Filmski festival Palić
KULTURA · film/TV

23. Festival evropskog filma Palić, koji je održan na Paliću i u Subotici od 16. do 22. jula 2016. godine, okončan je svečanom dodelom nagrada. Međunarodni žiri je Zlatni toranj za najbolji film dodelio nemačkom filmu „Toni Erdman“, dok je Palićki toranj za najbolju režiju dobio Cristian Mungiu za režiju rumunskog filma „Matura“.

Srpski Dnevnik mašinovođe i poljsko-švedski Ljubav je gorka nagrađeni su Specijalnim priznanjima. U bogatoj ponudi, pored nagrađenih filmova, izdvojilo se nekoliko naslova na koje treba obratiti pažnju i koji zaslužuju da se nađu na redovnom repertoaru srpskih bioskopa.

Za početak, treba izdvojiti ostvarenje Ubica čistog srca (Tiszta Szívvel) Attile Tilla koje dokazuje da su Mađari naučili da snimaju komunukativne i moderne filmove. Ova krimi komedija sa snažnim stripovskim uplivom donosi priču o trojici hendikepiranih ljudi – jednom muškarcu, plaćenom ubici, i dvojici momaka koji mu pomažu. Ubica čistog srca je veoma dopadljiv film, namenjen za prikazivanje na festivalima ali i sa snažnom komercijalnom crtom. Veoma me je prijatno iznenadio i preporučujem ga svima kojima se gleda dobra krimi komedija. Mladi Zoltán Fenyvesi je zaista vezan za invalidska kolica, ali ga to nije sprečilo da ostvari upečatljivu ulogu. Jednu od glavnih uloga, srpskog kriminalca Radoša, tumači Dušan Vitanović, neuohirurg i povremeni glumac, tako da se u filmu čuje i srpski jezik. Film Ubica čistog srca je po mišljenju publike proglašen za najbolji film festivala, a odmah iza njega su se našli Dnevnik mašinovođe i Toni Erdman.

Radnja poljskog horor mjuzikla Draž (Córki dancingu) smeštena je u 1980-te, a glavni likovi u filmu su sestre sirene, crnokosa Zlatna (Michalina Olszanska) i plavokosa Srebrna (Marta Mazurek), koje se priključuju tročlanom porodičnom bendu koji nastupa u zadimljenom baru i izvodi pop numere. Film je pomalo neuredan i neujednačen, ali u zbiru nudi nezaboravno nadrealno iskustvo. Golotinje ima dosta, kao i seksualnih bizarnosti. Horor elementi su prisutni od početka do kraja, što će svakako pobuditi interesovanje onih sklonih ovom žanru. Doduše, cilj Draži nije da uplaši, već da začudi i zaintrigira. Rediteljki Agnieszki Smoczynskoj ovo je prvi dugometražni film, a vidno je da je svoju inspiraciju crpela iz kultnih naslova kao što je, na primer, Rocky Horror Picture Show.

Iza brda i planina (Me’ever Laharim Vehagvaot) treći je film izraelskog sineaste Erana Kolirina. Kolirin se pre nekoliko godina proslavio ostvarenjem Poseta orkestra, a novi film takođe privlači pažnju. Glavni junaci su članovi (dis)funkcionalne porodice, otac, majka, ćerka i sin. Otac je napustio vojsku i ne može da se snađe u civilstvu, majka se upušta u zabranjenu vezu sa maloletnim učenikom, kćerku privlači potencijalno opasni musliman, sin u sebi ima mnogo nagomilane agresije… Sve je to kompetentno snimljeno i šarmantno odglumljeno. Film pruža lep uvid u turbulentni život u Izraelu, ali sa veoma malo ekstremnih momenata… Umesto kulminacije i razrešenja, Iza brda i planina u završnici donosi (privremeno) zatišje i porodično jedinstvo. Život kao takav.

Automatski nacrt Trainspotting 2: Film koji ne možemo da dočekamo kafa Najbolje filmske scene sa kafom filmovi Tri kultna filma sa početka dvehiljaditih odred otpisanih Predstavljamo vam članove „Odreda otpisanih“ · ·