene postavke a gde počinje nepatvorena vezanost ljudi jednih za druge. Osim toga, pomenuti autor u ovom filmu pojam misery porn-a (teških socijalnih drama o beznadežnoasti života pod stegama siromaštva) filigranski prevodi u istoriju koja dobija obrise prave bajke, doduše, sa jasnim otklonom u odnosu na kanonsko shvatanje tog pojma.

Kapetan „Kapetan“ stigao u bioskope bernardo-bertolucci-sul-set-di-the-dreamers-391 Bernardo Bertoluči: Poslednji veliki maestro italijanskog i svetskog filma game-of-thrones-facts-5bf42a9a7f680__700 Game of Thrones: 8 činjenica o popularnoj seriji koje možda niste znali rs_1024x1517-181122145541-1024.the-lion-king-poster.112218 Stigao prvi trejler igranog filma „Kralj lavova“ · ·