igra kodova

Borba za nacionalnu pripadnost heroine Drugog svetskog rata koja je u ovom slučaju mašina za dekodiranje nacističkih poruka, traje duže nego sam rat, od amerikanizacije istorije i dezinformacija u filmu „Enigma‟ preko britanskog odgovora u filmovima „The Turing Enigma‟ i „Codebreaker‟, pa sve do ambicioznog filma norveškog reditelja Morten Tilduma.

Kontekst vremena daje nekoliko nivoa oskarovskih pretenzija koje eksploatišu riskantne teme pod izgovorom biografije introvertnog genija matematičara Alana Tjuringa kojeg glumi, na ekranu već ostvareni genije, Benedikt Kamberbeč.

Pored nedostatka socijalne inteligencije lika i nemogućnosti da se prepusti timskom radu umesto egocentričnom preuzimanju zasluga, karakterizacija postavlja i problematiku homoseksualnosti izjednačavajući takve sklonosti sa špijunažom i izdajom države. U boljem položaju (svakako ne dobrom) jesu žene u patrijarhalnom okruženju izolovanom od muškog prisustva i lišene potencijalnih zaposlenja osim mesta sekretarice. Stanje društva u ratu i zakasnela demokratizacija Evrope ipak uspeva da nadjača protivnika i to reanimacijom Tjuringovog bliskog prijatelja iz detinjstva u obliku mašine.

Tehnološki napredak svakako predstavlja još jedan aspekt filma, sukob između čoveka i mašine portretiše ključne postavke buduće modernizacije i stvaranja sveta kakav danas jeste, pa je i sama igra oponašanja zapravo igra pronalaženja ljudskosti. Kontrola na koju nas glavni junak upozorava na samom početku filma skupljajući cijanid s poda jeste večna bitka, bilo da se radi o satisfakciji nasilja, položaju broda, projekciji u mašini ili kontroli nad samim sobom.

Filmovi Jennifer Lopez Top 5: Najbolji filmovi u kojima je glumila Jennifer Lopez pedeset nijansi Premijera filma „Pedeset nijansi – siva“ u Sava Centru Jupiter uzdizanje Filmska recenzija – Jupiter: Uzdizanje film City Awards 2014: Najbolji film